• 2
  • 3
2015-01-09, 23:31
Medlem
IndiaPaleAles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Fick bli pizza ikväll
Tomatås, ost, räkor, lök, champinjoner, strimlad biff och chilibea.
Hade nästan på för mycket men det blev bra.
Ugnen på full kareta och så har min ugn en pizza-inställning som jag använder och det blir bra!
När ugnen är het skickar jag in plåten och sen drar jag över smörpappret med pizzan på den heta plåten, blir bra.

Deg på vatten, mjöl från ett kvarn jag lekte i som pojk, salt, olja och jäst. Kör oftast med elvispen och dom där krokarna. Funkar bra, kör tills det släpper från kanterna av bunken. Använder ett halvt paket jäst och 2.5 dl ljummet vatten, blir deg till två plåtar.

Tomatsås: Tomatpuré, vatten --> rör tills det är lagom tjockt. I med olja, salt, svartpeppar, vitlökspulver, lökpulver, oregano, chiliflakes och thai sweet chilisås.
Förr i tiden höll jag på och kokade tomatsås och hade mig. HELT onödigt. Kör på mitt recept så lovar jag succé.

Sen baka ut botten. Förut lät jag alltid bli att trycka till kanten för att få svullen kant, men nu plattar jag till den också men låter bli att ha på tomatsås/ost längst ut så sväller den fint ändå.
På med tomatsås, ost och pålägget. Jag lägger alltid det som behöver kortast tid längst ner.
Ost brukar jag riva ner ost jag har hemma och lägga i frysen för att använda när jag bakar pizza. Men köper man färdigriven så kan jag rekommendera Coops. Bättre kvalité än typ garants. Använder jag Coops kör jag på en blandning av deras rivna pizzaost och mozzarella.

Medans pizzan var i ugn så stekte jag en biff från en gård i grannbyn. Extremt mör men kunde stekt den nån minut kortare. Stek den när pizzan går i ugn så hinner biffen vila lite medans pizzan blir klar. Strimlade den och la på pizzan.

Chilibea; blanda garants bea med sambal oelek. Blir bra. Tycker garants är bäst bland färdigsegmentet.

Det var det http://imgur.com/a/10Gp6
Kan betala en hundring för en slice!
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här