2014-09-03, 14:32
Medlem
God eftermiddag.
Min treåriga utbildning (byggnadsingenjör) är nu klar. För två månader sedan åkte jag på diskbråck och lumbago (ryggskott)-ischias, vars varaktighet är inte kan förutses. Jag kan således inte stå upp längre än fem minuter eller gå 500m innan benet gör ont, trots ipren och dubbla Alvedon. Sitta ner mycket får jag, enligt naprapat och sjukgymnaster, inte göra. Ligger mycket i sängen med div. övningar vid smärta. Jag har jobbat extra inom industrin (lagerarbete) vid sidan av studierna och eftersom facket Unionen endast ger A-kassa beträffande tjänstejobb stängs dörren för ersättning där.

Hur ska jag göra? Vem vill anställa någon som inte kan stå / får sitta 8h per dag utan möjlighet att ligga ner och vila på jobbet? De lär inte se mig som en tillgång eftersom jag kan sjukskriva mig deltid eller aktivt. Koncentrationen påverkas givetvis negativt.
Alternativet är deltidsjobb avseende kundtjänst etc. Andra tips jag kan klara?

Vilka andra möjligheter till försörjningsmedel är aktuellt förutom soc, vilket jag vill undvika?
Arbetsförmedlingen?

Tackar på förhand.
Senast redigerad av Workingclose 2014-09-03 kl. 15:08.
Citera
2014-09-03, 14:57
Medlem
freshrs avatar
Ajdå, det där en jobbig skada och som grädde på moset är du nyexxad och söker jobb!
Jag vet inte vad du ska göra, men av din text att döma.. Tror du verkligen att du ens skulle kunna sköta ett jobb om du nu lyckades hitta någon som anställer dig?

Har du CSN-veckor kvar? För om du har det så kan du ju plugga (ta en master inom byggteknik exempelvis) och på så sätt klara försörjningen på ett socialt accepterat sätt? Smärtorna vid diskbråck och ischias brukar väl gå över av sig själv? Så med lite flyt går det över och du har skaffat dig lite mer meriter.

Det blir nog bra ska du se!
Citera
2014-09-03, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av freshr
Ajdå, det där en jobbig skada och som grädde på moset är du nyexxad och söker jobb!
Jag vet inte vad du ska göra, men av din text att döma.. Tror du verkligen att du ens skulle kunna sköta ett jobb om du nu lyckades hitta någon som anställer dig?

Har du CSN-veckor kvar? För om du har det så kan du ju plugga (ta en master inom byggteknik exempelvis) och på så sätt klara försörjningen på ett socialt accepterat sätt? Smärtorna vid diskbråck och ischias brukar väl gå över av sig själv? Så med lite flyt går det över och du har skaffat dig lite mer meriter.

Det blir nog bra ska du se!

Tack för svaret. Koncentrationsförmågan blir nedsatt, och på första riktiga jobbet måste man prestera och visa drivkraft. Därför söker jag också tips på mindre krävande jobb.

Jag kan inte hoppa på en masterutbildning etc. bara sådär dessvärre. Hade varit en bra lösning annars. Skadans varaktighet beror på hur jag sköter träning och vila osv!
Citera
2014-09-03, 15:43
Medlem
MuscleSharks avatar
Be läkare att sjukskriva dig. Sådana där skador och besvär brukar inte gå över i första taget, så mitt tips är att du ber om ett läkarutlåtande, sen skickar in intyg till FK så att du kan få aktivitetsersättning.
En kompis till mig fick det nyligen pga liknande besvär.
Citera
2014-09-03, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark
Be läkare att sjukskriva dig. Sådana där skador och besvär brukar inte gå över i första taget, så mitt tips är att du ber om ett läkarutlåtande, sen skickar in intyg till FK så att du kan få aktivitetsersättning.
En kompis till mig fick det nyligen pga liknande besvär.

Kravet är att man inte kommer kunna arbeta på något arbete alls, i minst ett år. Hade din polare sitt problem så länge? Jag vet ju inte hur länge skadan kommer hindra mig från jobb men att fastställa ett år i läkarintyget för att få ersättning känns orealistiskt.
Senast redigerad av Workingclose 2014-09-03 kl. 23:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in