2014-09-07, 20:55
Medlem
Danni33s avatar
Är ny i Norrköping.. Kunde ej finna denna information men jag har hört att man ska hålla sig borta från att bosätta sig i området Hageby. Jag ska kolla på en lägenhet som ligger på Hagebygatan, 5 min ifrån resecentrum, är detta i Hageby? Trodde att hageby låg längre bort från centrum eller är det så att denna gata inte ligger i Hageby?
Citera
2014-09-07, 21:06
Avstängd
Lacerdas avatar
Svårt att använda eniro eller hitta.se va?
Hagebygatan är väldigt lång, vissa delar av den ligger i just skithålet Hageby men vissa delar är i bättre områden. Lycka till
Citera
2014-09-07, 21:13
Medlem
Hagebygatan i Norrköping är ganska lång, den börjar vid Konstmuseet passerar Klingsberg-Ljura och går till södra Hageby. Hur lång tid det tar att köra beror nog mycket på hur mycket rödljus man får. Google har tiderna 5 min till Konstmuseet, och 7 min till slutet av Hagebygatan (via E22). Kanske stämmer om man får grön våg?
Citera
2014-09-07, 21:17
Medlem
Danni33s avatar
Jag har kollat hitta.se och googlat. Problemet är att jag inte kan områdena alls, hur ska jag då veta vad som ingår i hagebyområdet.. Logiskt sett låter det som att hagebygatan borde ligga där men denna person säger att det ligger på söder... vilket ska vara ett bra område?

Det är 5 min promenadsavstånd till resecentrum.
Citera
2014-09-07, 21:23
Avstängd
Lacerdas avatar
De låga numren ligger ju nära södra promenaden vilket är ett hyfsat område.
Citera
2014-09-07, 21:41
Medlem
Danni33s avatar
Okej, det är nummer 50.. Är det bra eller dåligt? haha..

Vet inte vad tillhör låga nummer då jag ej vet hur många nummer det finns..
Citera
2014-09-07, 22:25
Avstängd
Lacerdas avatar
Det ser ut att vara rätt ok. Jag flyttade från Norrköping för 3 år sedan och vistades inte så mycket vid den delen. Hör efter med folk som bor där om man har mycket blatteproblem.
Senast redigerad av Lacerda 2014-09-07 kl. 22:59.
Citera
2014-09-27, 10:17
Medlem
Danni, varför så fruktansvärt räddhågsen av dig? Lyssna inte så förbaskat mycket på ryktesspridning, läs inte så mycket texter som demoniserar Hageby och människorna som bor där så kan jag försäkra dig om att du inte kommer vara så rädd om du någon gång går runt i Hageby. Har man läst att alla där är gangstrar, våldtäktsmän men pistoler innanför byxlinningen, talibanterrorister och knarkare, då är det troligtvis så du kommer att tolka in din omgivning där. Ser du nån snubbe du bara går förbi så kommer du t ex tänka "oj, han är nog knarkare". Kanske visar sig att han tänker samma sak om dig?

Tänk kritiskt och bilda dig en Egen uppfattning istället för att tro på all skit som står på Internet eller i tidningarna. NT skriver ju i princip bara om Hageby om det har hänt nåt jävelskap där, aldrig när det händer något "normalt" eller positivt. Visst, det har varit flera skottlossningar i Hageby, det är inte bra. Men det har det ju i centrala Norrköping också. I Hageby lär det ha varit någon slags släktfejd inne i en lägenhet, då var det ju framför allt de som var inblandade som drabbades. Inne i stan sköt de mitt på ljusa dagen, bredvid en uteservering där det satt massa folk. Ska man vara konsekvent i hur man resonerar om Hageby som "farligt" så borde man inte vara inne i stan heller där et skjuts och misshandlas och stjäls. Enda sättet att vara helt säker på är nog om man sätter lås och bom för sin dörr och aldrig går ut, men det blir ju ganska tråkigt.

Jag kan ge dig en motbild till vad du har hört om Hageby: Jag har varit där många gånger hos en vän som bodde där förut och jag har bara haft det jättetrevligt där. Massvis med gulliga barn överallt och deras familjer, men visst, i alla fall den delen av Hageby där jag själv varit. Nära till Vrinneviskogen från hela Hageby, ett fint grönområde=attraktivt läge. Sedan att husen är fula och säkert behöver rustas upp är en annan sak, men det är många hus som är fula och i dåligt skick. Idioter och "rötägg" finns överallt, och det är varken fler eller färre av dem i Hageby.

Sammanfattningsvis: tänk själv!

Senast redigerad av Syndeathizer 2014-09-27 kl. 10:22.
Citera
2014-09-27, 19:16
Medlem
5 min från resecentrum låter mer som hagagatan... :P
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här