Citat:
Ursprungligen postat av
Betygsetta
Det är förvisso bra med olika infallsvinklar men det här var så dåliga råd att jag måste bemöta dem.
Du säger först att han inte ska köpa aktiefonder och sen pratar du om att han ska välja fonder som gått bra bland annat den senaste månaden. Vad är det för typ av fonder du syftar på som kommer ligga i topp på en månad och längre perioder om inte just aktiefonder? Du verkar helt enkelt inte ha koll och då ger du lämpligtvis inte heller råd.
Hur fonder har gått på en månad säger absolut ingenting om hur fonden kommer att gå i framtiden. Det styrs till absolut största delen av hur den marknad som fonden har mandat att placera på har gått.
Tack för att du valt att
betygsetta mitt inlägg, jag känner mig ytterst priviligierad!
Om du faktiskt läst mitt inlägg skrev jag klart och tydligt att man bör studera hur utvecklingen har gått inte bara senaste månaden utan även också betydligt längre bakåt i tiden. Dessutom poängterar jag att man även bör bilda sig en uppfattning om vad som sker i omvärlden. Det här är inga saker som garanterar guld och gröna skogar, men det ökar sannolikheten att man fattar rätt beslut.
Mycket handlar om att själv tro på det man investerat i, att följa sitt hjärta och sin magkänsla. Det ger mycket för sitt eget förtroende till investeringarna att ständigt utveckla sin egen allmänbildning och koll på omvärlden. Desto mer man kan desto mer förstår man om något bör vara bra eller dåligt.
Det är mycket riktigt så att vissa typer av fonder är knutna till aktier.
Ha en bra dag!