2014-09-07, 15:36
Medlem
Jag har problem med mitt välmående, missbrukat anabola steroider i 4-5år och håller på att sluta.

Försöker att träna och vara nöjd med mig själv ändå. Men det går verkligen inte, jag är deprimerad och verkligen äcklas av mig själv. Det gör att humöret svänger, ibland helt okej för att få ett vansinnesutbrott och vilja dö.

Kort och gott. Vilken ssri kan tänkas fungera bäst? Ha i åtanke att träningen är viktig för mig, vill alltså inte bli slö och lägga på mig onödigt med vikt.

Kanske eventuellt går att kombinera med terapi för att bli helt medicinfri? Vården vet inget om mitt steroidbrukande och jag vill hålla det så..

Har just nu sobril 10mg 3ggr dagligen mot ångest/oro men hjälper inte mot min depp samt att jag vet att benso bara är en kortsiktig lösning.
Citera
2014-09-07, 16:41
Medlem
lithionits avatar
Rent generellt har cipralex och sertralin mycket bättre effekt än övriga ssri, men det är väldigt individuellt vilken ssri som passar bäst.

Själv har jag haft 3 ssri sertralin, citalopram och cipralex. Och för mig har cipralex varit absolut bäst, sertralin funkade rätt bra i början, mindre sexuella biverkningar än cipralex men för mig mycket påverkan på mage. Statistiskt sett så ger sertralin inte så stor viktuppgång, men det är också indivudellt.

Så det handlar tyvärr lite om att testa sig fram innan man hittar rätt.
Citera
2014-09-07, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lithionit
Rent generellt har cipralex och sertralin mycket bättre effekt än övriga ssri, men det är väldigt individuellt vilken ssri som passar bäst.

Själv har jag haft 3 ssri sertralin, citalopram och cipralex. Och för mig har cipralex varit absolut bäst, sertralin funkade rätt bra i början, mindre sexuella biverkningar än cipralex men för mig mycket påverkan på mage. Statistiskt sett så ger sertralin inte så stor viktuppgång, men det är också indivudellt.

Så det handlar tyvärr lite om att testa sig fram innan man hittar rätt.
Tror du dessa mediciner kan hjälpa mig mot mina problem?

Inga andra problem som trötthet, aptitförlust eller liknande?
Citera
2014-09-07, 16:58
Medlem
E.W.s avatar
Det man brukar prova först är Cipralex eller Citalopram. En del får trötthet som biverkning, framförallt de första veckorna. Men det varierar kraftigt från person till person vilka man biverkningar man får.
Citera
2014-09-07, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av broken.dreamz
Jag har problem med mitt välmående, missbrukat anabola steroider i 4-5år och håller på att sluta.

Försöker att träna och vara nöjd med mig själv ändå. Men det går verkligen inte, jag är deprimerad och verkligen äcklas av mig själv. Det gör att humöret svänger, ibland helt okej för att få ett vansinnesutbrott och vilja dö.

Kort och gott. Vilken ssri kan tänkas fungera bäst? Ha i åtanke att träningen är viktig för mig, vill alltså inte bli slö och lägga på mig onödigt med vikt.

Kanske eventuellt går att kombinera med terapi för att bli helt medicinfri? Vården vet inget om mitt steroidbrukande och jag vill hålla det så..

Har just nu sobril 10mg 3ggr dagligen mot ångest/oro men hjälper inte mot min depp samt att jag vet att benso bara är en kortsiktig lösning.

Att du efter en missbruk av hormoner mår dåligt är ju inte konstigt, din kropps hormonella obalans kan ge flera psykiska symptom. Tycker att du ska träffa en endokrinolog och diskutera detta.

Om du anser att du är i stort behov av psykofarmaka, så finns det flera alternativ, vilka de är beror på vad du lider främst av, är det depression(som då kan tillkalla ångest) eller är det ångest(som kan orsaka depression)
Om det är depression, föreslår jag voxra.
Om det är ångest så föreslår jag buspiron.

Nu när du slutar att ta AS så kommer din kropp att återställa den naturliga tillverkningen igen, när dina testosteronnivåer sjunker kommer hypofysen att tillverka mer tillväxthormoner. SSRI kan påverka denna återställningsprocess negativt då ssri höjer prolaktin som påverkar indirekt hypofysens tillverkning genom mindre GNRH(av hypotalamus).
Senast redigerad av theeight 2014-09-07 kl. 17:31.
Citera
2014-09-07, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theeight
Att du efter en missbruk av hormoner mår dåligt är ju inte konstigt, din kropps hormonella obalans kan ge flera psykiska symptom. Tycker att du ska träffa en endokrinolog och diskutera detta.

Om du anser att du är i stort behov av psykofarmaka, så finns det flera alternativ, vilka de är beror på vad du lider främst av, är det depression(som då kan tillkalla ångest) eller är det ångest(som kan orsaka depression)
Om det är depression, föreslår jag voxra.
Om det är ångest så föreslår jag buspiron.

