2014-09-01, 15:47
Medlem
Hej! Under årens lopp har jag noterat att jag har en väldigt "förträngande" personlighet när det gäller främst obehagliga minnen, men även att jag glömmer av positiva saker.

Av en ren händelse råkade jag läsa en gammal forumpost som jag hade skrivit där jag beklagade mig över att jag hade blivit illa behandlad på en klubb (två vakter kastade sig över mig och brottade ner mig på marken och bröt min arm när jag inte var tillräckligt snabb med att lämna vid stängning). Av någon konstig anledning hade jag glömt av detta helt, och när jag lätt pratade med en kompis om vakterna på stället för en tid sedan dök minnet inte ens upp.

För ett par år sedan var jag med om ett destruktivt förhållande där jag blev psykiskt och fysiskt misshandlad flera gånger, men jag kommer nästan inte ihåg någonting konkret, bara att det har hänt. När någon frågar mig hur en person har gjort mig illa, så har jag senare svårt att komma ihåg exakt vad som sades eller hur det gick till, även fast jag vet att personen behandlade mig mycket dåligt. När jag inte kan svara på det börjar jag t o m tvivla på mig själv, även fast jag vet att det är sant.

Jag undrar bara vad allt förträngande kan bero på. Är jag helt enkelt född med dåligt minne, eller finns det någon anledning till att jag förtränger? Om någon påminner mig eller jag ser en bild, så kommer jag ihåg det hela i stora drag, men minnena "finns inte nära ytan" om man säger så, och exakta händelseförlopp har jag svårt att minnas. Kan man utveckla en förträngande personlighet pga tråkiga saker som hänt i barndomen?
Senast redigerad av IIIIIIIIIIIII 2014-09-01 kl. 15:59.
Citera
2014-09-01, 16:21
Medlem
Xendries avatar
Kan ej gå in för djupt för är på jobbet men jag känner igen mig i detta, var med om en del tråkigheter i tonåren som till slut blev för mycket och jag fick en depression (medicinering + psykologsamtal regelbundet) efter jag tog mig ur den har ha märkt med åren att jag i princip har förträngt stora delar av mina tonår.

Folk som jag umgicks med på den tiden kan berätta saker för mig som jag var med om men de är som de är helt nytt för mig.

Har även märkt att jag har väldigt lätt att glömma bort saker både positiva som negativa efter denna depression.

Dock när de kommer till fakta och kunskap så glömmer jag i princip aldrig något jag lärt mig, eller om jag är riktigt intresserad av något.

Aja kan inte gå djupare just nu tebax till jobbet!
Citera
2014-09-01, 16:35
Bannlyst
Det händer att min hjärna förtränger saker och sedan går jag inte och tänker på det förrens jag blir påmind av det. Det kan vara att någon börjar prata om incidenten eller att jag ser något som får mig till att tänka på det.

Det är mycket möjligt att det är mening vår hjärna ska blockera minnen som kan skada oss känslomässigt .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in