Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2014-09-23, 00:13
Medlem
Landsknechts avatar
Nej, det måste du inte.

Citat:
Ursprungligen postat av LastHope
Va? Hur har du råd med bil och om du går på soc? haha Sverige asså, vilket skitland flyttar härifrån snart.

Man får egentligen inte äga en bil medan man går på socialbidrag, men det finns förstås ingenting som hindrar en från att använda en bil som är skriven på någon annan. Tillgång till bil hjälpte mig att komma ut i arbete när jag gick på socialbidrag, så jag förstår inte varför du tycker att just det är så hemskt. I många kommuner måste man ha körkort samt tillgång till bil för att vara attraktiv på arbetsmarknaden.
Citera
2015-02-13, 12:25
Medlem
Jag jobbade med ekonomiskt bistånd på soc tidigare, och det är precis som flera av er härinne skriver. -Vad du använder dina pengar till är upp till dig, åtminstone så länge du inte lägger dem på något självdestruktivt (t.ex. droger), samt att du inte har barn att försörja. Socialtjänsten behöver således inte informeras om din bot. Om du ändå berättar så kommer det inte påverka din rätt till bistånd.

Vad gäller fråga om bil så finns det inget i socialtjänstlagen som säger att det vore förbjudet att äga samtidigt som man uppbär bistånd. (Blir biståndet långvarigt och bilen är av ett visst värde så kan man behöva sälja den) -eller byta till en billigare, ifall man har ett uppenbart behov av bilen som socialtjänsten accepterar.

Ciao
Citera
2015-02-13, 12:39
Citat:
Ursprungligen postat av Louise
Soc kommer inte att betala dina böter. Du har därför inget ut av att berätta för dem om det inträffade.

Under speciella omständigheter så går det att få räkningar som ligger utanför normen betalda. Så det finns möjligheter att även få böter betalda, beroende på handläggare och livssituation i övrigt, det är en individuell bedömning.
Citera
2015-02-13, 12:41
Citat:
Ursprungligen postat av intemittnamn
Soc bryr sig inte om vad du gör med ditt bidrag. De räknar ut vilken summa du måste ha för att klara dig, sen är det upp till dig vad du vill spendera pengarna på. Hyra, vin, nätspel, mat, spelar ingen roll. Däremot kommer du inte få mer pengar om du spenderat dem på annat än det du borde, men det är fortfarande inte nåt soc bryr sig om. Du avrapporterar ju inte hur du använt ditt bidrag, eller hur?

Avrapporterar och avrapporterar, till och från vill soc ha in kontoutdrag och då ser de ju på kontoutdraget vad man har använt pengarna till, visst de vet ju inte vad man har gjort med typ 500:- spänn om man tagit ut dessa från en bankomat men allting som man handlar med kort registreras ju på utdraget.
Citera
2015-02-14, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av privium
För det är ett brott och sånt vill de antagligen veta om, även fast det inte är allvarligt. + Att 1500 av månadens pengar kommer gå åt på det, de lär de ju inte bli glada för, fast i slutändan är det ju jag som får leva fattigare bara.

Nej, det är inget brott att inte ha bälte på sig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in