• 2
  • 3
2014-09-04, 20:32
Medlem
orrecrists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N0TH1NGN3SS
Allt händer av en anledning.

Jag börjar mer & mer tro på det faktiskt..
Citera
2014-09-04, 23:57
Medlem
N0TH1NGN3SSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IHateThisPlanet
Allt är som det ska varaJag tänker inte åka till din planet nästa gång jag ska välja livsform Den låter tråkig för att inte säga motsägelsefull när alla de facto lider här och livet till stor del handlar om att låtsas att man inte mår dåligt för man tror nånstans att "det perfekta livet" finns nånstans och att man bara kan lära sej detta om man anstränger sej tillräcklit, keep pretending wannabes^^

Varför skulle det ändra på nåt? När jag mår dåligt så är allting som det ska, när jag mår bra är allting som det ska.
Citera
2014-09-05, 00:46
Medlem
Om allt är som det ska vara så finns det väl ingen anledning att försöka förändra?

Leker just nu med en liten minidator och inget var som det skulle vara.
Hade jag accepterat detta så hade jag inte bytt system heller.
Nu fungerar det bra, mer än bra och jag är nöjd och har inget behov av att förändra.
Nu sparar jag jobbet och gör en clon av disken.

Det är inte som det ska vara alltid.
Citera
2014-09-05, 01:22
Medlem
N0TH1NGN3SSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peertop
Om allt är som det ska vara så finns det väl ingen anledning att försöka förändra?

Leker just nu med en liten minidator och inget var som det skulle vara.
Hade jag accepterat detta så hade jag inte bytt system heller.
Nu fungerar det bra, mer än bra och jag är nöjd och har inget behov av att förändra.
Nu sparar jag jobbet och gör en clon av disken.

Det är inte som det ska vara alltid.

Allt är som det ska vara, men det betyder inte att saker inte kan förändras. Det jag menar är att saker som får dig att vilja förändra är anledningen, och produkten av anledningen är det som Är. Allt är som det är av en anledning, det tidigare skeendet. Antar att jag är inne på lite deteministiska banor. Om det är rätt eller inte kan jag inte svara på, men jag känner och ser att saker händer av en anledning. Det behöver inte vara något övernaturligt men helt enkelt att det är så världen kanske fungerar.
Citera
2014-09-05, 02:02
Medlem
Antar att vi menar samma sak egentligen. (semantiskt tjabbel av mig bara)
Ska ger för mig en bild om framtiden som given.
Något ska eller kommer säkert att ske.

Att något är och man gillar läget eller inte, är för mig en annan sak.
Är, är i nutid och är som det är.

Det finns antagligen en viss mängd osannolikhet i framtida händelser och antagligen i nutida med.
Då kan inte något vara hundraprocentigt ska. Ska är lite av ett absolut ord och jag tror inte på det absoluta. Ingen av de jag mött har kunna påvisa något absolut iaf.
Citera
2014-09-05, 14:33
Medlem
Jag måste nog ta tillbaka mitt förra påstående.
Ingenting är innan vi observerat det.
Vi lever i framtiden och studerar historien,
om än picosekunder till plancktid.
Först när vi vet så vet vi.

Det var som det var måste väl bli mer korrekt?
Citera
2014-09-05, 16:57
Medlem
Pendeks avatar
Saker händer för att de händer. Det finns ingen anledning. Allt är ett lång kedja med händelser.

Inom taosimen så finns det en historia om en far och hans son. De äger en häst som en dag försvinner. Deras granne kommer över och beklagar sig. Fadern rycker på axlarna. Dagen efter kommer hästen tillbaka. Hästen har med sig en hästkompis. Grannen kommer över och är lyrisk. Fadern rycker på axlarna. Den tredje dagen ska sonen provrida hästen. Sonen ramlar och bryter benet. Grannen beklagar sig. Den fjärde dagen kommer armén förbi och hämtar alla som är dugliga för tjänstgöring. Sonen är skadad och kan inte tjänstgöra. Grannen kommer över och återigen rycker fadern på axlarna.

Kontentan är att det bara händer.
Citera
2014-09-08, 14:39
Bannlyst
Allt som händer är en direkt konsekvens av Big Bang. Det stämmer. Det finns bara ett sätt som universum kan vara, och det existerar just nu. Inte ett enda sandkorn på världen är felplacerad.

Detta implicerar också att människor inte har någon egentlig fri vilja.
Citera
2014-09-08, 15:49
Medlem
Perfectscores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apathes
Allt som händer är en direkt konsekvens av Big Bang. Det stämmer. Det finns bara ett sätt som universum kan vara, och det existerar just nu. Inte ett enda sandkorn på världen är felplacerad.

Detta implicerar också att människor inte har någon egentlig fri vilja.

Vi är universums kugghjul.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in