2014-09-06, 11:49
Medlem
Jag har en obetald skatteskuld på ca 140,000 och är inne på sista, femte året, innan den avskrivs. Jag har inte delgivits och har endast passivt hållit mig undan genom att studera på högre nivå och därmed endast sporadiskt ha liten synlig inkomst under den tiden, geom att bo på andrahandsadress osv. Såvitt jag förstår saken avskrivs ärendet i slutet på detta år. Dock behöver jag förnya mitt pass så fort som möjligt.

Finns det någon risk att farbror polis får upp en blänkare på sin skärm om jag går dit för att söka nytt pass?
Citera
2014-09-06, 11:53
Medlem
Är det superbrådska att lämna landet?
Citera
2014-09-06, 12:17
Medlem
inte alls, men det vore mycket önskvärt att förnya passet just nu. i övrigt har jag ingenting att göra med någon form av brottslighet. Att jag ens nämner lysning i trådtiteln kan vara helt fel, jag jar aldrig hört ett ord och har ingen aning om min status i detta ämne. Det kan lika gärna vara så att polisen aldrig haft minsta intresse i fallet och det har bara legat hos kronis, såvitt jag vet, alt. att det finns ärkebuseringsorder på mig
Senast redigerad av hejsanhoppsanigen 2014-09-06 kl. 12:22.
Citera
2014-09-06, 14:51
Bannlyst
Varför skulle polisen vilja ha ta på dig?
Gå och fixa ett leg/pass på polisstationen du, ingen fara.
Citera
2014-09-06, 15:44
Medlem
Tja, vet inte, men vore trist att torska 4 månader innan skulden preskiberas...men snuten bryr sig inte om det då?
Citera
2014-09-06, 17:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hejsanhoppsanigen
Tja, vet inte, men vore trist att torska 4 månader innan skulden preskiberas...men snuten bryr sig inte om det då?
Polisen nej, inte det minsta.
Kronofogden däremot.
Men inte så att dom jagar dig.
Men det är nog inte vid årsskiftet du blir skuldfri, såtillvida du inte drog på dig skulderna då.
Citera
2014-09-06, 18:04
Medlem
Tack för svaren. Nja, bolagskonkurs som ledde till försäljning av min bostadsrätt och utebliven inbetalning av vinstskatt mars 2008. Jag hade ett år på mig därefter att betala, alltså. 2009. 2010-2014 hoppas jag ska räcka, men inte helt säker.
Citera
2014-09-07, 00:44
Medlem
Leif.Jennekvists avatar
Är det verkligen helt säkert att det avskrivs, kan det inte förlängas?

/ Leif
Citera
2014-09-07, 09:00
Medlem
ingen aning, men det står klart och tydligt på kronis sida att en sådan skuld preskiberas efter 5 år.
Citera
2014-11-03, 10:01
Medlem
Tack för råden. Dom stämde bra och det var inte minsta bekymmer att hämta pass. En fråga som är relaterad till ämnet:

Skulden är en skatteskuld som härrör från reavinsten på min bostadsrätt som jag tvingades sälja när mitt bolag konkade. Bostadsrätten såldes mars 2009. Är det någon som vet vilket år den preskriberas? Detta blev plötsligt ett akut problem nu när det tagit slut med tjejen och jag måste söka bostad.
Oändligt tacksam för all hjälp.
Citera
2014-11-03, 10:45
Moderator
Gordon Blixts avatar
En skattefordran från den tiden preskriberas som huvudregel fem år efter utgången av det
kalenderår då den förföll till betalning. Observera dock att preskriptionstiden under vissa omständigheter får förlängas av förvaltningsrätten på ansökan av Skatteverket.

Mer om preskription står att läsa i lagen (1982:188) om preskription av skattefordringar m.m.:
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19820188.htm
Citera
2014-11-03, 21:27
Medlem
Frågan är om förfallodatum är det datum ett år efter försäljningen (den tidsfrist man har på sig) eller det datum då det såldes (och ska egentligen betalas in)?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in