2014-08-29, 12:58
Medlem
Läste innan att man kan nekas bostadsbidraget om man har för stora tillgångar.
Jag har ca. 200-tusen i fonder på Avanza Bank.

Kommer CSN kunna kolla upp detta och neka bostadsbidraget?

Tack!

EDIT:
Eller är bidraget bara ett "bidrag" från CSN? Man kanske söker just bostadsbidrag på annat håll?

Hjälp en färsking!
Senast redigerad av Fleshbacken 2014-08-29 kl. 13:06.
Citera
2014-08-29, 13:07
Medlem
Har ingen aning om CSN kan kolla upp det , men jag hoppas verkligen.

Vem fan är du som ska sitta och plocka bidrag när du har pengar. Det är såna som du som förstör för dem som verkligen behöver bidrag.
Hoppas du åker på straffavgifter din förbannade råtta.
Citera
2014-08-29, 13:15
Medlem
joeskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faaasaaan

Vem fan är du som ska sitta och plocka bidrag när du har pengar. Det är såna som du som förstör för dem som verkligen behöver bidrag.

Spring och göm dig under stenen du kom ifrån din kommunist. Klart grabben har rätt till bidrag som alla andra studenter vare sig han har ett stort sparkonto eller inte.

ONT: CSN bidraget och bostadsbidrag är två vitt skilda saker, CSN bidrag har du automatiskt rätt till om du studerar (Varierar beroende på studietakt). Bostadsbidrag ansöker du om och baseras så vitt jag vet bara på årsinkomst och hur du bor.
Citera
2014-08-29, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joesko
Spring och göm dig under stenen du kom ifrån din kommunist. Klart grabben har rätt till bidrag som alla andra studenter vare sig han har ett stort sparkonto eller inte.

ONT: CSN bidraget och bostadsbidrag är två vitt skilda saker, CSN bidrag har du automatiskt rätt till om du studerar (Varierar beroende på studietakt). Bostadsbidrag ansöker du om och baseras så vitt jag vet bara på årsinkomst och hur du bor.

Okej, men du har ingen aning om de kan neka mig bidraget p.g.a. mina tillgångar?

Tack för svaret!
Citera
2014-08-29, 13:40
Medlem
joeskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleshbacken
Okej, men du har ingen aning om de kan neka mig bidraget p.g.a. mina tillgångar?

Tack för svaret!

Bostadsbidraget är inkomstbaserat och inte förmögenhetsbaserat. Nej de kommer inte neka dig bostadsbidrag p.g.a. dina tillgångar. Har själv lyft bostadsbidrag under min studietid med en relativt stor summa pengar placerad i värdepapper.
Senast redigerad av joesko 2014-08-29 kl. 13:50.
Citera
2014-08-29, 13:52
Medlem
Bostadsbidrag söker du genom försäkringskassan. Man får ha en viss summa, sen räknas det av mot förmögenhet och beviljad bidrag.

Enklast är att genast ringa FK och fråga. Tror gränsen ligger på 120-150' i förmögenhet man får ha utan att ha några inskränkningar på bostadsbidraget.
Citera
2014-08-29, 13:54
Medlem
http://www.forsakringskassan.se/wps/...df?MOD=AJPERES
Citera
2014-08-29, 14:07
Medlem
CSN kan bara neka lån om du haft för stor _inkomst_. (Bidraget får du oavsett, som påpekats.)

I regel nekar inte CSN, utan de kräver tillbaka pengar i efterhand när de kan se hur mycket du tjänat under året. Svar på fribelopp hittar du på CSNs hemsida.
Citera
2014-08-29, 14:12
Medlem
Aimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleshbacken
Läste innan att man kan nekas bostadsbidraget om man har för stora tillgångar.
Jag har ca. 200-tusen i fonder på Avanza Bank.

Kommer CSN kunna kolla upp detta och neka bostadsbidraget?

Tack!

EDIT:
Eller är bidraget bara ett "bidrag" från CSN? Man kanske söker just bostadsbidrag på annat håll?

Hjälp en färsking!

Det är oklart vad du menar. Bostadsbidrag har försäkringskassan hand om. Studiebidrag har CSN hand om. Båda dessa kan minskas (ända ner till noll) om du har för höga inkomster. Sedan förmögenhetsskatten togs bort har du inte staten koll på hur stora tillgångar du har så om du inte anger det själv är det lugnt.
Citera
2014-08-29, 14:12
Medlem
joeskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lizzyy
Bostadsbidrag söker du genom försäkringskassan. Man får ha en viss summa, sen räknas det av mot förmögenhet och beviljad bidrag.

Enklast är att genast ringa FK och fråga. Tror gränsen ligger på 120-150' i förmögenhet man får ha utan att ha några inskränkningar på bostadsbidraget.

Detta var mer än jag visste. Var inga problem för mig att lyfta bostadsbidrag med sjusiffrig "förmögenhet" för några år sedan.. Om detta stämmer får jag ursäkta mig TS!
Citera
2014-08-29, 14:30
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:

Han har förmodligen betalt mycket mer skatt i sitt liv än du har och har således mer rätt till bidraget än du. Om man nu ska hålla på och dela in folk på det viset.
Citera
2014-09-01, 17:13
Medlem
Bonairs avatar
Citat:

Alla ska väl ha samma rättigheter? Får vissa studenter ett bidrag ska väl alla ha det? Som att ha 4 barn, och man ger dom på julafton presenter av helt skilda värden, bara för att vissa av barnen är dåliga på att spara och vissa bra på att spara pengar och därmed kan köpa mer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in