2014-08-28, 23:24
Medlem
NeinNeinNeinNeins avatar
Jag tror att jag har social fobi, eller jag vet det. På jobbet undviker jag alltid fikarummet, väntar i omklädningsrummet tills andra har gått för att slippa prata och jag undviker kollegorna så ofta det går om inte ser alltför konstigt ut.

Känner mig obekväm om jag sitter med andra. Anledning till det är nog att jag aldrig har något att säga någon och sitter därför alltid tyst. Är riktigt dålig på att kallprata.

Jag insåg att jag hade detta problem för något år sedan och har sen dess läst om det lite då och då. Har köpt böcker om självkänsla, social fobi och personlig utveckling. Har inte läst hela Social fobi boken eftersom det är så tråkigt och jag har ingen riktigt motivation till att verkligen fokusera och göra alla övningar och ta mig igenom boken. Går en distanskurs i personlig utveckling men nu har det gått 4 månader och det enda man får "lära sig" är mental avslappning som känns helt värdelöst. Ingenting fungerar på mig heller så ska sluta med det där också.

Det är för tråkigt helt enkelt, eller jag hittar rättare sagt ingen motivation. Allt handlar om att skriva ner sin process, man ska skriva och skriva. Får man en negativ tanke så ska man skriva ner den och analysera den och fylla två hela jävla pappersark med text. Vem orkar sånt? Höll på i ett par dagar sen tröttnade jag, eller glömde bort det.

Så jag provar väl här och ser om någon haft social fobi och kan dela med sig av dom bästa tipsen? Är det läsa och skriva som gäller?
Citera
2014-08-28, 23:28
Avslutad
Också haft måttlig social fobi och ångest under många år. Går i kbt just nu och visst, det är ingen mirakelkur men det har hjälpt mig i rätt riktning iaf.
Citera
2014-08-28, 23:32
Medlem
Slappna av? Låter fjuttigt kanske men var lite nyfiken på människor istället för att bry dig om ifall du säger fel saker eller vad det nu är du oroar dig för, för det är ju alltid där skon klämmer, du är rädd för att göra bort dig och där av din ångest.

Nåt annat som kan funka är att göra bort dig ordentligt med flit för att se att det inte är så farligt. Så botar man ju andra fobier i alla fall.
Citera
2014-08-28, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gemenemannen
Också haft måttlig social fobi och ångest under många år. Går i kbt just nu och visst, det är ingen mirakelkur men det har hjälpt mig i rätt riktning iaf.
Vad är kbt?
Citera
2014-08-28, 23:59
Medlem
MonkeysOnParoles avatar
Alldeles riktigt, en stor del behandlingsmetoder är fruktansvärt dåliga.

Kör egensnickrad KBT, det råder jag alla som har någon form av psykologiskt problem att göra.

Citat:
Ursprungligen postat av scaie
Vad är kbt?
Kognitiv beteendeterapi - det innebär förenklat att man "omprogrammerar" sitt beteende genom konkreta utmaningar och träning, istället för att som i mer traditionell psykologisk behandling försöka analysera och prata bort problemen.
Man skulle kunna jämföra det med att antingen gå till gymmet och lyfta vikter (KBT), eller stå framför spegeln och försöka intala sig själv att man faktiskt har en snygg kropp (vanlig psykoterapi).

Lite tips från mig, som varit i precis samma sits:

Tro inte att du är världens mittpunkt. Tänk efter hur du själv upplever människor runt dig, de flesta är väl i ärlighetens namn ganska ointressanta? Det är även du för oss andra. Även om du skulle gå runt med rosa tuppkam, spandexbyxor och ansiktstatueringar är du inte mer än något man säger "jaha" åt och sedan går vidare. Med andra ord finns det ingen som bryr sig ifall du är lite tyst, eller ser ängslig och bortkommen ut för 99% av befolkningen har viktigare saker i huvudet än du.

