2007-11-03, 03:03
Medlem
asdfasdfs avatar
som det också står på wiki sidan, enkla bevis för att det är falsk finns...
som att det inte snöat under den period de skall ha hittat hovavtryck i snön...

att filmen kom så tätt inpå berodde väl på bokens succé.
Citera
2007-11-03, 03:20
Medlem
Soda_Popinskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asdfasdf
som det också står på wiki sidan, enkla bevis för att det är falsk finns...
som att det inte snöat under den period de skall ha hittat hovavtryck i snön...

att filmen kom så tätt inpå berodde väl på bokens succé.

Okej, det har jag missat i min icke alltför grundliga research. När kom boken då?
Citera
2007-11-03, 03:25
Medlem
Domedagens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soda_Popinski
Ja du är full. Det var ju i huvudsak morden jag menade och som jag skrev. Att filmen kom lite väl tätt inpå. Morden har ju förekommit, jag tror inte heller på spöken gosse!

men snalla du.....

ok jag e full men ville du ha fakta eller ej?

du skrev ju sjalv att dom flytta in i hemsokt hus..

E det morden du e intresserad av sa skriv D da!!!!!

E faktiskt mkt intressant topic.. men da ska det inte ligga under film.

Ska va riktigt kusligt mordande av en galning.

har du provat googla...?? finns ngt som heter google...
Citera
2007-11-03, 14:10
Medlem
asdfasdfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soda_Popinski
Okej, det har jag missat i min icke alltför grundliga research. När kom boken då?

13 Nov 1974 - Ronald DeFeo, Jr mördar sin familj.
23 Dec 1975 - Familjen Lutz flyttar in.
14 Jan 1976 - Familjen Lutz lämnar Ocean Avenue 112.
13 Sep 1977 - Boken The Amitywille horror släpps.
27 Jul 1979 - Första The Amitywille Horror filmen släpps.
Citera
2007-11-03, 16:32
Medlem
Soda_Popinskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Domedagen
men snalla du.....

ok jag e full men ville du ha fakta eller ej?

du skrev ju sjalv att dom flytta in i hemsokt hus..

E det morden du e intresserad av sa skriv D da!!!!!

E faktiskt mkt intressant topic.. men da ska det inte ligga under film.

Ska va riktigt kusligt mordande av en galning.

har du provat googla...?? finns ngt som heter google...

Ja jag googlade ju fram amityvillefaq.com

Anledningen till själva trådstarten var att se hur många fler filmer som bygger på samma tema (som det jag nämnde i mitt första inlägg)

Jag tycker också att det är intressant att det så kort efter de bestialiska morden skrivs en bok, som inte faller under kategorin dokumentär, ej heller katastrof, utan skräck. Och att boken filmatiseras så kort efteråt.

Jag menar, en skräckfilm om Åmselemorden bara några år efteråt hade väl varit magstarkt? Eller en skräckfilm om Hagamannen?

Inga hårda känslor nu kamrat.
Citera
2007-11-03, 17:08
Medlem
asdfasdfs avatar
Boken kallades av förlaget precis som Exorcist boken för "A True Story" och ska enligt förlaget vara baserad på faktiska övernaturliga händelser. Boken och filmen The Amitywille horror handlar i princip inte alls om morden utan om det familjen Lutz säger sig ha upplevt under sina 28 dagar i huset. Det har varit stämningar hit och dit pga detta och familjen Lutz ska enligt vissa källor ha erkänt i rätten att de fabricerat hela historien. William Webber som var Ronald DeFeo Jrs advokat har skrivit "I know this book is a hoax. We created this horror story over many bottles of wine." Någon bok eller film om de faktiskta morden har inte kommit förän långt senare.

F.Ö är det väldigt vanligt med den här typen av plot i skräckfilmer/böcker, och det är inget konstigt med det.

En skräckfilm om Åmsele morden eller Haga mannen skulle inte gå. Precis som det inte skulle ha gått att göra en skräckfilm om de faktiska morden på Ocean Avenue 112 direkt efteråt. Filmen har ju som sagt bara morden som backdrop.

Sedan har det ju gjorts thrillers med Palme mordet som bakgrundshistoria o dyl.
Citera
2007-11-04, 17:08
Medlem
_Soldier_s avatar
Här är en dokumentär i 6 delar om Amityville huset.

