2014-08-28, 18:21
Medlem
Funderar lite över aktiemarknaden i sin globala helhet, och hur länge den kommer vara stark.

Index har sprängt värdegränserna på de flesta börser som spelar någon roll. Men vi är relativt nykläckta ur en jättekris, det går väl hyfsat bra för de flesta även om det stapplas här och var. Det som är grejen är att att detta sker genom staternas och bankernas alla tillgängliga medel. Räntorna är fortfarande svinlåga bland annat. När ett hinder kommer så finns det ju inga andra medel att ta till för att stabilisera marknaden. Minus i ränta...

Är hela världsmarknaden uppblåst av subventioner? Och i så fall när kommer fårskocken springa till säljknappen och vad kommer trigga detta? Finns det något reellt värde i börsen ens i närheten av det värde hoppet om en evigt låg ränta pressat börsen till? Samtidigt läser jag förvånadsvärt få domedagsartiklar som spår ett globalt fall.

Spekulera fritt.
Citera
2014-08-28, 18:38
Medlem
Kort o gott: du har rätt. Traditionell portföljvärdering jämför aktier med s k riskfria räntan. Eftersom den senare är artificiellt nedpressad blir de flesta aktievärderingarna fel. Ett bra exempel på hur tokigt det kan bli när man manipulerar marknader.
Citera
2014-08-28, 20:45
Medlem
FrankBucks avatar
Teoretiskt värderas en aktie över alla framtida kassaflöden som sedan diskonteras tillbaka till "nuvärde" med hjälp av den risk-fria räntan och riskpremie. Problemet blir ju bara att när vi har den här låga räntan blir ju diskonteringen i stort sett 0 vilket leder till högre värderingar.

Övervärderat är det väl inte utan det är snarare "så högt det kan vara värderat" med tanke på att vi har den lägsta diskonteringsräntan någonsin.
Citera
2014-08-29, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snubbens
Kort o gott: du har rätt. Traditionell portföljvärdering jämför aktier med s k riskfria räntan. Eftersom den senare är artificiellt nedpressad blir de flesta aktievärderingarna fel. Ett bra exempel på hur tokigt det kan bli när man manipulerar marknader.
Så hela marknaden styrs alltså av världens centralbanker just nu.

Den kommer sjunka när räntan höjs. Är ju relativt enkelt att hålla öronen öppna efter räntehöjningar.
Risken med en icke ränterelaterad krasch då? Om ingen höjer räntan, men skiten träffar fläkten så att säga, och stater och centralbanker står utan tillgängliga medel för motåtgärder - hur stor tror ni den riksen är? För då blir det ju en långvarig nedgång känns det som.
Citera
2014-08-29, 18:41
Medlem
Svantevits avatar
Hur kommer du fram till att börserna är superhögt värderade? Man behöver inte gå speciellt långt tillbaka i tiden för att hitta högre genomsnittligt P/E-tal för t.ex. S&P 500: http://www.multpl.com/
Citera
2014-08-29, 21:58
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svantevit
Hur kommer du fram till att börserna är superhögt värderade? Man behöver inte gå speciellt långt tillbaka i tiden för att hitta högre genomsnittligt P/E-tal för t.ex. S&P 500: http://www.multpl.com/

Trevlig sida.
Citera
2014-08-29, 22:08
Medlem
Citat:
Jag har alltid föredragit Buffetts favorit-makroindikator: TMC/GDP. Som idag ligger på 125%; alltså är börsen väldigt övervärderad historiskt sett... (USA ligger på lite över 124%.)

Källa: http://www.gurufocus.com/global-market-valuation.php?country=SWE
Senast redigerad av Rockerduck 2014-08-29 kl. 22:40.
Citera
2014-08-29, 22:17
Medlem
FrankBucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen
Trevlig sida.

http://www.multpl.com/shiller-pe/ är bättre det där är mer rättvisande, det förra visade 12-månader dvs. aldllles för stora variationer. Enligt Shillers är vi ganska övervärderade historiskt sett.
Citera
2014-08-29, 23:56
Medlem
Jag hoppas på en rejäl sättning, eller krasch på 40%. Just nu är det trevande, inlåsning på börsen i brist på attraktiva alternativ. Själv är jag likvid, hittar knappt något intressant, utom metaller: ädelmetaller, basmetaller (järnmalmen är billig, förmodligen finns det fler alternativ där) samt uran i olika former.

Klart att det är likviditetsmängden som centralbankerna blåst upp marknaderna med (och skuldsatt hushållen). Medan vi väntar på en sättning eller krasch kanske vi kan hitta aktier på alternativa marknader, som inte drabbas så hårt av negativa kapitalflöden vid nedgångar på mer etablerade börser? "MENA" med vilket ej sällan i fondsammanhang kan inkludera Sydafrika; men FAE/Dubai är jag mer tveksam till, pga att jag saknar kunskaper helt enkelt, jag vet inte dess kopplingar till (känslighet visavi) London, Hong Kong, NYC osv. Frontier markets som är relativt avkapslade från mogna marknaders trender eller föds av kapital från Kina?

Personligen är jag f n intresserad av high yield-fonder, Avanza Zero om den gjort en negativ månad, Ryssland negativa dagar, Kina A-aktier, frontier markets och enstaka selektiva fonder på mogna marknader, inte bara småbolag, samt råvaror som alltid är intressanta. Valutapar kan också vara intressanta för den kortsiktige klipparen.
Citera
2014-08-30, 00:55
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snubbens
Manipulationsteorin är inte given. Jag har sett goda argument för att FED följer snarare än styr korta räntan. Centralbanken är bara en bank för bankernas inbördes betalningar och riksgälden. Kreditväsendet är helt privat, tvärtom vad vanföreställningen "banker lånar av centralbanken och lånar sedan ut till företag och hushåll" säger. Centralbankens balansräkning är offentlig. Vi vet att FED "manipulerar" långa räntorna men något berg av korta räntepapper sitter de inte på.

Korta räntan har varit nära noll historiskt.
http://historysquared.com/wp-content/uploads/2012/03/clip_image003.png
Citera
2014-08-30, 08:14
Medlem
Citat:

År 2009 kommer vi få se en kopia av snart, kanske värre t.o.m.
Varje krona satsad på börsen av privatpersoner är en krona mindre i handeln, "ingen" konsumerar längre, utan sparar och investererar allt i fonder/aktier. Så snart bolagen kommer med katastrofrapporter igen så kommer säljknapparna glöda.

Och då sitter jag där med mitt kapital, redo att trycka in i botten på kurserna!
Inshallah!
Citera
2014-08-30, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av suffer
År 2009 kommer vi få se en kopia av snart, kanske värre t.o.m.
Varje krona satsad på börsen av privatpersoner är en krona mindre i handeln, "ingen" konsumerar längre, utan sparar och investererar allt i fonder/aktier. Så snart bolagen kommer med katastrofrapporter igen så kommer säljknapparna glöda.

Och då sitter jag där med mitt kapital, redo att trycka in i botten på kurserna!
Inshallah!
Ok... Är du en annan guldpumpande doomsday profet eller har du verkligen argument för varför detta skulle kunna inträffa?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in