2014-08-30, 12:53
Medlem
Spaders avatar
Tänker köpa ett nytt skrivbord från IKEA (BEKANT: höj och sänkbart, eldrivet) och kommer då behöva en datorhållare så att chassit kan hänga under bordet (för att undvika att kablar blir utsträckta). Problemet är bara att det flesta jag hittar verkar suga stenhårt i den bemärkelsen att de alla verkar anpassade för gråbeiga desktops från 90-talet. Jag har inget fancy datorchassi egentligen: ett Fractal Design (midtower) av normala proprtioner.

Detta är det bästa alternativet jag hittat hittils:
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datorkomponenter/montering/datorhallare/datorhallare-bord-svart-p57346

Problemet med den är att mitt chassi har utblås och USB-hubb upptill, så hållaren måste vara i utdraget läge (530mm, se manual: http://www.kjell.com/.mvc/Document/File?id=bad65aae-bdb6-4a9b-b6cf-a2ae0102639d) - och är den så, så är det knappt att plattan på sidan klämmer åt chassit. Det står inget mått där i manualen men den är uppskattningsvis 15cm lång; dessutom står det inget om skruvlängd heller...

Hittar jag inget bättre så köper jag den där ändå, testar den på chassit och lämnar tillbaka om skiten inte funkar!
Citera
2014-08-30, 13:15
Medlem
endures avatar
http://www.amazon.co.uk/Cs200Mb-3M-Holder-Degree-Swivel/dp/B001FN8ECW/ref=sr_1_2?ie=UTF8&qid=1409397129&sr=8-2&keywords=CS200MB

Recensioner och mer info finns på amerikanska amazon, men de levererar ej hit:
http://www.amazon.com/3M-Adjustable-Under-desk-Holder-Construction/dp/B0010SY3L8#cm_cr_dpwidget
Citera
2014-08-30, 13:19
Medlem
Jag fattar inte vilken skruv det är du snackar om?

Om det är ett R4 så hittade jag dimensionerna: WxHxD): 232 x 464 x 523mm och plattan som håller den fast vid sidan "på toppen" kan ju inte dras ut mer än till 203mm så där skiter det sig igen. Annars exakt vad är det för modell du har?
Citera
2014-08-30, 13:31
Medlem
Spaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av endure
http://www.amazon.co.uk/Cs200Mb-3M-Holder-Degree-Swivel/dp/B001FN8ECW/ref=sr_1_2?ie=UTF8&qid=1409397129&sr=8-2&keywords=CS200MB

Recensioner och mer info finns på amerikanska amazon, men de levererar ej hit:
http://www.amazon.com/3M-Adjustable-Under-desk-Holder-Construction/dp/B0010SY3L8#cm_cr_dpwidget
Skickas från USA - så moms +tullavgift pga bristen på frihandelsavtal

Citat:
Ursprungligen postat av hubbabubblor
Jag fattar inte vilken skruv det är du snackar om?

Om det är ett R4 så hittade jag dimensionerna: WxHxD): 232 x 464 x 523mm och plattan som håller den fast vid sidan "på toppen" kan ju inte dras ut mer än till 203mm så där skiter det sig igen. Annars exakt vad är det för modell du har?

I sidled är det inga problem - chassit får plats på dom där 203 millimetrarna. Det är i höjdled det kan bli problem. Chassit är ett Fractal Design Core 3000.
Skruvarna jag talar om är de som ska skruvas in i bordsskivan.
Senast redigerad av Spader 2014-08-30 kl. 13:35.
Citera
2014-08-31, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spader
I sidled är det inga problem - chassit får plats på dom där 203 millimetrarna. Det är i höjdled det kan bli problem. Chassit är ett Fractal Design Core 3000.
Skruvarna jag talar om är de som ska skruvas in i bordsskivan.

Ang höjdledd: Är det att du vill ha lite marginal/luft i toppen för utblåset och usb-hubben som du inte vet hur lång sido-plattan är och därför rädslan? Lite märkligt att det inte är specat i manualen. Vettekatten om den är skalenlig men ser väl ut att kunna vara 150 "hög". Eller missförstår jag dig nu?

Och skruvarna är rädslan att skruvarna är för långa och går igenom bordsplattan? Inte en rädsla att de inte är långa/djupa nog för att fästa bra?
Kjelle brukar väl vara ganska snälla med retur, alt gå till butiken/ring butiken och fråga. De borde väl kunna öppna paketet och kolla på just skruvarna. Eventuellt mäta på sido-plattan.

Amazon.co.uk?
Citera
2014-08-31, 12:40
Medlem
Spaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hubbabubblor
Ang höjdledd: Är det att du vill ha lite marginal/luft i toppen för utblåset och usb-hubben som du inte vet hur lång sido-plattan är och därför rädslan? Lite märkligt att det inte är specat i manualen. Vettekatten om den är skalenlig men ser väl ut att kunna vara 150 "hög". Eller missförstår jag dig nu?

Och skruvarna är rädslan att skruvarna är för långa och går igenom bordsplattan? Inte en rädsla att de inte är långa/djupa nog för att fästa bra?
Kjelle brukar väl vara ganska snälla med retur, alt gå till butiken/ring butiken och fråga. De borde väl kunna öppna paketet och kolla på just skruvarna. Eventuellt mäta på sido-plattan.

Amazon.co.uk?
Ja precis. Nej du missförstår mig inte alls. Ja bordsplattan är väldigt tunn (2cm) och de skruvar som används på undersidan för att fästa plattan i metallramen har gängor som är max 11mm långa.

Nu när jag har bordet här så är jag osäker på om jag ens kan ha upphängning. Bordsskivan vilar på en H-formad metallram på undersidan och den enda fria ytan där under är liksom mitt på bordet, längst bak; och då får datorn lov att vara roterad 90 grader - och kommer då således vara ivägen för mina långa ben.

Har nu testat att höjdreglera bordet och insåg att det räcker att jag skaffar en ny DVI-kabel av rätt längd så undviker jag trubbel. Dock så skulle jag vilja undvika att ha datorn ståendes på golvet pga allt damm där. Hade jag varit mera händig med verktyg och träarbete så hade jag gjort en smal och avlång liten pall som chassit hade kunnat stått på (lite svårt att hitta en pall med typ dimensionerna 22cm x 55cm (BxL) nämligen)
Citera
2014-08-31, 12:49
Medlem
Min bekant (ej höj och sänkbar) kom med ett sjukt fiffigt nät under bordet där det gick att smacka in alla kablar. Satte även förgreningsdosan där i. Så inga kablar går på backen. Lite enklare att dammsuga då och försöka inte få damm i datorn trots att den står på backen. Så den lösningen kommer ju kräva lite mer slack i kablarna om du ska höja och sänka bordet.

Kommer den höj och sänkbara med det fiffiga nätet med?

En annan lösning (dock fulare) är väl att hänga den i några slags band som du då kan trä in mellan metallramen och bordet. Fast det kanske blir lite väl ostabilt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in