• 1
  • 2
2014-09-08, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av livetslek
Låter vettigt de du säger eftersom tanken e helt och hållet att spara i syfte för lägenhet. Men med att dela upp sparandet i delar låt säga att 70-80% ligger i relativt säkra räntefonder alt bindande räntekonto, kan de ju vara en poäng som du e inne på att testa lite aktie marknaden för lite nöje och även erfarenhet. Skulle du i det fall ha några bra tips på aktiefonder, ska man satsa på att titta mer på den utländska marknaden då, eller rent av hålla sig inom svenska gränser ? Fördelar, nackdelar med det ?

Även om du investerar på svenska börsen så får du exponering mot utlandet eftersom vi har många exporterande bolag. Ett väldigt bra alternativ bland aktiefonderna är Spiltan Aktiefond Investmentbolag. Den är ett effektivt sätt att få en bred exponering mot Sverige, Norden och hela världen. Den placerar i aktier i våra större investmentbolag, varav de största är Investor (Wallenbergarnas maktbolag) och Industrivärden. Avgiften i fonden är väldigt låg för att vara en aktiefond och investmentbolagen som grupp har överavkastat index med ett par procentenheter de senaste 20 åren. Detta skulle vara mitt förslag som början på ditt aktiefondsparande.
Citera
2014-09-08, 23:38
Medlem
Makrillens avatar
Du kan nog spara en liten del i indexfonder som är ganska tryggt, och då utan avgift.
Vill du vara bergsäker på att inte förlora något så spara i bankkonto.
Citera
2014-09-08, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Makrillen
Du kan nog spara en liten del i indexfonder som är ganska tryggt, och då utan avgift.
Vill du vara bergsäker på att inte förlora något så spara i bankkonto.

Det finns inget som säger att en indexfond skulle vara trygg. Indexet som fonden följer kan vara baserat på precis vilken marknad som helst, till exempel Nigerias aktiemarknad, och i det fallet är det nog få som skulle kalla det för tryggt.

Det finns heller inget som säger att en indexfond är avgiftsfri. Däremot är vissa av dem det, tex Avanza Zero, Nordnets Superfonder och SEBs Euroland Gratis.
Senast redigerad av Betygsetta 2014-09-08 kl. 23:49.
Citera
2014-09-20, 10:30
Medlem
Jag har hört mig om kring lite med vänner osv.. en del talar om och även medialt, eventuell bostads bubbla. dvs att marknaden spricker och bostäder skulle då tappa enormt i värde.

är de här något man måste ta med i beräkningen och eventuellt ha is i magen att vänta ut eller hur man ska säga?

Jag ser ju dock detta lägenhets köp som en långsiktig investering, men skulle ju samtidigt vara tråkigt att stå med en lägenhet jag betalat massvis med pengar för och sedan är värdet i stort sett det samma efter 10 år.

någon som har nå bra reflektioner eller expertis på området!?
dela då mer än gärna med er
Citera
2014-09-24, 15:07
Medlem
cleanusers avatar
Köp lägenheten och amortera. Vänta inte på någon bubbla. Sett över tid går alla priser upp, även om bostadspriserna har ökat betydligt mer än andra produkter det senaste decenniet.

Jag köpte min lägenhet för drygt 3 år sen, då var det också prat om bostadsbubbla och jag tvekade pga priset men köpte ändå. Nu har den stigit ganska rejält i värde.

Folk kommer alltid behöva någonstans att bo och med dagens befolkningstillväxt (framför allt invandring) kommer det ta lång tid innan vi är i närheten av att tillgodose alla bostadsbehov genom nybyggande.

Angående sparande så hade jag stoppat pengarna på diverse högräntekonton. Om du binder pengarna i 1, 2 eller 3 år så kan du få ännu bättre ränta. Om du vill stoppa in pengar på börsen eller fonder så hade jag avsatt en mindre del av kapitalet till detta. Månadsspara i Avanza Zero t ex.
Citera
2014-09-26, 07:56
Medlem
Radio.Rebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Betygsetta
Det är förvisso bra med olika infallsvinklar men det här var så dåliga råd att jag måste bemöta dem.

Du säger först att han inte ska köpa aktiefonder och sen pratar du om att han ska välja fonder som gått bra bland annat den senaste månaden. Vad är det för typ av fonder du syftar på som kommer ligga i topp på en månad och längre perioder om inte just aktiefonder? Du verkar helt enkelt inte ha koll och då ger du lämpligtvis inte heller råd.

Hur fonder har gått på en månad säger absolut ingenting om hur fonden kommer att gå i framtiden. Det styrs till absolut största delen av hur den marknad som fonden har mandat att placera på har gått.

Tack för att du valt att betygsetta mitt inlägg, jag känner mig ytterst priviligierad!

Om du faktiskt läst mitt inlägg skrev jag klart och tydligt att man bör studera hur utvecklingen har gått inte bara senaste månaden utan även också betydligt längre bakåt i tiden. Dessutom poängterar jag att man även bör bilda sig en uppfattning om vad som sker i omvärlden. Det här är inga saker som garanterar guld och gröna skogar, men det ökar sannolikheten att man fattar rätt beslut.

Mycket handlar om att själv tro på det man investerat i, att följa sitt hjärta och sin magkänsla. Det ger mycket för sitt eget förtroende till investeringarna att ständigt utveckla sin egen allmänbildning och koll på omvärlden. Desto mer man kan desto mer förstår man om något bör vara bra eller dåligt.

Det är mycket riktigt så att vissa typer av fonder är knutna till aktier.

Ha en bra dag!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in