Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Ja, det är ju lite besvärande för revisionisterna att Sveriges kanske mest framträdande historiker, akademiledamoten Peter Englund, så tydligt ställer sig bakom den officiella bilden av förintelsen i "Berättelser från nollpunkten". Han ger f.ö. en god bild av psykologin bakom mördandet i denna essäsamling som rekommenderas.
TIll syvende och sist handlar i mening förintelseförnekelse inte om huruvida man är mer eller mindre utbildad eller beläst; det handlar om världsåskådning och hur man värderar vittnesmål. Om man ser en värld där judar i USA och Israel styr och ställer samt kontrollerar forskning och håller för troligt att judar en masse skulle ljuga om åratal av mord och förföljelse, då kan revisionism kanske fungera.
Annars är det svårt.
Därmed inte sagt att det råder, eller kommer att råda, fullständig enighet om hur många miljoner som dukade under av gas, sjukdom eller svält i nazisternas läger. Det intressanta är däremot hur många revisionister ser sig nödgade att utvidga denna naturliga osäkerhet om detaljerna i ett folkmord till en fast tro att inget planerat mördande ägde rum överhuvudtaget! Var är gråskalan?
Har tyvärr inte läst Peter Englunds essä-samling, men ska definitivt göra det.
"Ger en god bild bakom psykologin till mördandet", vem vill missa det?
Men jag har läst ett par artiklar av honom i ämnet, och vet att han ställer sig bakom den officiella versionen, och sedan är han ju faktiskt en riktigt läsbar författare.
Det skulle vara synnerligen intressant att få ett samtal med Englund i den frågan, mina kunskaper i ämnet är antagligen större än hans, men det skulle vara intressant att få "en bild av psykologin bakom".
Hur pass besvärande är det för oss Revisionister? Inte särskilt. Med tanke på den omfattande repression som finns mot oliktänkande i denne fråga. Ponera att Englund skulle avvika från huvudstråken i den allmänna versionen? Vad skulle hända? Enligt tradition så ska en akademiledamot inte kunna avsättas. Men i det här fallet så tror jag hans plats skulle ryka.
Däremot så vill jag påstå att det är mycket besvärande för historikerfacket.
PS: Jag tror att jag redan nu ska ila till biblan för att få tag på essä-samlingen ifråga.
PS2:
Citat:
Därmed inte sagt att det råder, eller kommer att råda, fullständig enighet om hur många miljoner som dukade under av gas, sjukdom eller svält i nazisternas läger. Det intressanta är däremot hur många revisionister ser sig nödgade att utvidga denna naturliga osäkerhet om detaljerna i ett folkmord till en fast tro att inget planerat mördande ägde rum överhuvudtaget! Var är gråskalan?
Att många Judar och icke-Judar dog i KZ-lägren är det ingen av oss revisionister som förnekar. Men vad gäller "förintelsen", så finns det ingen gråskala hos oss. Inte en enda Jude eller icke-Jude har dött i någon förintelse: dvs planerad förintelse av en folkgrupp av gas eller på annat sätt.