Citat:
Ursprungligen postat av
Ojkan
Hej.
Jag har ungefär aktier värda 300k på ett vp konto hos handelsbanken. Jag vill kunna se dom aktierna när jag loggar in på handelsbanken men det kan jag inte. Jag stack igår till banken och pratade med dom och frågade om dom kunde fixa så att jag kan se aktierna på internet. Dom sa att det inte går för att det ligger på ett vp konto och det är väldigt gammaldags. Jag kommer alltså alltid behöva gå till banken om jag skulle vilja sälja av aktierna eller kolla värdet. Tycker det är lite konstigt att banken inte kan fixa så att jag kan se dom på internet. Är det verkligen såhär? Kan tillägga att jag har fått aktierna för väldigt längesen.
Ojkan.
Ett ISK kan du öppna.Men nackdelen är att aktierna kommer beskattas fullt fast du inte säljer och får några pengar när du flyttar över.Dessutom kan du inte bestämma datum när du flyttar över och du kan inte bestämma ingångsvärdet som aktierna får vid överföring till isk tror jag..
Om du tex. har aktier för 300 000 får du skatta bort 72 000 kronor om du inte vet anskaffningsvärdet vid en överflytt.
Om du flyttar över på depå tror jag du inte behöver skatta vid flytt.
Tror depå är att föredra med dess nackdelar sen om du säljer av och vill fortsätta köpa aktier öppna isk.Det är mitt råd.