2014-08-30, 14:27
Medlem
Hej,

" Om tråden är felplacerad kan moderator flytta till rätt delforum. "

En nära vän till mig har sedan hon var 18 år (2006) varit bosatt dels i Sverige och dels utomlands (I perioder om 6 månader till 2 år). Hon har dock aldrig arbetat i Sverige tidigare utan har haft jobb i Danmark, Dubai samt England. Sedan sommaren 2012 bor hon i Sverige och studerar, 2013 började hon arbeta (i Sverige).

Problemet: Hon har aldrig deklarerat i Sverige, någonsin. Hon är 26år idag.

Frågan: Hur kan hon inte blivit kontaktad av skatteverket? Hon har aldrig fått några deklarationspapper hem och hon har aldrig fått något brev eller samtal. Vad kan konsekvenserna tänkas vara nu när hon börjat arbeta i Sverige? När måste man i Sverige skatta för lön utomlands? Även om det är skattefritt i Sverige eller inte, vad är konsekvenserna om man inte deklarerat dessa inkomster?

Hur bör hon gå vidare med detta, går det undvika problem? Eller finns det några?
Citera
2014-08-30, 14:30
Medlem
Det är ju inget att oroa sig över.
Man betalar ju skatt i det landet man jobbar i.
Har själv jobbat utomlands(danmark, norge) och jag betalar skatten i det landet jag jobbat i.
Och sedan nolltaxeras jag givetvis i Sverige eftersom jag inte har någon inkomst i Sverige

Skillnaden är om man jobbar för ett svenskt företag utomlands då skall skatten betalas till sverige.
Men så länge företaget befinner sig i det landet man jobbar i är det lugna getter
Citera
2014-08-30, 14:33
Medlem
Hon har dock aldrig deklarerat sin icke existerande inkomst i Sverige. Behöver man inte det?
Citera
2014-08-30, 14:41
Medlem
Det behöver man inte. Jag själv deklarerade inte förrän jag var 26 år eftersom jag bott utomlands. Hade ett Paris Hilton ögonblick i mitten på maj det året och "ööh, ska jag skriva under den här och skicka tillbaka alltså? För två veckor sen alltså? Och man får straffavgift om man inte gjort det i tid?".
Citera
2014-08-30, 14:48
Medlem
Jag har inte lämnat in någon deklaration sedan 2008. Och det har funkat fint
Man betalar skatt i det landet man jobbar i.
Hur mycket man tjänat utomlands har inte skatteverket med att göra.

Skillnaden är väl om man har en förmögenhet på banken, över en mille tror jag det är då vill dom gärna veta det
Citera
2014-08-30, 15:36
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drsten
Hon har dock aldrig deklarerat sin icke existerande inkomst i Sverige. Behöver man inte det?

Deklarera inkomst man inte har? Vad menar du?

Dock så ska man deklarera inkomst från utlandet. Jag antar att det avser om pengarna går till hennes svenska bankkonto om så är fallet.

Hon får väl helt enkelt ta reda på vad för regler som gäller, hon är väl trotts allt 26år gammal?
Citera
2014-08-30, 16:15
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drsten

Nej det behöver man inte. Eller man kan inte. Man får inte några deklarationspapper om man inte har någon inkomst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in