2014-09-01, 17:26
Medlem
Någon annan som är filosof och inte någon tramsig wanna-be psykolog som vill diskutera livets mening?
Citera
2014-09-01, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 21and0
Någon annan som är filosof och inte någon tramsig wanna-be psykolog som vill diskutera livets mening?

Denna "någon" som styr ditt liv är du, fast ur ett större perspektiv. Så att. yeah.
Citera
2014-09-01, 17:59
Medlem
Tja,
Världen ser dig, världen övervakar dig, världen försöker styra dig.

Inte konstigt att vi får känslan av att vara övervakade då vi intuitivt märker av alla dessa händelser.
Ögat vår ser mer än vad medvetandet hinner fånga och våra känslor börjar bli formade av det som andra tänkt ut.

Ett exempel som just nu retar mig är comviq appen i playbutiken.
Uppdateringen av informationsappen innebär att dom vill ha mer rättigheter än i den gamla appen,
dom vill använda din microfon och din camera i mobilen med.. Varför ? och varför informerar dom inte det öppet?
Citera
2014-11-26, 16:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av peertop
Tja,
Världen ser dig, världen övervakar dig, världen försöker styra dig.

Inte konstigt att vi får känslan av att vara övervakade då vi intuitivt märker av alla dessa händelser.
Ögat vår ser mer än vad medvetandet hinner fånga och våra känslor börjar bli formade av det som andra tänkt ut.

Ett exempel som just nu retar mig är comviq appen i playbutiken.
Uppdateringen av informationsappen innebär att dom vill ha mer rättigheter än i den gamla appen,
dom vill använda din microfon och din camera i mobilen med.. Varför ? och varför informerar dom inte det öppet?
Jag har med trott detta!
Citera
2015-01-28, 22:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av WhippedCum
Egentligen är det en hemlighet, men det ser ut som du redan listat ut det. Vi alla i omvärlden skriver manuset i ditt liv, alla är statister för din skull.
Ja jag ser dig varje dag. Bra är du! För du är väl en av dem i såpan? Pma mig vart du bor!
Citera
2015-01-29, 02:48
Medlem
Hulls avatar
TS det du upplever är förmodligen något i stil med Eidolon-Daemon hypotesen.

Du är din Eidolon ( Grekiska för fantom/spöke ) och du kontrolleras av din "betraktare" kallat Daemon som hjälper dig i ditt liv och styr dig vid viktiga val. Daemon är en slags kvarleva från tidigare liv, eller själ, som försöker rätta till felaktigheter och olyckor som kommer hända i ditt liv för att ändra och därmed förbättra livet för dig. Känslan där kan beskrivas som att bli betraktad och styrd av något utan att riktigt veta av vad eller vem.

källa: http://www.plotinus.com/the_daemon_copy%281%29.htm
google: https://www.google.se/#q=eidolon+and+the+daemon
Citera
2015-01-29, 13:23
Medlem
du kom till jorden utan att veta någonting, så jag tror meningen med livet är att ta reda på vad meningen med livet är?
ta reda på varför du är här?

Och jag tror att svaren har du nog inom dig, och inte här på flashback eller google.

att man känner sig övervakad är inte så skumt, finns energier runt omkring oss som vi inte ser.

jag hittade min mening med livet genom att meditera , ta syra och röka gräs Yolo som ungdomarna skulle säga, så lev livet till max!

alla har nog varsin mening här i livet tror jag, hade alla haft samma hade livet blivit tråkigt eller vad tror du?
Citera
2015-01-29, 16:36
Medlem
growingpeoples avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 21and0

En av det basta film jag har sett! Att ni vill göra filosofi av detta är högt ambitiöst. Det finns ett djupt budskap i filmen men för guds skull börja inte filosofera om det!

Budskapet är en brutal och global helvete som finns här och nu, Oavsett om vi gillar läget befinner vi oss antingen pa askadarens sida eller lever i ett helvetes Illusion, förljugenhet.
Filmen är kanonbra men det är hopplöst att analysera. Däremot kan man analysera sig själv hur förhaller mig sig till dessa givna förutsättningar. Befinner du dig i ett robotliknande tillstand eller är du en Robot pa andra sidan och "bara" betraktar drömmen om det perfekta lyckan?
Citera
2015-01-29, 19:33
Medlem
Varför måste man så desperat söka mening? Vi kan väl leva jäkligt gött ändå, även i det eventuellt meningslösa. Kan nästan irritera mig på människor som förment sätter likhetstecken mellan meningslöshet och "dålighet".
Citera
2015-01-29, 19:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sverigeskonsul
Varför måste man så desperat söka mening? Vi kan väl leva jäkligt gött ändå, även i det eventuellt meningslösa. Kan nästan irritera mig på människor som förment sätter likhetstecken mellan meningslöshet och "dålighet".

Dåligheten är något separat. Meningslösheten däremot är grunden i hela systemet.
Citera
2015-01-29, 19:47
Medlem
Som tillägg till mitt förra inlägg; Värsta exemplet på sådant resonemang är väl folk (i Västvärlden) som säger att "de inte vill skaffa barn för att de inte vill sätta barn till den här hemska världen!" Barn har väl aldrig i historien kunnat komma till världen med bättre förutsättningar än nu... Iofs verkar det enligt min uppfattning vara mest WT-människor som säger detta. Kanske som ett, medvetet eller omedvetet, sätt att överföra den olycka man själv upplever till något som helt ligger utanför en själv.
Citera
2015-01-29, 19:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sverigeskonsul
Som tillägg till mitt förra inlägg; Värsta exemplet på sådant resonemang är väl folk (i Västvärlden) som säger att "de inte vill skaffa barn för att de inte vill sätta barn till den här hemska världen!" Barn har väl aldrig i historien kunnat komma till världen med bättre förutsättningar än nu... Iofs verkar det enligt min uppfattning vara mest WT-människor som säger detta. Kanske som ett, medvetet eller omedvetet, sätt att överföra den olycka man själv upplever till något som helt ligger utanför en själv.

Nej, man ska inte sätta barn till världen för att livet är meningslöst för det första och för det andra för de flesta innebär ett stort lidande dessutom.

Jag är antinatalist med föräldrar som är/har varit tjänstemän och har själv universitetsutbildning, så WT känns inte sådär jätteträffande på mig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in