Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-09-02, 02:26
  #1
Medlem
Robners avatar
Jag har en subwoofer av märket Energy ES-12. Plötsligt har den börjat låta av sig själv. Det handlar om ett dovt, brummande ljud. Ibland när jag vidrör subwoofern eller slumpmässigt skruvar lite på någon av kontrollerna tystnar den, för att sedan börja om igen förr eller senare. Den låter även om alla kontrollerna står på noll. Slår jag av den tystnar den dock.

Den, såvitt jag förstår, korrekt placerad på golvet i ett medelstort rum.
Citera
2014-09-02, 02:39
  #2
Avstängd
Torsten-Hincks avatar
Antar att den har ett par år på nacken kan vara spänningsdelen eller potentiometern som är sliten ett vanligt fel på lite billigare, surret kan även komma från ditt ljudkort testa att spela med en annan enhet som tex din mobil.
Citera
2014-09-02, 10:06
  #3
Medlem
PataNegras avatar
Fick liknande problem med min nya subwoofer och det visade sig att det var något med jordningen som fick den att låta.
Tog den enkla vägen och klippte av jordkabeln.
Kanske inte den bästa lösningen men då det finns jordfelsbrytare i bostaden känns det lugnt.

Men är den inte ny och inte flyttad till nytt eluttag eller något annat i "systemet" är nytt, lyssna på Torsten-Hink.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback