2014-09-09, 21:57
Medlem
Jag har tappat mitt självförtroende, Jag har de senaste åren kännt mig som en väldigt smart person och hittar alltid svaren i huvudet före alla andra, Men det är bara 5-10% av tillfällen jag yttrar mig om mina åsikter. Jag blir oftast så nervös så jag har svårt att uttrycka mig så det slutar med att jag ser ut som en idiot.
Ingen tror på det jag säger men jag vet att jag har rätt, Folk har så svårt att se saker utanför samhällets bubbla och bortom moralens vägg. Jag tror det är få som kan tänka så långt som jag gör, Jag filtrerar alltid saker 10-20 gånger och sedan får ett rent och klart svar i huvudet. Men som sagt kan jag inte förklara och det gör att jag får dåligt självförtroende.

Vad ska jag göra? Kanske det hjälper att plugga avancerad svenska eller något sånt? Eller börja med fysisk träning och pumpa upp mitt självförtroende?
Citera
2014-09-09, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Igorrr
Jag har tappat mitt självförtroende, Jag har de senaste åren kännt mig som en väldigt smart person och hittar alltid svaren i huvudet före alla andra, Men det är bara 5-10% av tillfällen jag yttrar mig om mina åsikter. Jag blir oftast så nervös så jag har svårt att uttrycka mig så det slutar med att jag ser ut som en idiot.
Ingen tror på det jag säger men jag vet att jag har rätt, Folk har så svårt att se saker utanför samhällets bubbla och bortom moralens vägg. Jag tror det är få som kan tänka så långt som jag gör, Jag filtrerar alltid saker 10-20 gånger och sedan får ett rent och klart svar i huvudet. Men som sagt kan jag inte förklara och det gör att jag får dåligt självförtroende.

Vad ska jag göra? Kanske det hjälper att plugga avancerad svenska eller något sånt? Eller börja med fysisk träning och pumpa upp mitt självförtroende?

Testa att förenkla resonemangen och koncentrera innehållet i det du säger. Du får inte många sekunder att tänka i en diskussion så se till att keep it clean så ska det nog gå bra.
Citera
2014-09-09, 22:05
Medlem
jag drömmer mig ofta bort medans jag pratar och skippar vissa saker som jag tänker på istället för att säga högt. Jag känner inte många personer jag kan prata med som förstår vad jag säger.
Citera
2014-09-09, 22:06
Medlem
Heraas avatar
Om du är så intelligent som du påstår dig vara och om du kan tänka utanför boxarna bör du veta att du inte ska bry dig om vad folk tycker, om dem förstår dig eller inte.
Dåligt självförtroende har alltid sin grund och oftast grundar det sig på något eget och sällan på andra människor. Även om andra får dig att känna så är det något inom dig som låter det hända. Det måste du klura ut för dig själv och när du vet svaret kan du bättra på självförtroendet.
Fortsätt att vara dig själv, så länge du försöker anpassa dig till andra kommer du aldrig att duga.
Folk får faktiskt tycka vad dem vill, det gör dem ändå.
Citera
2014-09-09, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Igorrr
jag drömmer mig ofta bort medans jag pratar och skippar vissa saker som jag tänker på istället för att säga högt. Jag känner inte många personer jag kan prata med som förstår vad jag säger.
Du har aldrig kollat så du inte har någon diagnos e.d? Just det där att man inte riktigt lyssnar på när andra snackar är ju iaf en sak som kan tyda på det.

du skriver ju också att du kan börja med fysisk träning för att bygga upp det självförtroende, vilket är skit bra! kan nästan garantera att du kommer må bättre och sakta men säkert bygga upp ett bättre självförtroende osv.
Senast redigerad av flowlops 2014-09-09 kl. 22:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in