2005-09-08, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alladin
Träffbilden med pistol = Skev? Har skjutit massor med glock och militärammo, jag upplever inte att det går skevt, hur du nu menar...

På den tiden hade jag inte skjutit mycket pistol alls, och när jag gjort det var det patroner med relativt svag krutladdning avsedd för banskytte. När man då skjuter lite glock med militärammo så blir det bra mycket svårare eftersom rekylen sabbar till det.
Citera
2005-09-08, 15:37
Medlem
Eftersom jag själv skjöt k-pist så sent som 03, så kan jag konstatera att det fanns kvar adam, då det var den flottan använde.

I mobföråd kan man hitta mycket underligga saker! Prickskyttegevär med ljuddämpare(kaliber 6.5), utan nummer. 6.5mm patroner med hålspets med stor varningslapp: "Enbart för sportskytte". En MG 34. Listan vad man har hört från säkra källor kan göras lång.
Citera
2009-03-27, 19:39
Medlem
tja vet ej om detta är rätt tråd..men hursomhälst så satt jag och pratade med en gubbe på pubben för ett tag sen och vi komm in på ak 47 och de slutade med att vi vart oense om amunutionen ..jag har hört att de e den vanliga 7,62x39 amunitionen ,men han hadde tydligen nån släkting som hadde provat de på någon gammal ak och de va för stort ..så undrar om de fins någon annan som e lämplig ..och om de fins i vanliga vapen affärer isf..
Citera
2009-03-27, 20:22
Medlem
cephs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buick12311
tja vet ej om detta är rätt tråd..men hursomhälst så satt jag och pratade med en gubbe på pubben för ett tag sen och vi komm in på ak 47 och de slutade med att vi vart oense om amunutionen ..jag har hört att de e den vanliga 7,62x39 amunitionen ,men han hadde tydligen nån släkting som hadde provat de på någon gammal ak och de va för stort ..så undrar om de fins någon annan som e lämplig ..och om de fins i vanliga vapen affärer isf..

...

AK47 använder mycket riktigt 7,62x39 och den säljs på t.ex. Vapex under namnet 7,62x39 Russian, militär am går under namnen M43 och M67.
AKM använder 7,62x39 likaså, AK74 använder 5,45x39, senare modeller finns i både 7,62, 5,45 och 5,56 (.223 Rem).

Om han prövat trycka in 7,62x39 i en AK-modell och det inte funkade så var det antagligen en AK74 eller annan modell i den mer moderna kalibern.

Att man ens försöker stoppa in felaktig ammo som skiljer sig så mycket är en annan sak, det står väl t.o.m. instansat på lådan vad för kaliber vapnet i fråga är i.

Ett annat möjligt och nästan ännu roligare scenario är om vederbörande försökt stoppa in 7,62x51/.308W eller 7,62x54R i vapnet.
Senast redigerad av ceph 2009-03-27 kl. 20:25.
Citera
2009-03-27, 21:57
Medlem
JBS67s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Modell Bertil kom i början på 50-talet och alla M45 konverterades till M45/b redan under 50 talet. Anledningen var främst att man införde kraftigare ammunition (tidigare användes i princip samma 9 mm som för pistoler). Detta krävde ett nytt slutstycke.

Intresant då kanske du kan förklara för mig hur jag kunnde ha en M45 inte M45/b när jag gorde lumpen 1988 och jag har sett M45 hos bilkårister senast för några år sen. Faktum är att dom bara bygger om dom när dom kommer in för service och dom målar dom grön då också i stället för att blånera om dom, så ser du en svart så är det inte en M45/b
Citera
2009-03-27, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skaliz
Kan förstå att amerikanska soldater skulle slänga sin M-16 om dom hittade en kalashnikov.. Grymt mycket mer stryktålig, omöjligt att få eldavbrott och ändå väger den lika mycket. Nackdelen är väl isåfall att det är svårare att sikta/träffa med AK-47an.
Tror ingen US soldat slängde sitt ordinarie vapen (krigsrätt för förlorat vapen)
utan att det fanns flera skäl till att använda AK-47, bl.a för att begå illdåd
och skylla på andra sidan.
Citera
2009-03-27, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J_Man
Har hört från en amerikansk soldat att jänkarna fortfarande dumpar sina M16 för AK47, har för mig att han sa att det tog bara några få sandkorn i fel ställe i en M16 för att den skulle sluta att fungera.
Såg också för ett tag sen en dokumentär om Vietnamkriget där de jämförde M16 och AK47, båda hade sina för- och nackdelar. M16 är träffsäkert, liten rekyl och lätt men går även lätt sönder. AK47 hade stor stopping power, dock spred den kulorna och hade kraftig rekyl, men fungerade alltid, de kunde dessutom använda AK'n att slåss med i närkamp, till skillnad mot M16 vars plastkolv gick sönder, som nämt tidigare.

De visade också en kort intervju med Kalasjnikov själv, och han sa att de under testperioden band fast AK47'an bakom en lastbil och drog runt de i sand (!), för att vara säkra på att de klarar allt.
Jag jobbade ihop med en Israel som var med under Yom Kippur kriget i Sinai emot Egypten, dom hade M-16 som sin beväpning förutom Uzin, men valde att använda AK-47 som dom tagit som krigsbyten, bl.a därför att det fanns så mycket ammunition som man hittade.
Citera
2023-01-03, 01:44
Medlem
swentr.sites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bingoliket
Men vad är det som gör det så populärt och var tillverkas det?
Rysslands försvarsminister besöker Kalasjnikovs produktion i Izhevsk, Udmurtia oblast.

https://rumble.com/v220ngg-russian-defense-minister-visits-kalashnikov-production-in-izhevsk.html
Citera
2023-01-14, 22:05
Medlem
3N37s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JBS67
Intresant då kanske du kan förklara för mig hur jag kunnde ha en M45 inte M45/b när jag gorde lumpen 1988 och jag har sett M45 hos bilkårister senast för några år sen. Faktum är att dom bara bygger om dom när dom kommer in för service och dom målar dom grön då också i stället för att blånera om dom, så ser du en svart så är det inte en M45/b
Skillnaden mellan m/45 och 45B är att bakstyckets förstärktes och försågs med en hake.
Jag har själv sett "svarta" 45B. Men de allra flesta fick en blekgrön färg vid renovering. Har läst att under 90 talet så skulle m/45 ha haft en begränsad användning. Inget som jag personligen har sett, men ändå.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in