• 6
  • 7
2014-12-01, 22:50
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nodlez
[HOPPLÖST HOPP]
1) Flytande vatten. 2) Energi. 3) Näring.

Europa har flytande vatten, mycket sannolikt. Åtminstone i en isblandad mix.

Energi i extremt sparsam omfattning. Som subvegeterande extremt långsamt evolverande mikrober inuti Jordens hårda bergiga underjord. Fast jordiska mikrober har ju den stora fördelen av att ha evolverats i den frodiga Jordens hav och åtnjuta den näring därifrån som sjunkit ned tillsammans med dem.

Näring. Kanske. "Havet" kan kanske ha kontakt med en stenkärna på bottnen där det finns fler grundämnen än vad som finns i bara isar. Och kanske igen kan använda det som näring.

Det jag förstått av vad astrobiologer menar med liv inuti isiga månar, är att det är mycket möjligare i exoplaneters månar, som knådas väldigt mycket hårdare av sina jätteplaneter. Europa bara visar tendensen. Ta Europa gånger en miljon stycken, med slumpmässig variation, och du får några riktigt bra kandidater! Det handlar om att ismåneliv kan vara relativt vanligt i galaxen, inte att det finns i solsystemet.

Och om att livsformer som har utvecklats på den generösa Jorden kanske skulle kunna överleva i Europas hav. Om det är som vi hoppas så kan vi kanske implantera liv i Europas hav. Men det är mycket svårare att uppstå från det döda, än att överleva i det. Habitable, not originable.

Det är helt korrekt att säga att Europa, näst Mars, är en av de tre bästa platserna att leta efter utomjordiskt liv om det finns i solsystemet. Eller minst dåliga, rättare sagt. Och det räcker inte med att skicka "en sond" dit. Vi måste skicka världens djupaste gruva dit, och all utrustning som grävde den (okay, det är lättare på Europa p.g.a. att den består mest bara av is som kan smältas och har så låg gravitation, men en fet kärnkraftsdriven Caterpillar snarare än en liten Philae-fjantrobot på 60 timmars batteri som vilken telefon som helst)
Citera
2014-12-01, 23:13
Medlem
Nodlezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
1) Flytande vatten. 2) Energi. 3) Näring.

Europa har flytande vatten, mycket sannolikt. Åtminstone i en isblandad mix.

Energi i extremt sparsam omfattning. Som subvegeterande extremt långsamt evolverande mikrober inuti Jordens hårda bergiga underjord. Fast jordiska mikrober har ju den stora fördelen av att ha evolverats i den frodiga Jordens hav och åtnjuta den näring därifrån som sjunkit ned tillsammans med dem.

Näring. Kanske. "Havet" kan kanske ha kontakt med en stenkärna på bottnen där det finns fler grundämnen än vad som finns i bara isar. Och kanske igen kan använda det som näring.

Det jag förstått av vad astrobiologer menar med liv inuti isiga månar, är att det är mycket möjligare i exoplaneters månar, som knådas väldigt mycket hårdare av sina jätteplaneter. Europa bara visar tendensen. Ta Europa gånger en miljon stycken, med slumpmässig variation, och du får några riktigt bra kandidater! Det handlar om att ismåneliv kan vara relativt vanligt i galaxen, inte att det finns i solsystemet.

Och om att livsformer som har utvecklats på den generösa Jorden kanske skulle kunna överleva i Europas hav. Om det är som vi hoppas så kan vi kanske implantera liv i Europas hav. Men det är mycket svårare att uppstå från det döda, än att överleva i det. Habitable, not originable.

Det är helt korrekt att säga att Europa, näst Mars, är en av de tre bästa platserna att leta efter utomjordiskt liv om det finns i solsystemet. Eller minst dåliga, rättare sagt. Och det räcker inte med att skicka "en sond" dit. Vi måste skicka världens djupaste gruva dit, och all utrustning som grävde den (okay, det är lättare på Europa p.g.a. att den består mest bara av is som kan smältas och har så låg gravitation, men en fet kärnkraftsdriven Caterpillar snarare än en liten Philae-fjantrobot på 60 timmars batteri som vilken telefon som helst)

Ja men dina kriterier är ju vad livet kräver här på VÅRAN planet. Vem kan säga hur svårt det är för liv att uppstå med mycket mindre än så? Det krävdes inte mycket tid för processen att komma igång här på vår planet, om vi använder oss själva som ett exempel är liv något som vill uppstå och har väldigt lätt för att göra det väldigt snabbt (med ett kosmologiskt tidsperspektiv så klart). När du pratar energi, vatten och näring så är ju ditt perspektiv väldigt inåtriktat. Jag har svårt att ta astro-biologer på allt för stort allvar när det tyvärr är ett ämne som saknar ett enda exempel av data. vilket gör det väldigt lätt att vara rätt så bias när det kommer till kriterierna för liv någon annanstans än jorden? Det är ju därför vi måste dit och borra! Kom igen nu Fri, lev lite!
Citera
2014-12-01, 23:45
Medlem
Fris avatar
William Herschel trodde att det fanns liv på Solen.

