Citat:
Ursprungligen postat av Räserfläns69
Megaforce:
Jag hävdar fortfarande att det bara var seals och möjligen green berrets som använde detta vapen. Visst är det ett fint närstridsvapen, speciellt med ljuddämpare. Men det har ju sina begränsningar också, extremt låg räckvidd och i princip ingen penetrationsförmåga. Vidare är det ju inte det perfekta ljuddämpade alternativet.
Med Fallskärmstrupperna, menar du Airborn eller AirCav(Airmobile)? För AirCavs del hade jag inte valt m45(bertil fanns inte före 1965 föresten) då man inte är i fält under längre perioder, plus att det inte är försvar utan offensivt förband och därmed längre avstånd, högre precition som gäller.
Nu var det ju inte så att man hade M45/b som standardvapen, utan valet av vapen berodde helt och hållet på uppdraget.
Vietcongs taktik byggde ju på att gräva ner sig och anfalla så nära som möjligt eftersom AK47 inte fungerar så bra inne i tät djungel. M16 krånglade också alltför mycket pga hetta, fukt och smuts. Närstriderna skedde i regel på mindre än 50 meters avstånd och i det läget är kpistar att föredra..
Man måste också komma ihåg att 9 mm kulor fungerar bättre i tät växtlighet eftersom de inte förstörs lika lätt som 5.56 i M16 och de 7.62 som AK47orna hade. I det läget har 9mm faktiskt bättre penetrationsförmåga..
Före 1965 så var det mest specialstyrkor som USA hade i Vietnam. Det var först senare som man började kalla in allt fler reguljära trupper.
Modell Bertil kom i början på 50-talet och alla M45 konverterades till M45/b redan under 50 talet. Anledningen var främst att man införde kraftigare ammunition (tidigare användes i princip samma 9 mm som för pistoler). Detta krävde ett nytt slutstycke.
Möjligen använde SEAL M45/c som har ett fäste för bajonett och där jag misstänker att ljuddämparen också monterades.