• 1
  • 2
2014-09-06, 19:06
Medlem
Bankdosas avatar
Exakt så var det med min elräkning. Fick aldrig någon och blev misstänksam. Kontaktade leverantören och då visade det sig att jag hade e-faktura. Loggade in på banken och där var den.
Citera
2014-09-06, 22:54
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bankdosa
Exakt så var det med min elräkning. Fick aldrig någon och blev misstänksam. Kontaktade leverantören och då visade det sig att jag hade e-faktura. Loggade in på banken och där var den.

De flesta IT-leverantörer har ju en "min sida" eller liknade. Logga in där och kolla så inte skiten ligger och är obetald. Fast har du haft det en längre tid och de inte har "klippt linan" kan det ju hända att du fallit ur systemet på något sätt. Spara bara de pengar varje månad som det skulle kosta så du kan betala när det upptäcks. För det kommer med största sannolikhet upptäckas, lite beroende på var felet är någonstans. Sen, precis som andra redan sagt, är man själv skyldig att ha koll på sina avtal och att faktiskt betala. Orkar inte leta upp källa på det nu men är rätt säker på detta.

Sen stämmer det att om du inte fått uppmaning om att betala inom tre år så är det för sent för företaget att kräva dig på det som är äldre än så. Sen hur det går ihop med att man själv har ansvar för att ha koll på att fakturorna faktiskt kommer vågar jag inte svara på.
Citera
2014-09-07, 16:10
Medlem
sebnies avatar
Man får dock tänka på att de har rätt att debitera dröjsmålsränta och påminnelseavgift, så dröjsmål och påminnelse för 3 år kan bli en rätt häftig summa.

Observera: De behöver inte bevisa att de skickat ut fakturor. De kan säga att de skickat fakturorna men att de inte gjort det pga fel i systemet.

Så jag skulle råda att du hör av dig bums.
Citera
2014-09-07, 16:23
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Man får dock tänka på att de har rätt att debitera dröjsmålsränta och påminnelseavgift, så dröjsmål och påminnelse för 3 år kan bli en rätt häftig summa.

Observera: De behöver inte bevisa att de skickat ut fakturor. De kan säga att de skickat fakturorna men att de inte gjort det pga fel i systemet.

Så jag skulle råda att du hör av dig bums.

Mycket tveksamt om man inte fått någon faktura.

Källa: http://www.svea.com/sv/swe/Utbildnin...nelseavgifter/
Citera
2014-09-09, 08:07
Medlem
sebnies avatar
Diablo1118: ja men han hade ju ingått avtal. Det står ju att han beställde bredband, tv, telefoni. Antagligen kryssade han i en liten ruta "Jag godkänner avtalet" och så står det att han godkänt påminnelseavgift och dröjsmålsavgift.

Så nej, inte så tveksamt. Observera att man behöver inte bevisa att man skickat ut påminnelse, det räcker med att förutsättningarna för påminnelse ska vara uppfyllda (dvs att betalning kommit in för sent). Finns en del företag som skickar ut en faktura med enbart påminnelseavgiften på när de ser att betalningen kommit in 1 dygn för sent och de ännu inte hunnit skicka ut den "riktiga" påminnelseavgiftfakturan.
Citera
2014-09-11, 14:01
Medlem
Jag skulle inte meddela att jag saknar faktura.

Bodde i en lägenhet där jag tecknade avtal med comhem, hoppade på något julerbjudande. Fick aldrig någon faktura fastän de ringde och talade om för mig efter ett par år att de hade ett nytt bra erbjudande inkl tv. Tackade givetvis nej och min gratistid fortsatte.

Flyttade ifrån lägenheten och sa upp abonnemanget utan att jag fick någon faktura.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in