• 1
  • 2
2014-09-05, 19:22
Medlem
Min gamle trotjänare till stationär dator som jag matat med ny prestanda när den behövs i nästan tio år har till slut vägrat starta. Jag har backuppat det mesta men inser nu att några väldigt viktiga mappar har missats.

Har en ny stationär dator och skulle på något vis behöva få över filer till den, förutsatt att hårddisken inte är död också så klart. Finns det nåt sätt att få över hårddisken till nya datorn? Det rör sig om en partionering (E av datorns stora hårddisk så att säga. Inte system hårddisken, men inte heller någon extern jag bara kan plocka ut.
Citera
2014-09-05, 19:29
Medlem
Det finns smidiga SATA/EIDE till USB-adaptrar på marknaden så slipper du öppna den nya datorn och stoppa i hårddisken där. (Hårddisken kanske inte ens passar i den nya datorn ifall disken är så gammal?)

http://gizmodo.com/168149/brando-sat...o-usb-20-cable
Citera
2014-09-05, 19:35
Medlem
Låter som en jättebra och smidig lösning. Tack för svaret.

En fråga bara: om den gamla datorn är död kan man då ändå få kontakt med hårddisken utan ström så att säga?
Citera
2014-09-05, 19:37
Medlem
Är hårddisken hel så kan man plocka ur den ur datorn och använda den med adaptern jag länkade till. Den drivs med en strömkälla som följer med adaptern.
Citera
2014-09-05, 19:38
Medlem
Perfekt. Tack för hjälpen!
Citera
2014-09-05, 19:40
Medlem
LastCaLLForALcohoLs avatar
Köp en hårddiskdocka istället.
Citera
2014-09-05, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Är hårddisken hel så kan man plocka ur den ur datorn och använda den med adaptern jag länkade till. Den drivs med en strömkälla som följer med adaptern.

Hah! Det där skall jag testa! Har flera diskar som jag kanske kan rädda..

Tackar...

.
Citera
2014-09-05, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LastCaLLForALcohoL
Köp en hårddiskdocka istället.

Låter inte heller som nån dum idé. Det rör sig alltså om en ganska gammal dator, men det kanske funkar med äldre modeller också? Har du förslag på nån produkt som verkar vettig? Sorry för alla frågor men jag är lite farfar när det kommer till insidan av datorn
Citera
2014-09-05, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av malmgren74
Låter som en jättebra och smidig lösning. Tack för svaret.

En fråga bara: om den gamla datorn är död kan man då ändå få kontakt med hårddisken utan ström så att säga?

behöver ingen adapter det är är bara slita ur den och sen köra in den i nya burken o tuta o köra så har jag på min men då jag varit lite lat så har jag bara 2 st sata kablar men behöver 3 st om jag ska ha dvd-enheten fungerande så jag får flytta kablarna varje gång jag behöver använda dvd-enheten men får la köpa en extra sata kabel när löningen kommer:P
Citera
2014-09-05, 20:01
Medlem
Filantropis avatar
http://www.kjell.com/sortiment/dator...rddiskkabinett
Använd dessa, sätt i hårddisken, anslut via usb, profit.
Citera
2014-09-05, 20:40
Medlem
Tack för alla svar. Det här med att det är hårddisken som satt i datorn från början det handlar om, kan det vara ett problem? Det är alltså inte en extrainsatt disk.
Citera
2014-09-05, 20:48
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av malmgren74
Tack för alla svar. Det här med att det är hårddisken som satt i datorn från början det handlar om, kan det vara ett problem? Det är alltså inte en extrainsatt disk.

De brukar vanligtvis vara standard och löstagbara.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in