• 1
  • 2
2014-09-10, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bangar_inte
Har man en inflamationssjukdom som Ulcerös kolit, Eller Chrohns. Så känns svullna lymfkörtlar som rimligt symtom. Men är inte säker utan bara magkänsla.

Men gå till doktorn, be dom ta fullt blodstatus, leverstatus, elstatus samt avföringsprov,

Annars slutar du inte oroa dig.

har tagit en full blodstatus för 1månad sen t.o.m med DIF, bara röda blodkroppar som var dåligt.,

får ta o kolla det andra också, saken e den jag struntar fullständigt i vad jag har ( inte ordagrant ) sålänge det inte är cancer, bara ordet skrämmer mig!

jag försöker övertala mej om jag hade haft Lymfom så skulle den synas inte bara kännas, samt att det gått 1 1/2 - 2 år med blodbrist och dom har stannat inom samma värden, känns som dom borde vara betydligt lägre..
Citera
2014-09-10, 22:56
Medlem
Bangar_intes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeadsupPlayer
har tagit en full blodstatus för 1månad sen t.o.m med DIF, bara röda blodkroppar som var dåligt.,

får ta o kolla det andra också, saken e den jag struntar fullständigt i vad jag har ( inte ordagrant ) sålänge det inte är cancer, bara ordet skrämmer mig!

Såklart du ska bry dig. Vi hoppas på IBS, och inte på UC eller Chrohns. Cancer blir man ialf ofta frisk ifrån!

Lycka till!

Jag vill nog inte ge dig mer tips om sjukdomsförlopp och symtom för lymfom, för det finns troligare orsaker till varenda en.
Senast redigerad av Bangar_inte 2014-09-10 kl. 23:00.
Citera
2014-09-10, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bangar_inte
Såklart du ska bry dig. Vi hoppas på IBS, och inte på UC eller Chrohns. Cancer blir man ialf ofta frisk ifrån!

Lycka till!

tack så mycket för hjälpen
Citera
2014-09-10, 23:01
Medlem
Bangar_intes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeadsupPlayer
tack så mycket för hjälpen

Det är klart!

Jag kände samma i din ålder. Man lär sig hantera det och inte nojja upp sig snabbt.
Citera
2014-09-11, 21:17
Medlem
Inte mycket att tillägga. Har du funderingar om just lymfom så får du kolla med din distriktsläkare och du har ju redan kollat blodprover verkar det ju som. Med 2 år med detta utan att det förvärrats så verkar ju inte lymfom som den typiska diagnosen.
Men men. Man kan aldrig vara 100% säker så kolla med läkare om du känner för mycket oro över det. Växer lymfkörtlarna till så får man väl överväga vidare utredning även om blodproverna är ok. Då är det ju eventuell benmärgsprov och en skiktröntgen av thorax/buk för att kolla efter patologiskt förstorade lymfkörtlar, mjältförstoring mm.

Trötthet och tarmsymtom kan ju bero på så mycket men där gäller ju också lite blodprover. Transglutaminasantikroppar för att kolla att du inte har gluten kanske. F-kalprotektin för att se om du har tendens till inflammation i tarmen som vid t ex Crohns eller ulcerös colit. Allmänodling och cystor-maskägg för att utesluta bakterier/parasiter som orsak.

För att bättra på magen kan man ju annars testa en variant med mer gröna grönsaker, mindre kött och helst om möjligt utesluta mjöl och mjölk. Tillsammans med mer motion (och framförallt mindre stillasittande! Hellre stå mer och gå mer än att sitta/ligga!) brukar det kunna göra susen.

Hoppas det löser sig!
Citera
2014-10-01, 00:18
Medlem
Nu ska jag inte göra TS orolig i onödan, men det finns både långsamt och snabbt växande tumrörer. Många som har non-hodgkins (långsamt lymfom) behöver inte uppvisa några större symptom. B-symptom med nattliga svettningar, trötthet och feber är det 30 % som uppvisar. Nu tror jag dock inte att TS har lymfom baserat på vad han har skrivit.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in