2014-09-07, 20:29
Medlem
Jag vill sätta upp en övervakningskamera hemma där boendet delas med en annan person.

Syftet är att övervaka endast min del av hemmet för att jag haft problem med att saker försvinner och även sabotage av egendom.

Men då säger nya kameraövervakningslagen såhär:

5 § Lagen gäller inte vid kameraövervakning av en plats dit
allmänheten inte har tillträde, om övervakningen bedrivs av
en fysisk person som ett led i en verksamhet av rent privat
natur.

22 § Kameraövervakning av en plats dit allmänheten inte har
tillträde får bedrivas om den som ska övervakas har samtyckt
till övervakningen.

Vad gäller?
Citera
2014-09-07, 20:34
Medlem
Sprangdegs-Harrys avatar
Som jag tolkar det är det helt ok att övervaka rum där ev andra boende inte har tillgång, t.ex ditt sovrum eller rum som bara du har tillgång till.

Att t.ex sätta upp en kamera i t.ex ett delat kök utan att den andra personen samtycker är med andra ord inte ok.
Citera
2014-09-07, 20:37
Medlem
Okej men rent fysiskt har personen tillträde till rummet, skyltning kommer ske men vilken lag gäller mig? Kameraövervakningslagen verkar ju inte gälla enligt denne själv, eller hur ska man tolka paragraf 5 direkta motsägelse till paragraf 22?
Citera
2014-09-07, 20:41
Medlem
Ditt "revir" =ok med kamera om du skyltar (kanske tom ok utan skylt?)

Allmän plats, typ korridoren eller gatan utanför = inte ok utan tillstånd
Citera
2014-09-07, 20:44
Medlem
sliter-av-ballens avatar
Som jag har fattat det så får du proppa hela ditt hem fullt med kameror om du så vill. Det är utomhus det är ajjabajja. Vill du gardera upp så sätt upp skyltar att du har kameraövervakning.
Citera
2014-09-07, 20:49
Medlem
Det intressanta är egentligen hur lagtexten skrivs, för för mig blir det motsägelsefullt när ena paragrafen klart säger att lagen inte gäller som i mitt fall, men datainspektionen skriver såhär i en infobroschyr:
Den nya kameraövervakningslagen gäller inte vid kameraövervakning av en plats dit
allmänheten inte har tillträde, om övervakningen bedrivs av en fysisk person som ett
led i en verksamhet av rent privat natur. Det innebär att lagen normalt sett inte gäller
för sådan övervakning som sker i privatbostäder och utförs av den som bor där.

Däremot måste den som ska bedriva kameraövervakningen se till att övervakningen inte står i strid med de bestämmelser i kameraövervakningslagen som reglerar kameraövervakning på dessa platser.
Senast redigerad av Noppran 2014-09-07 kl. 20:51.
Citera
2014-09-07, 21:29
Medlem
Lagen säger om inte annat en intressant sak, gäller då detta webkameror kopplade med USB i min dator hemma? För jag kan ju koppla upp mig mot min dator, inte mot kameran direkt:

TV-kameror, andra
optisk-elektroniska instrument
och därmed jämförbara
utrustningar som är uppsatta så
att de, utan att manövreras på
platsen, kan användas för
personövervakning
Citera
2014-09-07, 22:31
Medlem
Och vad avser lagen ifråga om uppsatt?
Med uppsatt menas att placeringen av kameran ska ha en viss varaktighet.
En lös trådlös kamera som är fasttejpad med maskeringstejp räknas den som uppsatt med viss varaktighet?
Citera
2014-09-07, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noppran
Och vad avser lagen ifråga om uppsatt?
Med uppsatt menas att placeringen av kameran ska ha en viss varaktighet.
En lös trådlös kamera som är fasttejpad med maskeringstejp räknas den som uppsatt med viss varaktighet?

Jag tycker stycket du klistrade in i förra inlägget är ganska tydligt. Kameran räknas nog som uppsatt så länge det inte krävs att en person är på plats för att manövrera den.
Citera
2014-09-07, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Jag tycker stycket du klistrade in i förra inlägget är ganska tydligt. Kameran räknas nog som uppsatt så länge det inte krävs att en person är på plats för att manövrera den.
Jag tror du har fel (tror, som sagt jag försöker reda i detta så ögonen blöder snart)

Enligt beslutande och utredande myndighet Datainspektionen så ska det uppfyllas 3 krav egentligen för att räknas som kameraövervakning:
1. Med uppsatt menas att placeringen av kameran ska ha en viss varaktighet.
2. Utan att manövreras på platsen betyder att handhållna kameror inte omfattas av lagen.
3. Med personövervakning menas att personer kan identifieras genom övervakningen.
http://www.datainspektionen.se/Documents/faktablad-kameraovervakningslagen.pdf

Vidare fråga blir då, en lös "nätverkskamera" som tejpas fast i ett bort alternativt inte sätts fast alls räknas den?

Räknas en webkamera ansluten via USB till en dator? Då kan jag inte manövrera själva kameran remote, dock kan jag ansluta mig mot datorn på fjärr för att se kameran.

Det verkar inte finnas något prejudikat angående detta tyvärr och tolkningen verkar ganska öppen.
Jag kollade på Dashcams, de räknas som uppsatta om de sätts fast med sugkopp i vindrutan.
Så tejp vettesjutton om det räknas som uppsatt.
http://www.datainspektionen.se/fragor-och-svar/kameraovervakning/vilka-regler-galler-for-dashcams-eller-vindrutekameror/
Senast redigerad av Noppran 2014-09-07 kl. 23:24.
Citera
2014-09-07, 23:29
Medlem
Vad är problemet? Du skall övervaka en plats ditt allmänheten inte har tillträde, och än bättre en privat bostad - Lagen gäller inte.

Problemet är att du delar bostad - Fortfarande en privat bostad.
Är personen inneboende? C/O adress? Eller står personen också på kontraktet? - Fortfarande en privat bostad.

Skyltar du utanför dörren till din bostad och informerar den person som du delar bostad med har du inget att frukta.

Den gamla kameralagen gällde plats dit allmänheten har tillträde, köpcenter, affärer, platser avsedda att vistas på (Ej att likställa med allmän plats)
Plats dit allmänheten inte har tillträde vilket den gamla lagen inte behandlade var ej trapphus, inhägnade områden, skolor mfl
DI slog ned på just skolor och trapphus och tillät inte övervakning pga PUL. Man ansåg detta som systematisk behandling av personuppgifter vilket inte är tillåtet utan tillstånd.

Den nya lagen har vävt ihop dessa två till stor del. Men hur som som gäller det inte privata tomter och din egna bostad.

Dock måste man ta hänsyn till lagen om kränkande fotografering.

Dashcams faller på "Plats dit allmänheten har tillträde"
Senast redigerad av frohike1ddd 2014-09-07 kl. 23:34.
Citera
2014-09-07, 23:31
Medlem
I sammanhänget ska nämnas den relativt nyligen införda straffbestämmelsen i 4 kap 6a § brottsbalken gällande kränkande fotografering.

Förutsättningen för att det ska vara olagligt är att det sker i hemlighet. Eventuellt kommer TS undan genom att sätta upp en skylt, men det är inte helt självklart att en skylt räcker.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in