2014-08-27, 11:37
Medlem
KD säger
"Religionsfriheten står inte över andra mänskliga rättig*heter."
Trots det tillåter de omskärelse av barn.

Jag tycker det vore bra att ta bort Lagen om religionsfrihet i Sverige. Självklart ska man få tro vad man vill, men täcks av andra grundlagar. Lagen om Religionsfrihet skapar bara osäkerhet. Inget som inte är tillåtet för vissa ska få vara tillåtet för andra pga religion.

https://www.kristdemokraterna.se/Media/Nyhetsarkiv/Religionsfriheten-bor-inga-i-de-nya-millenniemalen/
Citera
2014-08-27, 11:50
Medlem
På rfsu:s hemsida hittar jag: "I Sverige är det sedan 2001 tillåtet att operera bort förhuden på omyndiga pojkar utan medicinsk orsak."

Så det är en relativt ny lag. Jag förstår inte varför den röstades igenom, eftersom det borde vara upp till alla människor att bestämma över sin egna kropp, såvida det inte gäller medicinsk orsak.
Citera
2014-08-27, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coca-Jack-Company
På rfsu:s hemsida hittar jag: "I Sverige är det sedan 2001 tillåtet att operera bort förhuden på omyndiga pojkar utan medicinsk orsak."

Så det är en relativt ny lag. Jag förstår inte varför den röstades igenom, eftersom det borde vara upp till alla människor att bestämma över sin egna kropp, såvida det inte gäller medicinsk orsak.

Det kände jag inte till, men jag misstänker att det är för att stötta sig vissa religioner.
Hursomhelst borde den lagen tas bort tycker jag också.
Citera
2014-08-27, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pommac69
Det kände jag inte till, men jag misstänker att det är för att stötta sig vissa religioner.
Hursomhelst borde den lagen tas bort tycker jag också.

http://www.dn.se/debatt/omskarelse-strider-mot-barns-manskliga-rattigheter/

Några citat:

Citat:
International NGO council on violence against children – en rådgivargrupp åt FN – lyfter i en rapport från oktober i fjol fram att omskärelse av pojkar på icke-medicinsk grund och utan samtycke innebär en grov kränkning av barnets rättigheter. Det handlar bland annat om rätten till fysisk integritet och rätten till skydd mot fysiskt och psykiskt våld.

Citat:
De medicinska riskerna vid en omskärelse elimineras inte för att barn omskärs av läkare. I Sverige har allvarliga komplikationer inträffat och ett barn har dött trots att ingreppen utförts av läkare.

Citat:
Vi anser att omskärelse av pojkar utan barnets samtycke är i strid med artikel 12 i FN:s konvention om barnets rättigheter (barnkonventionen) som ger barn rätt att uttrycka sin åsikt i frågor som rör dem. Vi anser också att det strider mot artikel 24(3) som innebär att barn ska skyddas mot traditionella sedvänjor som är skadliga för barns hälsa.

Man blir bara så förbannad att detta får pågå, när barn kan ta allvarlig skada och att det egentligen inte finns någon anledning till att avlägsna förhuden, förutom religiösa skäl. Dessutom strider det mot FN:s konventioner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in