2014-08-30, 08:55
Medlem
Hade svårt att finna en lämplig rubrik på tråden men jag har i varje fall vad jag anser är ett problem. Det går ungefär ut på att jag har väldigt svårt när jag ställs inför någonting nytt. Det kan vara små och stora ting och det kan vara rena skitsaker men jag har som sagt väldigt svårt att komma igång och sätta mig in i saker. Att lära mig något nytt från scratch i huvudsak.

Det kan vara "roliga" saker, som jag i själva verket vill sätta igång med och syssla med. En vanlig grej är ett nytt tv spel, som jag förmodligen skulle ha väldigt roligt med om jag bara kom igång. Problemet är dock att jag har så svårt att komma igång, finner det väldigt ostimulerande och jobbigt att lära mig spelmekaniken, hur enkel den än är, och sedan sätta igång och ha roligt. Det kan även vara mindre "roliga" saker, hur en apparat fungerar exempelvis, en apparat som jag kommer ha stor användning av i min vardag kanske men detta räcker liksom inte som motivation för att jag ska sätta mig ner och läsa igenom instruktionerna och testa. Saker som inte alls är roliga men nödvändiga, plugg exempelvis, är nästan kört och dessa saker får jag gjorda i ren panik, oftast i sista sekund. Värt att tillägga är dock att jag ofta finner stor stimulans i simpla och praktiska uppgifter, typ flytta lådor eller dylikt i några timmar. Det får gärna vara fysiskt jobbigt, poängen är att det inte känns mentalt jobbigt. Det känns som att jag gör nytta och det tuffar på liksom och jag glömmer bort tiden.

Varför det är så här vet jag inte, när jag reflekterar själv så dyker det upp lite olika alternativ. Kanske har jag för bråttom, får en känsla av att jag är en person som vill att allt ska hända på en gång. Kanske är jag bara lat och har taskig självdisciplin, det är möjligt, men känns inte som att jag är sämre än andra på den punkten. Blev mycket text nu, hoppas bara på lite feedback och vettiga synpunkter, jag börjar mer och mer betrakta det här som ett ganska stort problem.
Senast redigerad av gurka111 2014-08-30 kl. 08:58.
Citera
2014-08-30, 10:31
Medlem
Millediablos avatar
Du kanske funderar för mycket istället för att bara testa? Bestäm att du ska sluta värdera aktiviteter i kul och inte kul, arbetsamt/lättsamt, prova 1 aktivitet i taget på bestämd tid utan förutfattade meningar och analysera efteråt istället.

Testa ngt nytt, spela t.ex fifa 14 i 1h och se det som om att du skulle jobba som recensent. Skriv ner dina uppfattningar om spelet ur ditt perspektiv. Prova samma med t.ex 2.5 km löpning utomhus och jämför aktiviteterna efteråt.
Citera
2014-08-30, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Millediablo
Du kanske funderar för mycket istället för att bara testa? Bestäm att du ska sluta värdera aktiviteter i kul och inte kul, arbetsamt/lättsamt, prova 1 aktivitet i taget på bestämd tid utan förutfattade meningar och analysera efteråt istället.

Testa ngt nytt, spela t.ex fifa 14 i 1h och se det som om att du skulle jobba som recensent. Skriv ner dina uppfattningar om spelet ur ditt perspektiv. Prova samma med t.ex 2.5 km löpning utomhus och jämför aktiviteterna efteråt.

Det ska jag testa, tack ska du ha!
Citera
2014-08-30, 12:13
Medlem
Millediablos avatar
Testa på och skriv gärna i tråden hur du upplevde det. Ofta gäller det bara att ändra lite inställning inför uppgifterna så att dom inte blir/känns svåra. Barn är ett bra exempel, dom testar det mesta rätt så förutsättningslöst i vissa åldrar.
Senast redigerad av Millediablo 2014-08-30 kl. 12:15.
Citera
2014-08-30, 12:26
Medlem
Javisst. Jag tror också du är den otåliga typen och då blir det där tankemässiga tråkiga för mycket. Jag är precis likadan har alltid varit sån. Och att du kanske inte har jättelätt o lära dej nytt, då kan man ju fastna i problem (praktiska) lättare. Kanske tycker du då det blir jobbigt känslomässigt också...att fastna alltså. Otålighet i kombination med lätt bli besviken? Det är iallfall min kombination som förklarar mina igångssättningssvårigheter.

Råd? Ja att ta saker steg för steg. Och att inte tänka att det ska gå direkt o flyta på perfekt. Alltså var förberedd på fnurror.
Citera
2014-08-30, 17:25
Medlem
Millediablos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solenergi

Råd? Ja att ta saker steg för steg. Och att inte tänka att det ska gå direkt o flyta på perfekt. Alltså var förberedd på fnurror.
Bra råd tror jag, sen så värdera inte motgångar direkt, gå bara framåt och lämna analysen till senare. Alla har vi våra motgångar, se det som om att du banar väg för andra (med samma inställning) för att visa på att det faktiskt går att utföra.

Gör utvärderingen efteråt efter en viss tidsrymd du själv sätter innan du är redo att sätta igång. Tiden ger dig också ett mål som du ser framför dig, du slipper fundera över hur tråkigt eller obekvämt det känns just när du är aktiv när du vet att du snart är klar.

Då får du också en korrektare bild över aktiviteten. Du kan gradera den hur den kändes att göra från många aspekter. Dessutom kan du prova att göra samma aktivitet i olika tillstånd för att se om det gör ngn skillnad (notera/gradera). Du kanske då lättare kommer till insikt i hur du fungerar i vissa situationer, det kanske inte är bra att spela spel på morgonen direkt när du vaknar. Lika lite som det kan vara jobbigt att diska (för hand) direkt efter en stor middag.
Citera
2014-08-30, 21:20
Medlem
Abattoirs avatar
I slutraderna av din trådstart nämner du att du börjar se det som ett problem. Bra! Det är första steget. Du kommer att få råd i massor, men i grund och botten kommer kontentan vara: aktivera dig.

Och det är lösningen. Tvinga dig till aktivitet. Aktivitet föder energi och aktivitet.

Passivitet leder till depression och självmord.

Aktivera dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in