Nu när du slutar att ta AS så kommer din kropp att återställa den naturliga tillverkningen igen, när dina testosteronnivåer sjunker kommer hypofysen att tillverka mer tillväxthormoner. SSRI kan påverka denna återställningsprocess negativt då ssri höjer prolaktin som påverkar indirekt hypofysens tillverkning genom mindre GNRH(av hypotalamus).
Jag vet att jag mår dåligt för hormonnivåerna är helt åt helvete. Dock hade jag problem innan jag började med AAS.

Skulle vilja diskutera detta med en läkare eller liknande men jag törs inte. Vill inte ha det i min journal, blir svårare att få ut beroendeframkallande läkemedel samt att det kan bli problem med körkort och kan tvingas lämna urinprover. Kanske vill fortsätta med aas ifall jag inte hittar någon annan ljusning i livet..
Citera
2014-09-07, 23:35
Medlem
Citat:
Jag vet att jag mår dåligt för hormonnivåerna är helt åt helvete. Dock hade jag problem innan jag började med AAS.

Skulle vilja diskutera detta med en läkare eller liknande men jag törs inte. Vill inte ha det i min journal, blir svårare att få ut beroendeframkallande läkemedel samt att det kan bli problem med körkort och kan tvingas lämna urinprover. Kanske vill fortsätta med aas ifall jag inte hittar någon annan ljusning i livet..

Om du går till en privat endokrinolog så kommer det troligtvis inte stå något i ditt journal(om mottagningen inte använder samma journal som den offentliga)

Tycker hellre att du börjar med psykofarmaka än att fortsätta med aas, voxra hade varit ett bra alternativ för dig(om du inte lider av extrem ångest). Dock får du inte sluta med sobrilen när du behandlas med voxra(kramprisk).

Rekommenderar att du även går till en psykolog, om det är en lång väntetid så kan du be din vårdcentral skriva ut en remiss i handen för kbt-behandling och då kan du välja själv en privat psykolog(som har avtal med kommunen)

Lycka till!
Citera
2014-10-05, 17:33
Medlem
Uppdaterar lite..

Var påväg åt rätt håll men tappade allt, är djupare på botten än någonsin och funderar på att ta mitt liv.

Jag är fruktansvärt ful och kommer aldrig kunna ha en relation eller liknande om jag inte tar steroider. Men jag orkar inte leva med att behöva vara ständigt orolig för att åka dit och livet fallerar ännu mer.

Vill inte leva ett liv i ensamhet och bara se alla andra vara lyckliga.

Har inga intressen som gör mig glad heller. Erkänna för vården känns för riskabelt, om enda utvägen är att dopa sig så kanske de sätter käppar i hjulet för mig så jag inte kan göra det heller.

Snälla någon, hjälp mig. Jag vet inte vart jag ska vända mig.
Citera
2014-10-05, 17:34
Bannlyst
Citat:
Uppdaterar lite..

Var påväg åt rätt håll men tappade allt, är djupare på botten än någonsin och funderar på att ta mitt liv.

Jag är fruktansvärt ful och kommer aldrig kunna ha en relation eller liknande om jag inte tar steroider. Men jag orkar inte leva med att behöva vara ständigt orolig för att åka dit och livet fallerar ännu mer.

Vill inte leva ett liv i ensamhet och bara se alla andra vara lyckliga.

Har inga intressen som gör mig glad heller. Erkänna för vården känns för riskabelt, om enda utvägen är att dopa sig så kanske de sätter käppar i hjulet för mig så jag inte kan göra det heller.

Snälla någon, hjälp mig. Jag vet inte vart jag ska vända mig.

Utan att låta klyschig, men det är din självkänsla som är problemet. ingen är så ful att den måste ta steroider. Varför känns vården för riskabel?
Citera
2014-10-05, 22:35
Medlem
Mitt ex tog steroider så jag förstår hur du tänker. Lösningen är inte att ta sitt liv. Man tänker inte klart när man mår dåligt. [b]eslutet att sluta med steroiderna är jättebra, ett stort steg på vägen, de gör bara mer skada än nytta. Du kommer inte leva ett liv i ensamhet och se alla andra lyckliga, du kommer dit när du mår bättre, men det känns inte så nu. Varför skulle det vara problem om vården visste om aab, jag tänker som så att är du ärlig kan de hjälpa dig bättre, du behöver också jobba med din bild av dig själv.
Citera
2014-10-06, 19:37
Medlem
Tog steget och erkände för en läkare. Blev väldigt bra bemött, tog prover på mina testosteronvärden samt att jag fick lyrica som jag ska göra ett försök med.

Fick även sobril vid behov.

Hoppas detta går bra..

Kan någon säga något om lyrica?
Citera
2014-10-06, 19:48
Medlem
Som jag ser det är lyrica också en kortsiktig lösning, som benson. Man utvecklar tolerans. Är du deprimerad skulle jag rekommendera någon ssri som är en bättre lösning på längre tid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in