• 1
  • 2
2014-09-10, 21:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Enkelfnutt
Jag bor i Malmö där E.On äger nätet. Jag kan köpa min el från Telge Energi eller Skellefteå Kraft eller någon annan handelsleverantör. Hur tror du det hade sett ut om dessa skulle stå för nätet och för transmissionen hem till mig? Det hade blivit en jävla massa stolpar och ledningar och nätstationer och vägguttag i det här landet då. Och tycker du att E.On ska bjuda på detta?

Man kan diskutera hur lyckad avregleringen av elmarknanden blev, men så länge den är avreglerad så får vi nog finna oss i att betala både till elhandelsleverantören och till nätägaren.
men kom ingen nu, man bygger givetvis inget eget elnät men om man vill leverera el i nån annans nät så får väl det bolaget som vill leverera betala det företag som äger nätet, inte kunden som köper el?

är så jag tror TS menar iaf.
Citera
2014-09-10, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erhhhhh
Och jag tror att diskussionen här är avslutad. TS har fått reda på hur det fungerar i verkligheten.
Citera
2014-09-10, 23:17
Medlem
Citat:
men kom ingen nu, man bygger givetvis inget eget elnät men om man vill leverera el i nån annans nät så får väl det bolaget som vill leverera betala det företag som äger nätet, inte kunden som köper el?

... och vem kommer få betala den kostnaden egentligen? Jo kunden så klart.
Klart man får betala för det nät som man själv använder. Sen finns det väl saker att diskutera hur avgiften är upplagd, t.ex. att en del får betala för 50 år gamla nät som i princip är underhållsfria. Men det är en diskussion för en annan tråd.
Citera
2014-09-11, 18:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av paef
... och vem kommer få betala den kostnaden egentligen? Jo kunden så klart.
Klart man får betala för det nät som man själv använder. Sen finns det väl saker att diskutera hur avgiften är upplagd, t.ex. att en del får betala för 50 år gamla nät som i princip är underhållsfria. Men det är en diskussion för en annan tråd.
Citera
2014-09-12, 13:49
Medlem
Terrorist-Huberts avatar
Citat:

Kostnaden hamnar ju på kunden hur som helst, så vad gör det för skillnad? Om elbolagen man köper elen av skulle behöva betala nätavgiften så kommer ju de självklart att ta mer betalt från dig som kund. Så istället för att betala 100 kronor för el till bolag A och 50 kronor till bolag B så får man betala 150 kronor till bolag A, som i sin tur betalar 50 kronor till bolag B.
Citera
2014-09-12, 18:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Terrorist-Hubert
Kostnaden hamnar ju på kunden hur som helst, så vad gör det för skillnad? Om elbolagen man köper elen av skulle behöva betala nätavgiften så kommer ju de självklart att ta mer betalt från dig som kund. Så istället för att betala 100 kronor för el till bolag A och 50 kronor till bolag B så får man betala 150 kronor till bolag A, som i sin tur betalar 50 kronor till bolag B.
ja det hade ju varit bra mycket smidigare, och elbolaget hade nog fått bättre pris än vad privatpersoner får?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in