2014-08-29, 13:05
Medlem
Oavsett vilken religion eller tro, kristen, muslim, hinduist och så vidare så tror de troende på något det "vet", inte kan "förklara" och som skrivits ned för länge sedan, utan att innehålla några bevis för att det egentligen inte är bara rena sagor. I dagens samhälle skulle jag förmodligen tolkas som psykiskt sjuk om jag började prata om, och dyrka troll, tomtar eller andra historiska figurer från skrifter och berättelser från förr. Borde väl då betraktas likadant att vara troende på exempels bibeln eller koranen? När är vårt samhälle redo att se på troende på detta sätt?
Senast redigerad av MenVadSaDuNu 2014-08-29 kl. 13:28.
Citera
2014-08-29, 13:13
Medlem
Nekro.s avatar
Mycket lustigt, vi diskuterade precis det här på jobbet igår och jag lade upp diskussionen.
Jag håller med dig i det här TS, med internet och all information vi har tillgång till finner jag det lustigt med religion.
Citera
2014-08-29, 13:15
Avslutad
Går sakta men ateism/agnostiker blir allt mer vanligt i världen. Om 100-200 år ( om på nått sätt muslimerna blir mindre radikala)

så kommer att det bli mer accepterat att vara icke troende. Men tror att allt fler människor höjer ögonbrynet när folk pratar allt för passionerat om religion. Handlar mer om tradition i ett flertal länder. som sagt om 100-200 år i alla fall kristendom så kommer det nog betraktas som udda.

I sverige återigen musilmer om inte de sprider sin tro här. Så om 200 år tror jag religionen är mycket begränsad och endast inom giftermål dop samt begravning
Citera
2014-08-29, 13:22
Medlem
FittJannes avatar
Folk tror på mycket förstår du.
Folk tror även på ideologier och låter tilltron till dessa övertrumfa ett rationellt resonemang.
Ingen är egentligen immun mot tro, det är egentligen bara uttrycksformen och magnituden av tron som avgör om du går på tvärs med majoriteten i samhället.
Jag tycker att så länge man håller sig inom lagens råmärken så ska staten ge blanka fan i vad man tror, oavsett om det är profeten Muhammed eller Gudrun Schymans feministiska kommunistutopi.
Citera
2014-08-29, 13:44
Medlem
Smuldegarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FittJanne
Folk tror på mycket förstår du.
Folk tror även på ideologier och låter tilltron till dessa övertrumfa ett rationellt resonemang.
Ingen är egentligen immun mot tro, det är egentligen bara uttrycksformen och magnituden av tron som avgör om du går på tvärs med majoriteten i samhället.
Jag tycker att så länge man håller sig inom lagens råmärken så ska staten ge blanka fan i vad man tror, oavsett om det är profeten Muhammed eller Gudrun Schymans feministiska kommunistutopi.

Bra sagt.
Nu när religion är i dess slutmarsch så skulle man ju hoppats på att alla krig och den dåliga relation som finns emellan folk med olika religioner skulle försvinna, vilket den troligtvis gör, men ersätts då med ideologier.

Det går ifrån att ha den bästa religionen till den bästa ideologin. Detta ser man starkt i medieklimatet och bland vanligt folk. Titta t.ex. på vänsterextremisternas sätt att vara när de demonstrerar emot SD/SvP. Man skulle kunna ändra några bokstäver på plakaten, alt. ändra några symboler och det hade inte varit någon skillnad mellan en religiös extremist och en ideologisk extremist.

Tänk om folk kunde bara vara sig själva, vara medveten om ens tankar och åsikter och låta andra personer ha sina tankar och åsikter.
Citera
2014-08-29, 14:04
Medlem
morpdeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MenVadSaDuNu
Oavsett vilken religion eller tro, kristen, muslim, hinduist och så vidare så tror de troende på något det "vet", inte kan "förklara" och som skrivits ned för länge sedan, utan att innehålla några bevis för att det egentligen inte är bara rena sagor. I dagens samhälle skulle jag förmodligen tolkas som psykiskt sjuk om jag började prata om, och dyrka troll, tomtar eller andra historiska figurer från skrifter och berättelser från förr. Borde väl då betraktas likadant att vara troende på exempels bibeln eller koranen? När är vårt samhälle redo att se på troende på detta sätt?
Hur "vet" du att de inte kan "förklara"? Har du läst bibeln, koranen eller någon annan helig skrift?
Citera
2014-08-29, 14:14
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morpdeus
Hur "vet" du att de inte kan "förklara"? Har du läst bibeln, koranen eller någon annan helig skrift?
Jag har läst både två plus en hel del annat (jag samlar på religösa skrifter ) och kan intyga att det inte finns vettiga förklaringar till det som står i bibeln och koranen, för att inte tala om alla dumma påhitt som inte har grund i någon av böckerna men som ändå finns med i respektive religion/kultur.
Citera
2014-08-29, 14:25
Medlem
Citat:

Ja, både bibeln samt koranen. Även andra historiska skrifter som Illiaden, Odysses, Beowulf, Snorre Sturlasson, Gilgamesh etc. Gör ingen skillnad på dem. Blandade berättelser från förr, intressanta ur ett historiskt kontext.
Citera
2014-08-29, 14:32
Medlem
Skunkarsles avatar
För att det skulle bli en sjuhelvetes cirkus. Nog för att det hade varit underhållande.
Citera
2014-08-29, 14:35
Bannlyst
Glöm inte folk som tror på spöken och utomjordingar. Samhället är fullt av psyksjuka människor.
Citera
2014-08-29, 14:49
Medlem
morpdeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Jag har läst både två plus en hel del annat (jag samlar på religösa skrifter ) och kan intyga att det inte finns vettiga förklaringar till det som står i bibeln och koranen, för att inte tala om alla dumma påhitt som inte har grund i någon av böckerna men som ändå finns med i respektive religion/kultur.
Citat:
Ursprungligen postat av MenVadSaDuNu
Ja, både bibeln samt koranen. Även andra historiska skrifter som Illiaden, Odysses, Beowulf, Snorre Sturlasson, Gilgamesh etc. Gör ingen skillnad på dem. Blandade berättelser från förr, intressanta ur ett historiskt kontext.
Okej, två belästa herrar! Men menar ni att allt som står skrivet i dessa böcker är rent nonsens och påhitt/fantasier?
Citera
2014-08-29, 15:00
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Okej, två belästa herrar! Men menar ni att allt som står skrivet i dessa böcker är rent nonsens och påhitt/fantasier?
Nej, jag är t.ex. rätt övertygad om att det fanns en snubbe som hette Jesus (eller snarare Joshua) vid ungefär år 1. Däremot att han genomförde diverse trolleritrick på riktigt betvivlar jag väldigt starkt. För att inte tala om att dessa trollerier, även om de hände, nödvändigtvis skulle innebära att han var guds son utsänd för att rädda mänskligheten undan det öde som gud, vilket är han själv, dömt den till.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in