• 7
  • 8
2014-09-15, 22:36
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BuggaMigInte

Vad är det för ondska med att skada sig själv? Är det ondska att klappa sig på benet? Är det ondska att slå till så det blir en rodnad som lugnar sig efter en minut? Slå så man får ett blåmärke? Skära sig i benet så det blir ett litet sår? Skära ett djupt sår? Kapa av benet? Var går gränsen? Har det att göra med att man måste ha ett skäl som du eller andra tycker är bra?

Alla gör ju så klart vad de vill med sin egen kropp, kanske möjligtvis att jag drar ondska lite väl långt när jag säger 'orsaka skada på sin egen kropp'. Jag tycker att den fysiska kroppen är lite utav ett tempel som bör vårdas efter bästa förmåga, det kanske helt enkelt handlar om ignorans, vilket inte direkt är ondska. Det är nog min bristande förståelse som skapar ett spekulerande om ondska, jag blir inte arg men frustrerad när jag ser människor som skadar sig själva för jag vet att de skulle må bättre om de tog hand om sig själva bättre, så att de slipper lidande. Jag vill deras bästa, det är nog allt.

Citat:
Pratchetts citat om att krossa världen, sila den genom den finaste silen och visa upp ett enda korn av ärlighet eller rättvisa funkar lika väl vad gäller gott och ont. Återigen så är det inte världen som är god eller ond, det är bara sinnet som rör på sig. Varför samlar du på redskap om du inte ska använda dom?

Jag lämnar gärna den diskussionen också för all del.
Ja vi släpper det, vi kommer inte bli smartare eller visare om vi utvecklar detta.
Citera
2014-09-17, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
jag blir inte arg men frustrerad när jag ser människor som skadar sig själva för jag vet att de skulle må bättre om de tog hand om sig själva bättre, så att de slipper lidande
Jag tycker det verkar mer troligt att det är du som skulle må bättre om dom tog hand om sig själva.
Citat:
Jag vill deras bästa, det är nog allt.
Låter som struntprat. Det låter som att du vill vara en person som vill andras bästa. Menar du att du ärligt kan göra det uttalande som jag citerar?
Citera
2014-09-17, 00:28
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Jag tycker det verkar mer troligt att det är du som skulle må bättre om dom tog hand om sig själva.
Ja, jag skulle definitivt må bättre utav det, jag mår inte bra när jag ser folk som lider och gör då efter bästa förmåga ett minskande av deras lidande och samtidigt även mitt eget.
Citat:
Låter som struntprat. Det låter som att du vill vara en person som vill andras bästa. Menar du att du ärligt kan göra det uttalande som jag citerar?
Ja jag vill vara en sådan person.
Senast redigerad av particulum1 2014-09-17 kl. 00:30.
Citera
2014-09-17, 00:47
Medlem
Citat:
Ja, jag skulle definitivt må bättre utav det, jag mår inte bra när jag ser folk som lider och gör då efter bästa förmåga ett minskande av deras lidande och samtidigt även mitt eget.
Säg att den största och mest givande evolutionen av dig själv som du kan uppleva vilar bakom 1 års genuint lidande; inte nödvändigtvis varje dag, men en längre period med mycket lidande till och från. Skulle du gå igenom det?
Citat:
Ja jag vill vara en sådan person.
Det förstår jag, personer har tydligen en massa viljor. Det jag undrade var om du ärligt kan säga att du faktiskt är det.
Citera
2014-09-17, 00:52
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Säg att den största och mest givande evolutionen av dig själv som du kan uppleva vilar bakom 1 års genuint lidande; inte nödvändigtvis varje dag, men en längre period med mycket lidande till och från. Skulle du gå igenom det?
Ja.

Citat:
Det förstår jag, personer har tydligen en massa viljor. Det jag undrade var om du ärligt kan säga att du faktiskt är det.
Nej jag kan inte säga ärligt att jag är en sådan person, jag kan bara säga ärligt att jag vill vara en sådan person.
Citera
2014-09-17, 01:14
Medlem
Citat:
Nej jag kan inte säga ärligt att jag är en sådan person, jag kan bara säga ärligt att jag vill vara en sådan person.
Från mitt perspektiv är det lyckligtvis ingen skillnad på att vilja gå och lägga sig för att man är trött, eller att vilja bli en bra person för att rädda mänskligheten, eller vilja bli den bästa lönnmördaren. Viljan tycks spela lika mycket roll, oavsett vad den handlar om. Gonatt för ikväll, verkar det som åtminstone.
Citera
2014-09-17, 01:17
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Från mitt perspektiv är det lyckligtvis ingen skillnad på att vilja gå och lägga sig för att man är trött, eller att vilja bli en bra person för att rädda mänskligheten, eller vilja bli den bästa lönnmördaren. Viljan tycks spela lika mycket roll, oavsett vad den handlar om. Gonatt för ikväll, verkar det som åtminstone.

Det som baserar viljans kraft är appliceringen utav den, alla kan ha en stark vilja, svag vilja eller kanske ingen vilja överhuvudtaget, men utan applicering eller agerandet så är vilja värdelöst oavsett. Många vill väldigt mycket olika saker, men få har kapaciteten att applicera.

God natt.
Citera
2014-09-17, 04:38
Medlem
MattiasBemings avatar
Citat:
Ja, vad är "du" för någonting egentligen? Dela med dig av dina tankar om vad du tror eller känner att du kan vara för någonting...
  • Jag är mig själv - "jag" och "mig själv" är identiska, d.v.s. en och samma sak
  • Jaget är min mentala identitet - det är mitt ursprung och källan till mitt eget liv
  • Jag tror på mig själv - jag är uppfostrad individualist med tron på det högsta goda
  • Jag har ett individuellt känsloliv, detta var tidigare min själ men är nu anden i min kropp
  • Jag älskar mig själv - och andra efter kärleken till mig själv, jag älskar min fiende på samma sätt
  • Jag har ett individuellt medvetande - det är sinnet jag befinner mig i och där jag huserar, det är mitt tempel
  • Jag har en egen medvetenhet - det är vad jag i mitt sinne för tillfället uppmärksammar
  • Jag har förmågan att se inåt såväl som utåt - detta medför att jag kan göra såväl inre som yttre resor
  • Jag är skaparen i mitt sinne/medvetande - jag skapar en inre värld, min världsuppfattning
  • Jag var tidigare omedveten om min egen skuggsida - som i det omedvetna skapade min världsuppfattning
  • Jag litade tidigare på min intuition - som var kopplingen till "skaparen" i det fördolda, skuggsidan av mig själv
  • Jag begriper verkligheten (världsalltet) genom min inre världsuppfattning
  • Jag ser fantasin vara en del av verkligheten - en domän i var människas inre värld att utforska
  • Jag har en kropp - kroppen är min och jag refererar till den som min kropp, inte "mig själv"
  • Jag vet att allt ovanstående är sant
mvh
Mattias
Senast redigerad av MattiasBeming 2014-09-17 kl. 04:57.
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in