2014-09-06, 08:16
Medlem
jymdjakets avatar
Hej,

Jag har nyligen flyttat efter att ha varit inneboende. Hade under tiden jag bodde här sönder en gammal sliten stol (genom att sitta på den), men fick då intrycket av hyresvärden att det var okej och inte behövde åtgärdas. Strax efter jag flyttat ut SMSade jag henne mitt kontonummer för återbetalning av depositionen och fick då till svar att "Inventarier som förstörts måste återställas. Deposition kan ej utgå innan detta är åtgärdat samt flyttstädning godkänd."

Givetvis har hon rätt i sak, och jag köper gärna en ny stol eller lämnar in den gamla på reparation. Dock har hon nu gjort sig onåbar och svarar varken på telefon eller SMS (skrev och frågade henne om det går bra med en ny stol eller om hon vill ha den gamla reparerad samt om det är någon del av flyttstädningen hon är missnöjd med). Ingången till lägenheten ligger bakom två låsta dörrar, så det är svårt att ta sig dit och ringa på.

Hur bör jag gå vidare? När det gäller flyttstädningen så skulle jag gärna ta med någon annan för att kolla på lägenheten eftersom jag tror att vem som helst skulle hålla med om att den är utförd i nivå med vad man rimligen kan begära. Måste hon gå med på detta? Jag vet att detta bara är en ploj från hennes sida för att slippa betala depositionen och att hon kommer att slingra sig in i det yttersta.

Depositionen är på 4000 kronor.
Citera
2014-09-06, 11:09
Medlem
Louises avatar
Jag förmodar att hon förr eller senare kommer att vara intresserad av att få dina nycklar till lägenheten. Insistera på att du enbart tänker överlämna dessa personligen, så ska du se att ni kommer att träffas igen.
Hon behöver inte gå med på någon annans utlåtanden om huruvida städningen utförts tillfredsställande. Om hon är missnöjd kan du dock begära av henne att formulera missnöjet i konkreta ordalag, på det att du ska ha en möjlighet att åtgärda bristen.
Citera
2014-09-06, 15:08
Medlem
jymdjakets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Louise
Jag förmodar att hon förr eller senare kommer att vara intresserad av att få dina nycklar till lägenheten. Insistera på att du enbart tänker överlämna dessa personligen, så ska du se att ni kommer att träffas igen.
Hon behöver inte gå med på någon annans utlåtanden om huruvida städningen utförts tillfredsställande. Om hon är missnöjd kan du dock begära av henne att formulera missnöjet i konkreta ordalag, på det att du ska ha en möjlighet att åtgärda bristen.

Har tyvärr redan lämnat nycklarna eftersom utflyttningsdatum var medan hon var bortrest. Finns en annan inneboende där som bör kunna intyga att jag skött städningen i alla fall eftersom han var hemma då. Jag var extra noggrann och tog ut och dammpiskade alla dynor, dammsög alla lister och uttag utmed golvet, etc., eftersom jag anade att hon skulle leta fel.
Senast redigerad av jymdjaket 2014-09-06 kl. 15:19.
Citera
2014-09-06, 21:12
Medlem
Ta hyresvärden till tingsrätten!
http://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6renklat_tvistem%C3%A5l
Citera
2014-09-08, 19:01
Medlem
jymdjakets avatar
Lyckades få ett svar ur henne igår efter att ha hotat med att gå vidare med ärendet. Nu säger hon att kostnaden för skadade inventarier kommer att dras på depositionen, vilket jag gissar innebär att hon planerar att dra en oskäligt stor summa (alternativt hela depositionen...) för en sliten gammal stol. Har svarat och sagt att jag hellre lagar/ersätter stolen själv och har bett henne förtydliga om det handlar om några andra inventarier, men får som väntat inget svar.

Inget spår av några pengar än. Hur länge har hon rätt att låta mig vänta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in