2014-09-08, 03:31
Bannlyst
Socialstyrelsen vill nu att att människor som missbrukar metadon och subutex på svarta marknaden, ska kunna få preparaten gratis och under kontrollerade former på beroendemottagningarna, det kan SVT ABC berätta.

Är vi på rätt väg?

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/abc/socialstyrelsen-bra-om-subutex-missbrukare-far-lakemedel
Citera
2014-09-22, 22:13
Medlem
garbagepailkidss avatar
Ett steg i rätt riktning är det men fortfarande finns det mycket ändra på. Narkotikapolitiken i Sverige är bland de sista områdena där moral och etik fortfarande går före vetenskap och beprövad erfarenhet.

Så få personer som möjligt ska komma i kontakt med narkotika heter det. Vore det inte bättre att ha ett mål som sade att så få personer som möjligt ska dö i narkotika!? Offtopic jag vet, men var bara tvungen.

// GPK
Citera
2014-09-22, 23:43
Bannlyst
Bra nyheter är alltid något positivt för alla brukare som far illa. Tummen upp!
Citera
2014-12-27, 13:17
Medlem
Hej! Det känns märkligt att jag blir först att säga det.

Men jag har vart i kontakt med Mottagning 44 i Stockholm, samt LARO.

De säger till mig att detta har blivit verklighet, Nu i januari 2014 förändras lagstiftningen runt underhållsbehandling (SUB) och man kan nu få subutex eller subuxone säkert mot subutexmissbruk.

Tack för mig
Citera
2014-12-28, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DirectorRolph
Hej! Det känns märkligt att jag blir först att säga det.

Men jag har vart i kontakt med Mottagning 44 i Stockholm, samt LARO.

De säger till mig att detta har blivit verklighet, Nu i januari 2014 förändras lagstiftningen runt underhållsbehandling (SUB) och man kan nu få subutex eller subuxone säkert mot subutexmissbruk.

Tack för mig

Du menar 2015?
Citera
2014-12-28, 23:39
Medlem
FlamingBacons avatar
Varför ska jag tvingas finansiera andra människors missbruk? Låt dem köpa sina droger på svarta marknaden, eller helst upphäv förbudet så de kan köpa sina droger till vettigt pris lagligt.
Citera
2014-12-29, 14:48
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlamingBacon
Varför ska jag tvingas finansiera andra människors missbruk? Låt dem köpa sina droger på svarta marknaden, eller helst upphäv förbudet så de kan köpa sina droger till vettigt pris lagligt.
För att det är så skatter fungerar. Jag vill inte betala Kungens veckopeng men det ingår liksom. Jag vill inte heller betala för fotbollsspelare, folk som åker bil utan bälte eller what not. Vidare så har det visat sig att i alla fall i Schweiz så har det varit en samhällsekonomisk vinst att ge gratis heroin och säkra injektioner till heronister.
Citera
2014-12-29, 21:51
Medlem
klybans avatar
Citat:
Som BigFatCone säger, det är så skatter funkar.
Sen brukar det billigare för samhället att dela ut sånt här gratis.
Så det du tror kostar massa pengar, blir billigare, då dessa individer inte behöver begå brott längre.

Vi har samma skattetänk på andra riskbeteenden, så inget unikt här.
Citera
2015-01-02, 14:58
Medlem
Citat:

Hur tänker du nu?

Om du tänker på själva mottagningen med personalen som där arbetar så kan jag säga dig att det klientel som får metadon/subutex - som fick ekonomisk hjälp av socialen - redan innan de fick medicinen var tvungna att gå på en mottagning och lämna urinprover - för att få sitt bidrag.

De som har arbete betalar egenavgift för att gå på mottagningen (och betalar skatt från sin lön precis som du).

Många som får medicinen var tvungna att begå en hisklig massa brott för att ha råd med sitt heroin. Detta är den stora ekonomiska vinsten med dessa program, för samhället. För kostnaden för just detta i skattepengar är enorm, jag minns inte siffran jag fick höra, men jag minns att den var enorm.

Ok, så om du då tänker att vi borde sätta dessa personer bakom lås och bom istället då, så är det också svindyrt. Dessutom kanske din egen lillasyster råkar bli en av dessa missbrukare långt i framtiden, och helt plötsligt - bara sådär - så är din attityd förmodligen inte samma längre.

Är det nåt jag inte tänker på ?
Citera
2015-01-02, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DirectorRolph
Hur tänker du nu?

Om du tänker på själva mottagningen med personalen som där arbetar så kan jag säga dig att det klientel som får metadon/subutex - som fick ekonomisk hjälp av socialen - redan innan de fick medicinen var tvungna att gå på en mottagning och lämna urinprover - för att få sitt bidrag.

De som har arbete betalar egenavgift för att gå på mottagningen (och betalar skatt från sin lön precis som du).

Många som får medicinen var tvungna att begå en hisklig massa brott för att ha råd med sitt heroin. Detta är den stora ekonomiska vinsten med dessa program, för samhället. För kostnaden för just detta i skattepengar är enorm, jag minns inte siffran jag fick höra, men jag minns att den var enorm.

Ok, så om du då tänker att vi borde sätta dessa personer bakom lås och bom istället då, så är det också svindyrt. Dessutom kanske din egen lillasyster råkar bli en av dessa missbrukare långt i framtiden, och helt plötsligt - bara sådär - så är din attityd förmodligen inte samma längre.

Är det nåt jag inte tänker på ?

Måste man ha ett arbete för att få sub utskrivet? Om en person går på socialen och vill ha sub utskrivet men saknar missbruks historiken, hur går det till? Ska socialen neka personen och be dem köpa det på plattan?
Citera
2015-01-02, 19:44
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helsf
Måste man ha ett arbete för att få sub utskrivet? Om en person går på socialen och vill ha sub utskrivet men saknar missbruks historiken, hur går det till? Ska socialen neka personen och be dem köpa det på plattan?
Man måste förankra sina problem hos en läkare.
Sen finns en kö väntetider, som tyvärr tar för långt tid ibland.
Och att de hinner dö av överdos innan de kommer in i programmet.
Citera
2015-01-02, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Man måste förankra sina problem hos en läkare.
Sen finns en kö väntetider, som tyvärr tar för långt tid ibland.
Och att de hinner dö av överdos innan de kommer in i programmet.

Tack, vi får hoppas att samhället tar hand om sina medborgare. De flesta vågar inte berätta om sitt missbruk då allt för många ser ner på dessa människor. Tack vare detta så köper folk skit som spice och rc för att dölja sitt missbruk, vill vi verkligen leva i ett samhälle där människor bottnar i missbruk och mister sina liv för att så många vägrar inse hur det ligger till? Om jag inte blir en missbrukare så kan mina barn eller nära vänner bli det, varför måste det gå så långt att folk måste dö? Jag hoppas att ni som är emot detta tar en titt runt omkring er och se människan som är en del av vårt samhälle.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in