2014-09-06, 18:34
Medlem
Quoters avatar
Denna nyhet från 2003 verkar jag ha missat totalt:

Citat:
Under måndagen kom domen i det uppmärksammade målet där sammanlagt 14 personer stått åtalade för bland annat rån av värdetransporter i Tumba och Örebro samt förberedelse till rån av en värdetransport Bohus i juni i somras.

KÄLLA: SverigesRadio - Fyra dömda för värdetransportrån (måndag 22 december 2003 kl 14:5)

---

Vilka var de 14 stjärnorna? Någon som vet om det blev en vända i hovrätten också?
Citera
2014-09-07, 12:35
Medlem
En samling blattar..har för mig att de kom över ganska många miljoner, men de var ju många, som delade bytet. Vill minnas, att åklagaren kallade rånet för "en overkill", just därför att det var så många inblandade.

Jag tror, att HR fastställde TR:s dom, men vet inte säkert.
Citera
2014-09-07, 21:12
Bannlyst
Kan detta vara Innebandyligan? de skulle klippa en värdetransport mellan Örebro och sthlm. Transporten innehöll 50 miljoner i 1000 lappar. Allihop torska genom att en gick till snuten och golade.
Citera
2014-09-08, 12:58
Medlem
DenSomSokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nacknimo
Kan detta vara Innebandyligan? de skulle klippa en värdetransport mellan Örebro och sthlm. Transporten innehöll 50 miljoner i 1000 lappar. Allihop torska genom att en gick till snuten och golade.

Det låter faktiskt som innebandyligan, har för mig att några var målare och ville köra Tusenbröder stylen.
Citera
2014-09-08, 18:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DenSomSoker
Det låter faktiskt som innebandyligan, har för mig att några var målare och ville köra Tusenbröder stylen.
Stämmer mycket bra. Transporten skulle till och bränna 1000 lapparna. Det fanns en väktare som jobbade på Securitas som det hette på den tiden. Han körde transporten och fyllde på bankomater i Örebro med omnejd.

Det finns bilder när de är samlade på Järntoget i Örebro och diskuterar rånet helt öppet. Rikskrim fotade och noterade. Securitas snubbens lur är avlyssnad och 3 andra från sthlm.

De hade blivit inspirerade av Tusenbröder.

Det finns vissa rån i Sverige som ingen mins men mycket större än helikopterrånet tex braskens bro rånet
i Linköping.

Nacknimo
Citera
2014-09-09, 13:12
Medlem
Isnatts avatar
Innebandyligan var väl senare och fick väl inte heller till något rån. Det rån trådskaparen menar måste vara ett annat fall.
Citera
2014-09-10, 23:57
Medlem
Jag har för mig att de brände massor med bilar vid olika infarter vid detta rån vilket stoppade upp trafiken i hela sydvästra Stockholm i flera timmar. Ambulanser stod stilla och dom fick hämta helikoptrar för transporter från andra delar av landet till Stockholm. Det togs några grabbar i flykten från platsen av polisen, därav ett par domar. Men jag är inte helt hundra på detta.
Citera
2014-09-11, 00:47
Medlem
DenSomSokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalleKapun
Jag har för mig att de brände massor med bilar vid olika infarter vid detta rån vilket stoppade upp trafiken i hela sydvästra Stockholm i flera timmar. Ambulanser stod stilla och dom fick hämta helikoptrar för transporter från andra delar av landet till Stockholm. Det togs några grabbar i flykten från platsen av polisen, därav ett par domar. Men jag är inte helt hundra på detta.

Du tänker inte på Hallundarånet som skedde 2005?
Citera
2014-09-11, 02:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenSomSoker
Du tänker inte på Hallundarånet som skedde 2005?

Du kanske har rätt. Där brann det en massa, ja. Bl.a. på E4. Var det inte då transporten sprängdes?

Men var det inte en massa spikkedjor eller fotanglar eller vad det heter som lades ut i Tumba på olika ställen under rånet 2003 ? Har för mig att det blev kaos där också.
Citera
2019-09-03, 13:48
Medlem
Vem från rockbandet H.E.A.T. var det som var åtalad i den här härvan? 2009 stod han på scenen och spelade i en deltävling i Melodifestivalen.

Citat:
För några år sedan åtalades han för att ha planerat ett avancerat värdetransportrån i Göteborg. I går kväll stod han på Melodifestivalens scen och gjorde ett bejublat framträdande. Polisen har under en tid regelbundet spanat på mannen – som misstänks ha varit en del av den grova organiserade brottsligheten i Stockholm.

[...]

Ville inte prata
I går, efter uppträdandet i Skellefteå, ville mannen inte prata om sitt kriminella förflutna. En person som han uppträdde med säger:

– Jag hörde att du håller på och ställer en massa frågor. Sluta med det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in