Ett annat tips är att du faktiskt lär dig kallprata ändå. För egen del gjorde jag det när jag bodde i USA, där pratar människor konstant och ofta om totalt ointressanta saker. Men de kan åtminstone konsten att hålla en konversation varm, och det tjänar man mycket på - inte minst är det trevligt.
En klassiker är att hela tiden ställa frågor, och hålla ämnet inriktat på den man pratar med. Då slipper du dels bjuda på dig själv, men den andra kommer sannolikt också sköta samtalet åt dig. Om du tänker på att le, samt tittar på näsbenet istället för in i ögonen (ifall ögonkontakt känns jobbigt), kommer du märka att den du pratar med automatiskt börjar le också och det blir en slags ping-pong-effekt fram och tillbaka där du känner dig mer bekväm, osv. Ingen förväntar sig att du ska vara hysteriskt rolig utan det räcker med att visa lite nyfikenhet och entusiasm.

Var generös med komplimanger också, i synnerhet till motsatt kön - säg att de är fina i håret eller har snygg tröja. Så länge du inte säger det på ett flirtigt sätt kommer det uppskattas, hur obetydligt det än verkar. Det får också folk att öppna upp sig lite mer - du är trots allt inte den enda som känner dig lite obekväm i lunchrummet.

Sist men inte minst: du behöver inte vara någon "skön lirare". De allra flesta människor är ganska alldagliga, och det är dessutom inte alla som vill att man ska vara social hela tiden. Att bara byta om och säga "hej då" är tillåtet, känn inte att just du måste vara den som initierar konversation eller är rolig.

I början kommer du förmodligen behöva tvinga dig själv över lite trösklar, men jag tror personligen inte du har social fobi, eller någon form av psykologiska besvär alls. Du är bara lite blyg och självmedveten. Men om du kontinuerligt bara pressar gränserna lite kommer det försvinna sen.

Ursäkta för utlägg, hoppas det fanns något matnyttigt bland alltihop
Senast redigerad av MonkeysOnParole 2014-08-29 kl. 00:08.
Citera
2014-08-29, 01:51
Medlem
Ett tips kan vara att sluta kolla på porr ifall du gör det. Man ska inte göra saker som man skäms för.
Citera
2014-08-29, 06:40
Bannlyst
Jag vet inte om jag har social fobi även om jag gömmer mig ibland i affärer och liknande om där är en gammal bekant jag inte alls vill ens hälsa på. Jag kan fejka att jag pratar i en telefon i ett hörn tills jag sett att människan har gått ut ur affären.

Jag funderar även på hemmasnickrad KBT och läser då och då på nätet om olika enkla övningar som inte kräver för mycket ansträngning. Jag vet även att jag inte är en person som har ett större behov av att alltid stå i centrum och vara den som syns hela jäkla tiden. Jag vet inte varför man ska se det inom psykologiläran att det måste vara social fobi.

Sedan det här med att göra bort sig medvetet som träning har oftast inte funkat på mig då jag kan tycka det är obekvämt med "douche" blickar och annat om man nu har gjort bort sig. Och sedan om människor omkring skrattar vet jag inte om de gör det för att de tyckte jag var rolig eller om de på fullaste allvar tror jag är en idiot

Kanske du bara är lite introvert utan att för den sakens skull vara allt för egocentrerad
Senast redigerad av Jegoooooo 2014-08-29 kl. 06:43.
Citera
2014-08-29, 11:26
Medlem
NeinNeinNeinNeins avatar
Bra svar, tack så mycket!

Och tack MonkeysOnParole för ett utförligt svar. Ska försöka ha det i tankarna på måndag.
Citera
2014-08-29, 13:54
Medlem
OnePennys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zuluwanker
Slappna av? Låter fjuttigt kanske men var lite nyfiken på människor istället för att bry dig om ifall du säger fel saker eller vad det nu är du oroar dig för, för det är ju alltid där skon klämmer, du är rädd för att göra bort dig och där av din ångest.

Nåt annat som kan funka är att göra bort dig ordentligt med flit för att se att det inte är så farligt. Så botar man ju andra fobier i alla fall.

Haha, "slappna av". Du vet inte vad och hur SF är att ha.

Det som hjälpt mig mycket i livet är alkohol. Tyvärr så märks det ju rätt lätt pga lukt och bakfylla är heller inget roligt att ha bara för att man ska "våga".

På senare tid har jag vid behov tagit Bensodiazepiner. Herregud vilket skillnad i livskvalitet det blir! Från att ALLTID stannat hemma när polarna ska hitta på något kul bland massa folk där dom inte dricker alkohol (för då har jag kunnat hänga med) så kan jag nu bara ta ett piller och göra allt kul precis som en normal människa ska kunna göra.