Scifi-überentusiasmen om superrymdfart nu, kolonialisering av Mars nu, warp speed, till inuti svarta hål som fanns före bigbang och till livet inuti Solen. Jag är fed up med allt sånt skitsnack! Ge bort dina pengar till nån crowdfångande bedragare. Dina drömmar kommer inte att besannas för det. Tror du mig inte, så gör det då! Ska vi slå vad? Vad ger du mig för odds om ingen av dina rymdfantasier förverkligats om 20 år? Jag vill ha lite pensionssparande, vad ger du mig för odds på att alla dina fantasier har trampats på om 20 år?

50 år sen människor gick på Månen, och denna vecka ska NASA testa sin kopia av 1968 års Apollo 4-test (Orion), fast i primitivare upplaga. Och inte med målet att landa människor på Månen ett år senare, utan att flyga människor RUNT Månen 10 år senare. NASA:s plan idag är ett Apollo-program med målet att avslutas i och med Apollo 8! Det är den allra högsta ambitionen i sikte, om allting går perfekt enligt plan.

Europa-månen kommer inte på något sätt alls att undersökas under din livstid, inse't om du vill. det är verkligheten.
Senast redigerad av Fri 2014-12-01 kl. 23:48.
Citera
2014-12-02, 14:08
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nodlez
Ja men dina kriterier är ju vad livet kräver här på VÅRAN planet. Vem kan säga hur svårt det är för liv att uppstå med mycket mindre än så? Det krävdes inte mycket tid för processen att komma igång här på vår planet, om vi använder oss själva som ett exempel är liv något som vill uppstå och har väldigt lätt för att göra det väldigt snabbt (med ett kosmologiskt tidsperspektiv så klart). När du pratar energi, vatten och näring så är ju ditt perspektiv väldigt inåtriktat. Jag har svårt att ta astro-biologer på allt för stort allvar när det tyvärr är ett ämne som saknar ett enda exempel av data. vilket gör det väldigt lätt att vara rätt så bias när det kommer till kriterierna för liv någon annanstans än jorden? Det är ju därför vi måste dit och borra! Kom igen nu Fri, lev lite!
Mja - liv som det deffieras krävertillgång till kemiska byggnadsstenar, till fri energi (enl. Gibbs), ett lämpligt lösningsmedel, och någorlunda stabila förhållande. Europa kan nog ha lösningsmedelt (vatten) och stabila förhållanden. Byggnadsstenarna (dvs åtminstone kol, och förmodligen även kväve och en del övergångsmetaller - antagligen även fosfor) är mer osäkert men ganska sannolikt. Vad som är mer tveksamt är den fria energin. Sedan tillhör jag ju inte dem som är alldeles helt övertygad att liv bara helt lätt poppar upp bara för att förhållandena är sisådär rimliga. Vad en expedition till Europa beträffar, så tror jag inte att man behöver borra nödvändigtvis. Omd et finns liv i oveanen så bör geisrarna föra med sig rester av det upp till ytan, och det finns mycket riktigt färgade band på Europa, som möjligen skulle kunna utgöas av biomolekyler. En landsatt robotbil skulle kunna köra runt och samla ihop prover och analysera.

Sedan anser ju jag att det faktiskt finns andra kanske mer spännande platser i solsystemet att undersöka. Det finns ju tecken som skulle kunna tyda på liv på Titan, och sedan har vi ju Enceladus där oceanen är mer ytlig, och Ceres, som det blir lättare att resa till.
Citera
2014-12-02, 21:05
Medlem
Fris avatar
Eftersom detta verkar vara en tråd som lockar drömmare, så se denna kortfilm, inklusive scener från ismånar:
http://www.erikwernquist.com/wanderers/
Citera
2014-12-02, 21:42
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Eftersom detta verkar vara en tråd som lockar drömmare, så se denna kortfilm, inklusive scener från ismånar:
http://www.erikwernquist.com/wanderers/
Pucktvåa!
(FB) Europa (månen)
Citera
2014-12-02, 21:54
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PuffTheDragon
Pucktvåa!
(FB) Europa (månen)
Gaaah!
Pucktvåa är för snällt. Mer typ avbytarbänkspuck, hämtad av materialar'n från lagret efter att resultatet var klart, läktarna tömts och ismaskinerna parkerats i garaget: Mååääeellerinte...

Förresten, hur tusan får du {URL=""}{/URL}-knappen att funka?
Så här ser det ut när jag gör det du gjorde:
[url="https://www.flashback.org/sp51295400"]
Senast redigerad av Fri 2014-12-02 kl. 21:56.
Citera
2017-02-20, 01:56
Medlem
Citat:
Är djupt fascinerad av denna måne. Den som skall vara täckt av is; nieves penitentes, och ett islager, och under detta vatten, vatten i vilket det möjligen kan existera liv.

Jag anser att du har rätt för jag anser samma sak. Om det finns något idag på jorden som skulle kunna förena USA och Ryssland, och givetvis andra länder också, så är det en expedition till Europa. Det finns bara ett mer intressant ställe som vi människor vet om och det är Bajkalsjön. Men den vet vi mycket om, vi vet ingenting om Europa. Nu talar jag sötvatten. Jag skulle verkligen vilja se en expedition dit under min livstid. Glöm Mars jäva Elon Musk-runkare. Vem fan vill till Mars? Jupiters måne, Europa. Om rymdfart någonsin ska betyda något. Det är något att sträva efter.

Nasa, Europa - Jupiter moon
https://www.nasa.gov/subject/3148/europa-moon/
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här