2020-08-28, 09:43
Medlem
Folk sger ju alltid att man ska sprida risker och pengar, men vore det s dumt att satsa en rejl kosing enbart p denna aktie?

Den gr vl ofrskmt bra och lr knappast g i konkurs eller liknande. Eller brukar sdana hr fretag med chefer vara riktiga skojare egentligen med en massa skulder de dljer frn offentligheten s att allt bara kraschar en vacker dag och de tar alla aktiesparares pengar?

r ny inom detta s har ingen bra koll dessvrre, har bara sparat p sparkonton med kass rnta innan.
Senast redigerad av Ny.Koala 2020-08-28 kl. 09:45.
Citera
2020-08-28, 10:05
Medlem
WOW, har inte haft nt i Amazon n, men vilket pris aktien har.
3400 dollar styck. Jag tyckte Tesla var dyr och att det var lmpligt med splitten. Kanske vore lmpligt fr Amazon ocks.
Citera
2020-08-28, 11:13
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ny.Koala
Folk sger ju alltid att man ska sprida risker och pengar, men vore det s dumt att satsa en rejl kosing enbart p denna aktie?

Den gr vl ofrskmt bra och lr knappast g i konkurs eller liknande. Eller brukar sdana hr fretag med chefer vara riktiga skojare egentligen med en massa skulder de dljer frn offentligheten s att allt bara kraschar en vacker dag och de tar alla aktiesparares pengar?

r ny inom detta s har ingen bra koll dessvrre, har bara sparat p sparkonton med kass rnta innan.

Det r vl en jvla skillnad mellan att g i konkurs och att kursen gr ner 20%. Skulle det va nn trst om du frlorade 10-15-20% att du tminstone inte frlorat allt?
Citera
2020-08-28, 19:27
Medlem
Citat:

Haha! ntligen ngon till som frkastar det ljliga med att sprida risker hit och dit. Beroende p dina ml vet jag inte om just Amazon r bsta valet. Hller med om att de r skra i meningen vlvervakade och i framtidsbrancher, men de kommer knappast att upprepa samma kurva som de tidigare 20 ren. Vill du bli en bra investerare fr tillvxtbolag tycker jag dock att det r helt rtt att brja med enbart en aktie.

Investera bara lite frst, och vlj grna en riktig raket som stigit rejlt (annars r det knappast ett tillrckligt bra bolag).
Lr dig s mycket som bara mjligt om fretaget, och d menar jag inte ljliga P/E-tal eller TA-analyser, utan tekniken bakom och hela marknaden. Frsk att frst varenda teknisk detalj i vad de gnar sig t. Kolla konkurrensen. Lr dig alla konkurrenter. Vilka verkar bttre? smre? varfr? Vilken teknik kommer att ka? Vilket sljer bst? Vilka deals skapar bolaget och med vilka andra viktiga bolag?

Med tiden kar du antalet bolag, och ven din ursprungliga investering. Hela tiden med mer knsla och bttre underlag.
Det kommer inte gratis, men r vldigt roligt att kunna saker.
Citera
2020-08-28, 23:55
Medlem
Citat:

Om personer med denna kunskapsniv / instllning vill kpa Amazon, d r det nog ett tecken att det dags fr mig att slja mina 😀
Citera
2020-08-29, 06:47
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sheepy1
Om personer med denna kunskapsniv / instllning vill kpa Amazon, d r det nog ett tecken att det dags fr mig att slja mina 😀

Haha, han sger ju sjlv att han r nu och bara sparat p sparkonton innan Hursomhelst, Amazon gr en aldrig besviken. Jag slngde sjlv in en rejl kosing 2017 nr kursen stod p ~900 usd.

ter till Amazon s r det en gigantisk plattform och tillter privatpersoner att slja, vilket inte alla frstr. Detta gr att alla fakesprodukter i vrlden (eller en stor andel i alla fall) tunnlas genom Amazon, och detta "problemet" om man fr kalla det s, vxer med otrolig potential. Svitt jag vet finns ingen annan plattform med s stor ppenhet globalt att sprida snt.

Dessutom r dollarkursen lg nu s det gr det mer intressant att kpa.
Citera
2020-08-30, 04:52
Medlem
Tror jag kper lite. Det hr med att Trump skulle f fr sig att ktta Amazon med slaktarkniven r dock ett realistiskt hot, delas fretaget upp i delar skulle kursen rasa.
Citera
2020-09-01, 22:07
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pallot
Tror jag kper lite. Det hr med att Trump skulle f fr sig att ktta Amazon med slaktarkniven r dock ett realistiskt hot, delas fretaget upp i delar skulle kursen rasa.

Detta har jag inte hrt talas om, vill du lnka till ngot?
Citera
2020-09-01, 22:34
Medlem
Det hade varit trevligt om det hnde. D hade jag varit dr och kpt direkt efter slakten.
Citera
2020-09-01, 22:49
Medlem
Alltid fascinerats av detta fretag med blandade knslor. Vad r inte en bttre strategi n att vara med Bezos lag? Ett fretag som expanderar aggressivt inom flera omrden men ofta p andras bekostnad. Tyvrr. En anledning till varfr jag alltid undvikit fastighetsbolag inom handel och olika former av terfrsljare som Mekonomen, Claes Ohlson, H&M och liknande. Men minns srskilt tydligt en resa dr jag pratade med en chauffr som inte nog kunde uttrycka sitt hat Amazon. De tog vanliga mnniskors frsrjning.

Nu har aktien flera gnger varit uppe och nosat kring $3500. Det vore nstan synd om de splittade aktien. Tycker en del i charmen ligger i kursen
Citera
2020-09-01, 22:54
Medlem
WindowsSetups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psvinggr94
Det enda orosmolnet fr amzn r om us gov belgger dom med restriktioner fr att dom i princip har monopol..

Vad har dem "i princip monopol" p?
Citera
2020-09-01, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emoji
Nu har aktien flera gnger varit uppe och nosat kring $3500. Det vore nstan synd om de splittade aktien. Tycker en del i charmen ligger i kursen

Fr dyrt fr mig. Om jag ska kpa en enda aktie s mste jag slja andra aktier och de jag r investerade i gr fr bra fr att det ska vara vrt risken.

Tnker p bland annat Tesla, Apple och Nvidia.

Kan tillgga att jag r rtt ny p aktier, men det jag har lrt mig under den korta tid jag hllit p med det r att det som knns skrast fr mig r stora amerikanska techbolag.

Kanske mest fr att jag har insikt i dessa bolag, men har inte s mycket intresse fr svenska fretag, skulle mjligen vara spotify d, men har inga shares dr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in