Del 1:
http://www.youtube.com/watch?v=mXE9BlxAljQ

Del 2:
http://www.youtube.com/watch?v=Jj87jLBQVAY

Del 3:

http://www.youtube.com/watch?v=UTXO8cNo6cA

Del 4:
http://www.youtube.com/watch?v=H2yec5OE9w8

Del 5:
http://www.youtube.com/watch?v=4Fr7uXzBS5c

Del 6:
http://www.youtube.com/watch?v=UQCwjmjb98M
Citera
2015-02-27, 11:06
Medlem
FlabbeMcFloppys avatar
Familjen Lutz såg en chans att bringa in kosing. Netflix USA har en dokumentär, The Real Story: The Amityville Story från 2009. Det tas upp hur hjärnan kan spela en spratt. En psykolog förklarade att pappan i familjen kan ha råkat ut för sömnparalys, i det stadiet kan även hallucinationer yttra sig. Hjärnan spelar medvetandet ett spratt. Familjen kände även till husets bakgrund.. Självklart ser man då det man vill se, sätter griller i huvudet. Därför pappan och mamman klarade lögndetektor. I deras värld var storyn de målade upp verklig.

En kompis till yngsta Defeo barnen gav en rimlig förklaring till det röda skrymsle som hittades. Han och en av ungarna fick i uppdrag av pappan i familjen att måla det lilla rummet rött. Det blev ett område att förvara leksaker i. Rött fanns tillgängligt i huset.

Bumpade tråden. Nu vill 2015 ha mig tillbaks
Citera
2015-10-20, 02:20
Medlem
Bra tråd detta! Och verkligen en kuslig historia.
Dock finns det gott om onda människor, både i USA, och i övriga världen och jag tror
helt enkelt att det kan ha varit så att den äldsta sonen gjorde detta helt själv.
Finns ju gott om mord där det är en äldre son som helt enkelt tröttnar på familjen och dräper resten.
Citera
2016-10-06, 00:37
Medlem
Tvåan är överlägset bäst.
Citera
2016-10-06, 00:37
Medlem
Problemet är - som jag ser det - att morden inte kan ha gått till på det sätt som framlagts officiellt. Det är inte fysiologiskt möjligt att mörda sex medlemmar av sin egen familj med gevär i ett trevåningshus - utan att någon har vaknat, gjort minsta tecken på att röra sig, utan att alla i stället hamnat i samma position på mage. Dock beter sig den där snubben som att han är skyldig till 100%.
Citera
2022-05-30, 19:08
Medlem
WykkedWitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
De ( samtliga ) Amerikanska skräck- och slasher-filmerna av film-serien: ___ "The Texas Chainsaw Massacre"

1. ) Filmtitel: ___ "The Texas Chainsaw Massacre" ... ifrån året 1974. Regisserades av Tobe Hooper.

2. ) Filmtitel: ___ "Texas Chainsaw Massacre Part II ... ifrån året 1986. Regisserades av Tobe Hooper.

3. ) Filmtitel: ___ Leatherface: "The Texas Chainsaw Massacre Part III ... ifrån året 1990. Regisserades av Jeff Burr.

4. ) Filmtitel: ___ Texas Chainsaw Massacre: "The Next Generation" ... ifrån året 1994. Regisserades av Kim Henkel.

5. ) Filmtitel: ___ "All American Massacre" ... ifrån året 2000. Regisserades av William Hooper [ Tobe Hooper's son ]

6. ) Filmtitel: ___ "The Texas Chainsaw Massacre" ... ifrån året 2003. Regisserades av Marcus Nispel.

7. ) Filmtitel: ___ Texas Chainsaw Massacre: "The Beginning" ... ifrån året 2006. Regisserades av Jonathan Liebesman.

8. ) Filmtitel: ___ "Texas Chainsaw 3D" ... ifrån året 2013. Regisserades av John Luessenhop.

9. ) Filmtitel: ___ "Leatherface" ... ifrån året 2017. Regisserades av Alexandre Bustillo och tillsammans med Julien Maury.

10. ) Filmtitel: ___ "Texas Chainsaw Massacre" ... ifrån året 2022. Regisserades av David Blue Garcia.

Mvh/ JokerSpöket 👋👻 ( En vänlig själ )
Tjena! Du skulle göra mig glad om du reder ut gyttret om samtliga ’Amityville’ filmer/serier och kommande om dessa. Jag har försökt googla. Tack
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in