Citat:
Ursprungligen postat av
FlamingBacon
Varför ska jag tvingas finansiera andra människors missbruk? Låt dem köpa sina droger på svarta marknaden, eller helst upphäv förbudet så de kan köpa sina droger till vettigt pris lagligt.
Hur tänker du nu?
Om du tänker på själva mottagningen med personalen som där arbetar så kan jag säga dig att det klientel som får metadon/subutex - som fick ekonomisk hjälp av socialen - redan innan de fick medicinen var tvungna att gå på en mottagning och lämna urinprover - för att få sitt bidrag.
De som har arbete betalar egenavgift för att gå på mottagningen (och betalar skatt från sin lön precis som du).
Många som får medicinen var tvungna att begå en hisklig massa brott för att ha råd med sitt heroin. Detta är den stora ekonomiska vinsten med dessa program, för samhället. För kostnaden för just detta i skattepengar är enorm, jag minns inte siffran jag fick höra, men jag minns att den var enorm.
Ok, så om du då tänker att vi borde sätta dessa personer bakom lås och bom istället då, så är det också svindyrt. Dessutom kanske din egen lillasyster råkar bli en av dessa missbrukare långt i framtiden, och helt plötsligt - bara sådär - så är din attityd förmodligen inte samma längre.
Är det nåt jag inte tänker på ?