2014-09-05, 18:22
Medlem
God eftermiddag!

Jag har nu rätt länge hobbyforskat en hel del om vad exakt Schizofreni är och det fascinerar mig otroligt mycket hur svåra psykiska sjukdomar i allmänhet ter sig.
Jag har sett att det finns lite trådar angående Schizofreni, men jag tyckte att det kunde vara intressant med en tråd som rör historier, erfarenheter och upplevelser vi har haft av Schizofreni. Det kan vara allt ifrån egna upplevelser som har hänt en själv (kanske någon som har diagnostiserats läser tråden) till att ha betraktat någon med aktiv Schizofreni osv.

När jag pratade med min psykolog i veckan och frågade honom om han hade haft många patienter med Schizofreni så berättade han att han tidigare jobbade med psykossjukdomar. Han berättade om en mor och en dotter ifrån Mallorca som båda hade Schizofreni. Och både mamman och dottern var tydligen övertygade om att den spanska polisen var efter dom och därför hade bestämt sig för att flytta till Växjö av alla ställen. Det hade dom gjort och väl i Sverige så började dom jobba som spanskalärare båda två. Var tydligen två väldigt paranta och intellektuella kvinnor som kunde föra sig lika begåvat som vem som helst. Skillnaden var ju då att dom båda hade insjuknat. Och när dom inte var på sina jobb osv så hade dom fullt upp med att kika så att den spanska polisen inte hade vart och letat efter dom. Dom täppte bland annat igen alla springor i dörröppningen pga att dom trodde att om polisen skulle hitta deras bostad så skulle dom spruta in giftgas i deras hus.

Det är som sagt väldigt intressant och har ni något att dela med er av så skulle det vara väldigt spännande att få höra vad ni har att berätta.

Mvh
Citera
2014-09-05, 18:33
Medlem
Drinkycrows avatar
Jag tror att jag är schizofren. Om jag sa sanningen till en läkare skulle jag säkerligen få diagnosen. Men faktum är att inget av allt det dumma jag gjort under mina maniska perioder och mina olika roller har haft några allvarliga konsekvenser för mig.

Min familj har lidit av oro då mina infall verkade destruktiva och jag självmedicinerade med alkohol. Men jag har aldrig varit nära att bli skadad på riktigt. Jag har aldrig brutit en ben eller arm. Jag har alltid tänkt. I min egen värld och varit lite udda.

Jag vet inte om jag är schizofren då man måste ha vanföreställningar för att räknas men jag har "lidit" av schizofreni en tjugo år eller så. Jag tror bara det handlar om folk med högre empatisk förmåga. Har de varit speciella i spanien innan eller efter Franco har de nog tvångsvårdats med höga doser.

Nu är ju deras rädsla för polisen väldigt irrationell men det är ju ganska väntat. De lär ha hemska upplevelser i bagaget.
Citera
2014-09-05, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drinkycrow
Jag tror att jag är schizofren. Om jag sa sanningen till en läkare skulle jag säkerligen få diagnosen. Men faktum är att inget av allt det dumma jag gjort under mina maniska perioder och mina olika roller har haft några allvarliga konsekvenser för mig.

Min familj har lidit av oro då mina infall verkade destruktiva och jag självmedicinerade med alkohol. Men jag har aldrig varit nära att bli skadad på riktigt. Jag har aldrig brutit en ben eller arm. Jag har alltid tänkt. I min egen värld och varit lite udda.

Jag vet inte om jag är schizofren då man måste ha vanföreställningar för att räknas men jag har "lidit" av schizofreni en tjugo år eller så. Jag tror bara det handlar om folk med högre empatisk förmåga. Har de varit speciella i spanien innan eller efter Franco har de nog tvångsvårdats med höga doser.

Nu är ju deras rädsla för polisen väldigt irrationell men det är ju ganska väntat. De lär ha hemska upplevelser i bagaget.

Hur har det yttrat sig för dig? Hörsel och synhallucinationer? Kan du utveckla det där du skrev om folk med en större empatisk förmåga? Alla teorier är intressanta.
Jo, vad jag har förstått så kan traumatiska upplevelser skjutsa på rätt ordentligt och därefter i många fall utlösa Schizofreni och även andra psykiska sjukdomar.

Hoppas också att du inte mår allt för dåligt av det du misstänker är Schizofreni. Det måste vara fruktansvärt att leva med. Dock vet jag att det finns en inte jätteliten procent Schizofrena som lever fullvärdiga liv.
Citera
2014-09-05, 21:10
Medlem
NormaJeans avatar
Att vara rädd för polisen är ju inget "onormalt" i säg om man nu har dåliga erfarenheter av dem. Kanske hade dem blivit dåligt behandlade av den spanska polisen, de beter väl sig lite hårdare där än här (men jag hoppas att de har mer kunskap om psykologi där än den svenska polisen )
Citera
2014-09-06, 08:58
Medlem
Drinkycrows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ey-mannen...
Hur har det yttrat sig för dig? Hörsel och synhallucinationer? Kan du utveckla det där du skrev om folk med en större empatisk förmåga? Alla teorier är intressanta.
Jo, vad jag har förstått så kan traumatiska upplevelser skjutsa på rätt ordentligt och därefter i många fall utlösa Schizofreni och även andra psykiska sjukdomar.

Hoppas också att du inte mår allt för dåligt av det du misstänker är Schizofreni. Det måste vara fruktansvärt att leva med. Dock vet jag att det finns en inte jätteliten procent Schizofrena som lever fullvärdiga liv.

Jag är glad över min "psykiska sjukdomar" jag har fått diagnos nu på Bipolar I. Nu "går" jag på medicin men jag använder den inte på riktigt. Säg till doktorn vad han vill höra-

Alla som kan se samband på allvar är väl "psykiskt sjuka". Jag har som sagt haft mina deppressioner och manier och även varit alkoholist typ 14-19 år gammal. Jag har lärt mig snabbt genom empiriska försök. Jag förstår vad empati är, det är att försöka på riktigt känna hur personen känner sig.

Vanliga "empatiska" människor försöker lugna en när man har en manisk period, vara oroliga ringa stup i kvarten och typ lipa. Jag har aldrig gjort något farligt under mina maniska perioder. Bara saker som skulle vara farliga om jag inte var ett djur. Jag är ett djur och alla. Jag är en människa ibland med. Ni har oftast bara ögonkontakt med mig om jag är klädd för det.

Det ni inte förstår är att för alla riktigt fattiga(södra halvklotet) känner hat och ilska över eran konsumtion. De ler där du backpackar för att de vill ha dina pengar-

För dom är jag shaman. För er är jag sjuk. Men säg istället vad för vanföreställningar jag har?

Oavsett tror jag de flesta bipolära eller schizofrena med hög intellektuell förmåga eller låg skulle kunna lära sig hantera sina problem i rätt miljö.
Citera
2014-09-06, 16:20
Medlem
Har haft helt galna vanföreställningar om att HA varit ute efter mig. Varför skulle de? Jag kunde även gå på vatten. Hann aldrig göra det för jag blev inlåst. Jag har haft troll som jagat mig.

Jag är bättre idag men jag har hörselhallucinationer varje dag. De säger att jag ska hänga mig och de skrattar åt mig. Viskar mitt namn och skriker i panik. Eller så pratar de med varandra och låter inte mig vara med.
Citera
2014-09-06, 18:31
Medlem
Den nya forskningen är att Schizofreni orsakas av ett slags virus. Alltså inget som har så mycket med miljöfaktorer att göra i barndomen, som man förut trodde. Jag har en vän som är Schizofren o med rätt mediciner är hon helt normal tjej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in