Jag har kämpat med min SF i cirka 20 år, den har blivit bättre men inte tillräckligt bra. Jag har nu insett att jag troligtvis kommer få leva med den resten av livet men med Bensodiazepiner så kan även jag njuta av att sitta i flera personers sällskap utan att vilja dra därifrån, samtidigt så slipper jag ångesten av att bara sitta hemma och svära över hur min hjärna och mina signalsubstanser fungerar.

Visst finns det risker med Bensodiazepiner men om man enbart tar det 1-2 gånger per vecka vid behov så lär det ju inte vara någon större fara.
Bäst är väl att söka behandlingar som KBT och kanske prova SSRI först, men jag har ingen lust att proppa i mig SSRI varje dag när jag enbart har problem vid ett fåtal tillfällen.
Citera
2014-08-29, 14:19
Medlem
NeinNeinNeinNeins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OnePenny
Haha, "slappna av". Du vet inte vad och hur SF är att ha.

Det som hjälpt mig mycket i livet är alkohol. Tyvärr så märks det ju rätt lätt pga lukt och bakfylla är heller inget roligt att ha bara för att man ska "våga".

På senare tid har jag vid behov tagit Bensodiazepiner. Herregud vilket skillnad i livskvalitet det blir! Från att ALLTID stannat hemma när polarna ska hitta på något kul bland massa folk där dom inte dricker alkohol (för då har jag kunnat hänga med) så kan jag nu bara ta ett piller och göra allt kul precis som en normal människa ska kunna göra.

Jag har kämpat med min SF i cirka 20 år, den har blivit bättre men inte tillräckligt bra. Jag har nu insett att jag troligtvis kommer få leva med den resten av livet men med Bensodiazepiner så kan även jag njuta av att sitta i flera personers sällskap utan att vilja dra därifrån, samtidigt så slipper jag ångesten av att bara sitta hemma och svära över hur min hjärna och mina signalsubstanser fungerar.

Visst finns det risker med Bensodiazepiner men om man enbart tar det 1-2 gånger per vecka vid behov så lär det ju inte vara någon större fara.
Bäst är väl att söka behandlingar som KBT och kanske prova SSRI först, men jag har ingen lust att proppa i mig SSRI varje dag när jag enbart har problem vid ett fåtal tillfällen.

Har funderat på detta länge men att få ut benso är väl inte helt enkelt? Vart/hur får du det?

Har också funderat på KBT men känner att jag inte har tid. På dagarna jobbar jag, sen åker jag hem och tränar och gör massa matlådor och då är klockan redan ~19:00 innan jag är klar. Vill få lite tid över till att ägna mig åt mina intressen också.
Citera
2014-08-29, 14:30
Medlem
OnePennys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NeinNeinNeinNein
Har funderat på detta länge men att få ut benso är väl inte helt enkelt? Vart/hur får du det?

Har också funderat på KBT men känner att jag inte har tid. På dagarna jobbar jag, sen åker jag hem och tränar och gör massa matlådor och då är klockan redan ~19:00 innan jag är klar. Vill få lite tid över till att ägna mig åt mina intressen också.

Man kan köpa det på Internet. Inte en chans att jag sitter och förnedrar mig framför en läkare.
En för tillfället laglig produkt heter Meclonazepam, den fungerar bra mot SF för mig. Du får cirka 100 piller för 1000 kr. Enligt mig är det iaf värt det.

Du kan läsa om Meclonazepam här:
(FB) Ny ikto-liknande Benso - "Meclonazepam"

Ta inte för ofta, ta enbart när du verkligen behöver om du nu köper det.
Citera
2014-08-29, 14:39
Medlem
Dragprovs avatar
Exponering rekommenderas så ofta, och det hjälper fort mot spindelfobin eftersom spindeln alltid visar sig vara ofarlig. Men för att exponering ska hjälpa mot social fobi måste du hitta bekräftelse.

Jag själv har drag av social fobi. Enligt ovanstående har jag inget att vinna på att hänga med en krets där min status är låg - en krets där min position är att smöra mig upp från hierarkins botten. Det brukar jag tänka på för att kunna tro på att exponering hjälper. Det gäller bara att det är rätt exponering.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in