Citat:
Ursprungligen postat av
mommy123
Varför skulle där stå något sådant i kamratposten.
En undersökning gjordes för ett par månader över hur många det verkligen som fick jobb. resultatet var 6/10 eftersom att de även hade räknet in jobb som inte var relaterade till utbildningen och möjligtvis även de som var inskrivna på arbetsförmedlingen. 9/10 var de som var sysselsatta efter utbildningen.
Sen förstår jag inte varför ett företag skulle anställa en person som gått en YH inom dator när där finns tusentals ingenjörer som är arbetslösa. Om du verkligen tänker efter så verkar det inte rimligt.
Sen tänker jag inte ens kommentera denna meningen som du skrev:
Dessutom hade närmare 50% jobb innan utbildningen avslutades. Med andra ord, betydligt bättre än 6/10 som du påstår, men samtidigt givetvis något sämre än 9/10.
Hade du gått klart Matematik B på gymnasiet så hade du också vetat att 50% < 10/6, 90 % > 50%.
Men VAR läste du den "undersökningen" och vilka källor använde dom? Förstår inte varför du lät bli att svara på det. Ganska stor skillnad på trovärdigheten om du läste det i kamratposten eller i Jusektidningen, tycker du inte? SCBs siffror är mycket tydliga, och eftersom dom inte ens släppt siffror för 2013 så finns det gissningsvis inte ens trovärdig statistik på det ännu. Så vad refererar du till egentligen? Undersökning för år 2001?
Jag gick faktiskt inte klart matte B, helt rätt. Din slutledningsförmåga verkar dock inte vara helt fullutvecklad. Du tar någonting ur sitt sammanhang och försöker håna mig för det. Jag pekade inte bara på att varannan student hade jobb innan examen men uppenbarligen missade du resten, så låt mig visa vad jag skrev igen:
Citat:
Citat:
En månad efter examen: 7/10 har jobb.
Ett år efter examen: 8/10 har jobb.
Dessutom hade närmare 50% jobb innan utbildningen avslutades.
Att 50% hade jobb innan dom ens var klara med utbildningen, att 7/10 fick jobb inom en månad efter avslutad utbildning och att efter ett år var den siffran 8/10 gör det betydligt bättre än ditt prat om att bara 6/10 får jobb. Förstår du inte det är det kanske dina matematikkunskaper som kärvar.
Finns många YH-utbildningar som är skit precis som det finns många som är bra. Alla är inte gjorda för att läsa teoretiskt på högskola i tre år, då är det väl bara bra att det finns praktiska utbildningar. Ditt prat om ingenjörer ger jag inte mycket för, finns mängder med företag som föredrar ex. systemvetare framför ingenjörer så vad vill du ha sagt egentligen? Att ingenjörer är en fin titel och automatiskt ska leda till jobb?
Är TS specifikt intresserad av drift och virtualisering anser jag att han borde gå en YH-utbildning framför universitet/högskola alla dagar i veckan. Om han inte bor nära Trollhättan d.v.s.