Citat:
Ursprungligen postat av
curiamobilium
Vad är anledningen till att de rekommenderar DBT till ngn som har diagnosen Social fobi?
Lite märkligt.
Vad betyder meds? Mediciner?
Orkar du kämpa?
Lite tips här i så fall.
1. Boka en tid igen på Måndag
2. Fråga på besöket
- Vad är anledningen till att ni rekommenderar DBT till ngn som har diagnosen Social fobi?
- Vilka mediciner hjälper för mina diagnoser? (be dom berätta)
- Vilka andra behandlingar finns
3.Berätta
- att du inte kan plugga
- att du inte kan arbeta
- att du ligger samhället till last och kommer att göra det hela livet
4. Fråga
- om dom vill hjälpa dig med a. diagnoserna b. mediciner c. att inte belasta samhället
(det finns bara två svar dvs ja eller nej. Svar som "ja detta är inte lätt och du HAR ju blivit erbjuden hjälp" är inte svar på den frågan utan svar på en annan fråga)
- på vilket sätt?
(att du mår dåligt och skadar dig är tyvärr inte SÅ viktigt om jag får vara cynisk)
Kräv svar på frågorna och se det som en press från din sida. Skäll inte men tala om vad du vill samt sätt press på dem genom frågor Begär ut din journal från de olika ställena du varit på.
Borde väl göra det antar jag, har ju bara såna problem att prata med människor det som är problemet.
För jag får inte fram ord när jag sitter där utan sitter bara helt apatisk och blir helt okontaktbar. Hade varit så mycket enklare och man kunde skriva med sin kontakt på psykiatrin..
Jadu, anledningen till att de erbjuder DBT är väl för att de tror att det ska hjälpa. Men de tänker inte på den sociala fobin, det som är problemet. Meds betyder medicin ja. Och om jag orkar kämpa? Jag antar det, även om det ibland (ganska ofta) känns jäkligt mycket lättare att ge upp. Men är inte död än i alla fall