2014-09-04, 04:16
Medlem
Vilken temperatur är lämplig för att jag inte ska bränna mig?

Om jag skulle bada bastu så är ju temperaturer mellan 80-120 grader inga problem då luft har en relativt låg densitet.

I vatten så hade dessa temperaturer varit direkt dödliga.

Jag har för mig att jag brukar ha en runt 38 grader som max när jag badar i vatten. Skulle jag bränna mig om jag badade i kvicksilver med en temperatur på 38 grader eftersom att kvicksilver har en högre densitet än vad vatten har?

Naturligtvis så är kvicksilver en giftig tungmetall, samt att det är väldigt svårt att sjunka utan att flyta runt som en "trimmad kork" på ytan, men om vi bortser från detta?
Senast redigerad av DaCrap 2014-09-04 kl. 04:18.
Citera
2014-09-04, 05:53
Medlem
Fernets avatar
För att inte tala om att vi måste bortse från att du inte kan få tag på allt detta kvicksilver, varken ekonomiskt, juridiskt eller rent praktiskt.
Citera
2014-09-04, 06:17
Medlem
Salama-Blixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fernet
För att inte tala om att vi måste bortse från att du inte kan få tag på allt detta kvicksilver, varken ekonomiskt, juridiskt eller rent praktiskt.

Det ska inte förglömmas att kvicksilver är dödligt. Är detta en svensk kandidat till Darwin award.
Citera
2014-09-04, 06:26
Medlem
Romang67s avatar
Det låter inte som någon höjdaridé hurrudu.

För övrigt så är det väl värmeledningsförmågan, inte specifikt densiteten, som avgör hur mycket du bränner dig. Och metaller har i allmänhet gemensamt att de leder värme rätt bra.

Nu är inte jag någon fysiker, men min lekmansgissning skulle vara att kvicksilver kommer bränna dig vid lägre temperaturer än vatten skulle.
Citera
2014-09-04, 06:43
Medlem
skunkjobbs avatar
Jag tror komfortgränsen går vid ungefär samma temperatur som vid bad i vatten. Vatten leder värme så oerhört mycket bättre än luft så jag tror det kvittar om man badar i något som ev. leder värme ännu bättre.
Citera
2014-09-04, 07:32
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Är inte 38 grader just 38 grader oavsett i vilket material det uppmäts ?
Citera
2014-09-04, 09:02
Medlem
GalFisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Ja och nej. Man kan jämföra temperatur med vattentryck, och värmeledningsförmåga med storleken på ett rör.
Temperaturskillnaden bestämmer åt vilket håll varmen flödar (som tryckskillnaden bestämmer vilket håll vattnet flödar). Ju högre skillnad, ju större kraft "trycker på" värmen/vattnet. Men flödet av värme begränsas av värmeledningsförmågan, liksom flödet av vatten begränsas av rörets storlek.

Sen har olika material olika värmekapacitet. Det är inte lika relevant för just fallet att bada i (på) kvicksilver, men jag kom på en bra analogi så jag tar den ändå. Tänk dig två likadana hinkar. En är tom, den andra är full i grus. Om man häller vatten i båda hinkar, behövs mindre vatten i grushinken för att den ska bli full. På samma vis behövs det mindre energi för att värma upp till exempel en liter luft till hundra grader, än det går åt för att koka upp en liter vatten.
Citera
2014-09-04, 09:07
Medlem
Citat:

Ja men det är inte det omgivande mediet som gör att du bränner dig. Det är hur bra det överförs till din hud.

Testa slicka på en -20°C järnspade och jämför med en -20°C träpinne. Bägge har samma temperatur
Citera
2014-09-04, 09:09
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Jo, men ledningsförmågan varierar.
Det är ju en viss skillnad att sitta 5 minuter i en 100 gradig bastu, alternativt att hoppa ner 5 minuter i en gryta med 100 gradigt vatten.
Citera
2014-09-05, 19:12
Medlem
Emma18s avatar
Du kommer aldrig skada dig på någonting som är lika varmt som kroppen, oavsett densitet och värmeledningsförmåga. Hur högt över kroppstemperaturen kan kan gå beror dock på nämnda faktorer. 45-gradigt vatten är obehagligt att bada i men det kommer inte att ge några brännskador. Däröver blir det farligare och farligare och vatten som är 65+ grader bränner du dig inom sekunder.

Klicksilver leder värme mer än 10 ggr bättre än vatten, så temperaturerna behöver inte vara lika höga för att du ska få brännskador där.
Citera
2014-09-05, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Det är ju en viss skillnad att sitta 5 minuter i en 100 gradig bastu, alternativt att hoppa ner 5 minuter i en gryta med 100 gradigt vatten.

Ja, så är det ju. Men frågan var inte vad som händer om h*n badar i 100-gradig kvicksilver utan frågan var 38-gradig kvicksilver. Och svaret är då, givetvis; det händer absolut ingenting. Förutom att du antagligen skulle dö av förgiftning.
Citera
2014-09-05, 19:43
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin

Självklart. Men vi snackar 38 grader nu. 38 grader kan aldrig vara farligt med tanke på att våran kropp är 37 grader.

Så jävla trött på att folk är så iq-fiskmås och inte förstår sådant här basic.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in