2014-08-27, 18:05
Medlem
szabos avatar
Jag har sedan 9år tillbaka haft problem med finnar och bölder i ansiktet. Idag har jag röda märken av aknen, runt 1-2st böld(er) och någon finne som kommer och går, men det är ingenting i närheten av hur det såg ut förut.
Mycket av de röda märkena har bleknat och vad som finns kvar är "apelsinhud", alltså ärr som är som små gropar i huden. De är lika djupa som på denna bild (OBS bild tagen från Google): http://cdn.acne.org/ipb_uploads/med_gallery_215713_13137_339206.jpg
Jag har dessa ärr på sidorna av ansiktet och kinderna. Min fråga till er är ifall dessa kommer att försvinna med tiden? Googlar man på t.ex. Mikael Tornving så har han sina ärr kvar, men jag vet inte hur dessa såg ut när han var yngre.

Är det endast laser mot detta som gäller, eller? Och är det någon här som har laserbehandlat sina ärr? Hur blir det med huden senare då i framtiden, alltså med att vistas i solen och så?
Citera
2014-08-27, 18:28
Medlem
VonFanderblads avatar
De kommer troligen inte försvinna av sig själv utan kräver behandling. Denna behandling kan bestå av micro-needling eller laser. Behandlingarna ger oftast bra effekt men det tar tid att få resultat, upp till ett år.
Citera
2014-08-27, 21:08
Medlem
szabos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VonFanderblad
De kommer troligen inte försvinna av sig själv utan kräver behandling. Denna behandling kan bestå av micro-needling eller laser. Behandlingarna ger oftast bra effekt men det tar tid att få resultat, upp till ett år.

Jäklar, blir att ta och kolla upp laser.
Citera
2014-09-08, 01:16
Medlem
gasproxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av szabo
Jäklar, blir att ta och kolla upp laser.

Skit i lasern, köp ekologisk äppelcidervinäger i mataffären istället.

Bildgoogling på före- och efterbilder:
https://www.google.se/search?q=apple+cider+vinegar+acne+scars+before+aft er&espv=2&biw=1366&bih=667&source=lnms&tbm=isch&sa =X&ei=Q-cMVI6jAoe9ygPyn4GQAw&ved=0CAYQ_AUoAQ
Citera
2014-09-08, 11:02
Medlem
szabos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gasprox

https://www.google.se/search?q=apple+cider+vinegar+acne+scars+before+aft er&espv=2&biw=1366&bih=667&source=lnms&tbm=isch&sa =X&ei=Q-cMVI6jAoe9ygPyn4GQAw&ved=0CAYQ_AUoAQ

Den kanske hjälper mot röda, nya akneärr att bli blekta, men tvivlar starkt på att den tar bort groparna. :/ Kan i alla fall prova då jag har en flaska äppelcidervinäger hemma som aldrig används. Har ju en del röda märken om kinderna.
Citera
2014-09-09, 19:35
Bannlyst
Citat:

Kan man köpa detta på typ ica? Dricker man det eller tvättar huden i det? Hjälp!

Edit: Ja man dricker ju inte vinäger men tänkte om man typ spär ut det med någonting
Senast redigerad av cramor 2014-09-09 kl. 19:38.
Citera
2014-09-09, 20:19
Medlem
szabos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cramor
Kan man köpa detta på typ ica? Dricker man det eller tvättar huden i det? Hjälp!

Edit: Ja man dricker ju inte vinäger men tänkte om man typ spär ut det med någonting

Man kan dricka det, men spä ut det med vatten! Finns vitaminer i vinägern nämligen.
Tror dock att det var tänkt att använda det som toner, men nu blev jag faktiskt osäker

Finns att köpa i vilken mataffär som helst!
Citera
2014-09-09, 20:37
Bannlyst
Citat:
Man kan dricka det, men spä ut det med vatten! Finns vitaminer i vinägern nämligen.
Tror dock att det var tänkt att använda det som toner, men nu blev jag faktiskt osäker

Ska genast köpa det imorgon då, något speciellt märke? Lite pinsamt när jag kommer in i affären och har massa finnar och köper äppelcidervinäger, klart dom vet vad som kommer hända när jag kommer hem
Citera
2014-09-09, 21:13
Medlem
szabos avatar
Citat:
Ska genast köpa det imorgon då, något speciellt märke? Lite pinsamt när jag kommer in i affären och har massa finnar och köper äppelcidervinäger, klart dom vet vad som kommer hända när jag kommer hem

Tror inte det spelar så stor roll.
Varför skulle det vara pinsamt? Dessutom vet nog inte många alls om det där med äppelcidervinäger mot finnar, inte ens jag visste det tills gasprox skrev om detta i den här tråden. Det kanske inte ens heller fungerar mot finnar.
Citera
2014-09-09, 21:20
Bannlyst
Citat:
Tror inte det spelar så stor roll.
Varför skulle det vara pinsamt? Dessutom vet nog inte många alls om det där med äppelcidervinäger mot finnar, inte ens jag visste det tills gasprox skrev om detta i den här tråden. Det kanske inte ens heller fungerar mot finnar.
Jag hoppas det fungerar iallafall, ska jag köpa honung med eller? Såg att man kunde blanda ut det med honung och socker typ
Citera
2014-09-09, 23:59
Medlem
gasproxs avatar
Citat:

Citat:

Häll på en bomullstuss som du drar runt i ansiktet efter att du tvättat det, sen smörjer du in dig men en återfuktande kräm efteråt. Helt vanlig ekologisk äppelcidervinäger, behöver inte vara något speciellt märke! Finns i alla matbutiker. Jag har inte hört talas om någon i Sverige som använder äppelcidervinäger till huden, alla kollar på mig som om jag vore ett freak när jag säger det, så jag tror knappast någon i kassan på ICA kommer dra några slutsatser när du ska betala!

Sök på "acne apple cider vinegar" på youtube eller google så kan ni läsa/höra om hur andra använt det och vad de tycker Själv är jag helt frälst på äppelcidervinäger efter att en bekant i USA berättade om det. Använder det främst till att ta bort födelsemärken, men det är en annan tråd
Citera
2014-09-10, 12:19
Medlem
15minFames avatar
Citat:

På en utav bilderna står det att det är pH balanserande så det hjälper nog bara mot vissa finnar och rödhet som tillkommit pga pH obalans.
Att det skulle hjälpa mot ärr som annars kräver en djupare behandling vete sjuttsingen... Någon som provat?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in