Citat:
Ursprungligen postat av
GalFisk
Du menar 90 och 180 grader, nen jag förstår frågan. Svaret beror nog på färgens viskositet, vilket bestämmer hur lätt den kan flyta till ett annat område, och dess ytspänning, vilket bestämmer hur lätt den bildar droppar. Om det behövs mycket vätska för att bilda en droppe, och vätskan är trögflytande, kommer den ha mycket lättare att ta sig bort från den vertikala plankan. Tyngdkraften samlar vätska i nedre änden, där den lättare kan uppnå tillräcklig mängd för droppbildning. På den horisontella plankan finns ingen enhetlig samlande kraft.
Om vätskan har låg viskositet och ytspänning, kan jag tänka mig att den stannar bättre på den vertikala plankan, helt enkelt för att den måste passera en större yta innan den får möjlighet att släppa från ytan.
Just precis, var tydligen trött igår. Mina tankar gick i samma banor. Jag tänkte på stalaktiter samt hur det ofta verkar samlas vatten ofta i form av dagg under träplankor. Detta medan man oftast ser vatten rinnande nedåt (självklart pga gravitation ja vet) på en horisontell planka som då inte fastnar eller hänger kvar en längre tid som det gör under plankan.