2014-09-05, 15:10
Medlem
Hej! Jag har googlat runt men förstår inte det här med fettfiltret på en köksfläkt. Jag har läst massor som frågar om hur man rengör filtret men det står inget om hur man tar bort det, har snurrat på den genomskinliga plastgrejen som håller filtret på plats men det lossnar inte.

Snälla är det någon som vet hur man tar bort det? Vart det finns att köpa nya?

Fläkten är av märket Essvent.
Bild förstår jag inte hur man sätter in så slänger in en länk på två bilder så som fläkten ser ut, samt plastkåpan.

http://www.byggahus.se/forum/vitvaro...-spiskapa.html

Tack så jättemycket på förhand!
Citera
2014-09-05, 15:23
Medlem
SkitArgDuvas avatar
Snurrar man det inte åt varsitt håll? *försöker minnas*

När du fått ut filtret så lägg det i vattenbad i vasken med mycket Yes diskmedel i (det äkta yes inte nån annan flashig kopia) och låt det stå ett dygn så blir du kvitt fettet, men håll vattnet ganska koncentrerat av diskmedlet för max effekt)
Citera
2014-09-05, 15:23
Medlem
Iloveludas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av juliaslilla
Hej! Jag har googlat runt men förstår inte det här med fettfiltret på en köksfläkt. Jag har läst massor som frågar om hur man rengör filtret men det står inget om hur man tar bort det, har snurrat på den genomskinliga plastgrejen som håller filtret på plats men det lossnar inte.

Snälla är det någon som vet hur man tar bort det? Vart det finns att köpa nya?

Fläkten är av märket Essvent.
Bild förstår jag inte hur man sätter in så slänger in en länk på två bilder så som fläkten ser ut, samt plastkåpan.

http://www.byggahus.se/forum/vitvaro...-spiskapa.html

Tack så jättemycket på förhand!
Det är bara att dra så lossnar det. Sen behöver du förmodligen inte köpa ett nytt. Rejält varmt vatten och maskindiskmedel löser upp det bra.
Citera
2014-09-05, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkitArgDuva
Snurrar man det inte åt varsitt håll? *försöker minnas*

När du fått ut filtret så lägg det i vattenbad i vasken med mycket Yes diskmedel i (det äkta yes inte nån annan flashig kopia) och låt det stå ett dygn så blir du kvitt fettet, men håll vattnet ganska koncentrerat av diskmedlet för max effekt)

Hur menar du med att snurra åt varsitt håll? Kan snurra platsgrejen hur långt som helst åt ena hållet men åt andra tar det stopp. Känns dumt att stå och snurra i en evighet, händer ingenting känns det som.
Citera
2014-09-05, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iloveluda
Det är bara att dra så lossnar det. Sen behöver du förmodligen inte köpa ett nytt. Rejält varmt vatten och maskindiskmedel löser upp det bra.

Vågar inte riktigt bara dra i det, kommer säkert göra sönder det då. Har försökt pilla in långsidan på en bordskniv men den går inte in.

Går det att diska i diskmaskinen?
Citera
2014-09-05, 15:38
Medlem
Iloveludas avatar
Citat:
Vågar inte riktigt bara dra i det, kommer säkert göra sönder det då. Har försökt pilla in långsidan på en bordskniv men den går inte in.

Går det att diska i diskmaskinen?
Beror på vad det är för material. En del är själva filtret av stål och dom går alldeles utmärkt att köra i diskmaskinen.
Citera
2014-09-05, 15:41
Medlem
tzjs avatar
Ett sådant filter trycks på plats bara, så för att få loss det från spiskåpan så är det bara att dra loss det. Inga problem. Sedan så består filterdelen av 3 delar. 2 stycken plastdelar som håller själva skumfiltret på plats. Dessa är också bara att dra isär. Lägg de tre delarna i varmt vatten med diskmedel i diskhon.

Vrid ur filtret sedan och montera ihop och tillbaks hela paketet sen.
Citera
2014-09-05, 15:41
Medlem
SkitArgDuvas avatar
Citat:
Hur menar du med att snurra åt varsitt håll? Kan snurra platsgrejen hur långt som helst åt ena hållet men åt andra tar det stopp. Känns dumt att stå och snurra i en evighet, händer ingenting känns det som.

Har du fått ner det ur fläkten, först och främst?

När du fått ner det håller du i åt varsitt håll och drar åt varsina håll samtidigt, om det nu är denna äldre modell.

Filtret är mjukt när du fått loss det så du ska nog kunna höra i diskmaskinen, men inget jag själv testat så vet inte 100 att det går, så jag rekommenderar fortfarande det jag föreslog högre upp.
Citera
2014-09-05, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkitArgDuva
Har du fått ner det ur fläkten, först och främst?

När du fått ner det håller du i åt varsitt håll och drar åt varsina håll samtidigt, om det nu är denna äldre modell.

Filtret är mjukt när du fått loss det så du ska nog kunna höra i diskmaskinen, men inget jag själv testat så vet inte 100 att det går, så jag rekommenderar fortfarande det jag föreslog högre upp.

Nej har inte fått ur det, ska prova att dra ner det, men kanske är bättre att göra det efter middagen tänkte jag.

Okej, tack!
Citera
2014-09-05, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Ett sådant filter trycks på plats bara, så för att få loss det från spiskåpan så är det bara att dra loss det. Inga problem. Sedan så består filterdelen av 3 delar. 2 stycken plastdelar som håller själva skumfiltret på plats. Dessa är också bara att dra isär. Lägg de tre delarna i varmt vatten med diskmedel i diskhon.

Vrid ur filtret sedan och montera ihop och tillbaks hela paketet sen.

Okej, säger du det så provar jag! Är väl inte modig nog att våga dra isär något sådär ifall det går sönder Provar efter middagen och återkommer det!
Tack för utförlig beskrivning!
Citera
2014-09-05, 18:37
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Ibland kan filtren gå sönder när du tvättar dom -om det är riktigt mycket fett och smuts, men då köper du bara nytt på t.e.x Järnia. Kostar inte många kronorna.

Men varmt vatten och diskmedel brukar som sagt funka riktigt bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in