2014-08-31, 16:50
Medlem
hejsan

Ska börja plugga masterprogram nu till hösten och vet att en stor del av betyget bygger på hur man klarar av att genomföra presentationer inför klassen. Egentligen tycker jag det ska bli kul att plugga master och träffa nya människor och lära sig mer om det ämne jag fokuserar på, men det här med presentationer ger mig ångest. verkligen. Har genomlidit 3 år av detta för att ta min kandidatexamen och det har varit svinjobbigt inför varje presentation. Men jag vet faen inte om jag pallar 2 år på masternivå för att presentera oftare, för större och mer utbildade grupper som ska bedöma mig. Presentationer tycks vara 1 gång i veckan i 2 års tid. Överväger att skita i mastern pga detta, men vill ju egentligen fortsätta. Jag har idrottat på relativt hög nivå och spelat inför över 1000 personer och varit lagkapten och har inte haft problem att ta plats och prata i gruppsammanhang men när det gäller studier och presentationer så knyter det sig totalt. Vad har ni för tips? Vet att jag inte är själv med detta problem, så skulle va hjälpsamt att höra hur ni andra gör. mvh
Citera
2014-08-31, 16:57
Medlem
Om presentationerna är så ofta bör det väl släppa efter en viss tid, visst kan man känna ångest strax innan presentationen men när du väl står där uppe och börjar prata så kanske det släpper naturligt.

Har haft samma problem, men kom så småningom över det.
Citera
2014-08-31, 16:57
Medlem
S-cups avatar
Har du varit väl förberedd tidigare gånger?
Själv får jag en jävla ångest och börjar darra som ett fån om jag bara gått igenom presentationen ett fåtal gånger. Men ser jag till att kanske övat 5-10 gånger samt att jag verkligen har koll på mitt ämne så blir det betydligt bättre, nästan roligt.

Edit: Kan dessutom nästan garantera att det går över ifall det är så pass ofta.
Citera
2014-08-31, 17:04
Medlem
Har varit båda väl förberedd och inte. Gången det gått bäst var när jag gick en kurs jag inte brydde mig om alls. Då kände jag det inte spelade någon roll om jag var dålig eller bra när jag presenterade. då var helt opåläst men pratade som att jag visste vad det handlade om och klarade presentationerna bra. Men när det gäller mitt huvudämne så får jag prestationsångest och känner att alla inspekterar mina lilla felsägning jag gör och det känns som att alla har bättre koll på det jag pratar om än vad jag har. Det känns mycket mer seriöst och mer står på spel. När det samtidigt är många som lyssnar blir det otroligt mkt jobbigare
Citera
2014-08-31, 17:05
Medlem
oj vart lite taskiga meningar pga autotext
Citera
2014-08-31, 17:13
Medlem
Scraps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejHej3434
Har varit båda väl förberedd och inte. Gången det gått bäst var när jag gick en kurs jag inte brydde mig om alls. Då kände jag det inte spelade någon roll om jag var dålig eller bra när jag presenterade. då var helt opåläst men pratade som att jag visste vad det handlade om och klarade presentationerna bra. Men när det gäller mitt huvudämne så får jag prestationsångest och känner att alla inspekterar mina lilla felsägning jag gör och det känns som att alla har bättre koll på det jag pratar om än vad jag har. Det känns mycket mer seriöst och mer står på spel. När det samtidigt är många som lyssnar blir det otroligt mkt jobbigare
Du har gjort en höna av en fjäder, och det blir svårt att ändra på. De allra flesta blir nervösa när de står där framme och de allra flesta brukar det också släppa för efter x antal gånger. Bara att kötta igenom de två åren. Inte ska du skippa din Master för att du måste göra presentationer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in