Citat:
Ursprungligen postat av
broken.dreamz
Jag har problem med mitt välmående, missbrukat anabola steroider i 4-5år och håller på att sluta.
Försöker att träna och vara nöjd med mig själv ändå. Men det går verkligen inte, jag är deprimerad och verkligen äcklas av mig själv. Det gör att humöret svänger, ibland helt okej för att få ett vansinnesutbrott och vilja dö.
Kort och gott. Vilken ssri kan tänkas fungera bäst? Ha i åtanke att träningen är viktig för mig, vill alltså inte bli slö och lägga på mig onödigt med vikt.
Kanske eventuellt går att kombinera med terapi för att bli helt medicinfri? Vården vet inget om mitt steroidbrukande och jag vill hålla det så..
Har just nu sobril 10mg 3ggr dagligen mot ångest/oro men hjälper inte mot min depp samt att jag vet att benso bara är en kortsiktig lösning.
Att du efter en missbruk av hormoner mår dåligt är ju inte konstigt, din kropps hormonella obalans kan ge flera psykiska symptom. Tycker att du ska träffa en endokrinolog och diskutera detta.
Om du anser att du är i stort behov av psykofarmaka, så finns det flera alternativ, vilka de är beror på vad du lider främst av, är det depression(som då kan tillkalla ångest) eller är det ångest(som kan orsaka depression)
Om det är depression, föreslår jag voxra.
Om det är ångest så föreslår jag buspiron.
Nu när du slutar att ta AS så kommer din kropp att återställa den naturliga tillverkningen igen, när dina testosteronnivåer sjunker kommer hypofysen att tillverka mer tillväxthormoner. SSRI kan påverka denna återställningsprocess negativt då ssri höjer prolaktin som påverkar indirekt hypofysens tillverkning genom mindre GNRH(av hypotalamus).