Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-08-27, 03:49
Medlem
Har nyligen köpt en macbook pro retina. Jag är säker på att när jag förut tryckte in off knappen längst upp till höger, så fick jag fram alternativ som "stäng av", "vila", "starta om". Nu plötsligt, när jag trycker på den händer inget, om jag däremot håller nere den några sekunder går datorn i viloläge. hur är det på er? Varför har det plötsligt ändrat sig när den bara är några veckor gammal? jag har inte pillat med inställningarna ens
Citera
2014-08-27, 09:54
Medlem
Vilken version av OS X har du nu och vilken version av OS X hade datorn när du köpte den? Apple har nämligen ändrat vad strömknappen gör i de senaste versionerna och din dator har troligen uppdaterats utan att du tänkt på det.

Innan version 10.9: Tryck på strömknappen och du får upp avstängningsmenyn
Version 10.9.0 till 10.9.1: Tryck på strömknappen och datorn går i vila

Version 10.9.2 och senare: Håll in strömknappen en kortare tid och datorn går i vila. Håll in en längre tid och du får upp avstängningsmenyn

Ändringen i 10.9.2 gjordes förmodligen eftersom folk satte datorn i vila av misstag.

Om du vill ha upp avstängningsmenyn utan att behöva hålla in knappen en längre tid finns två alternativ:

1. Håll in ctrl samtidigt som du tryckter på strömknappen. Då får du upp menyn direkt.
2. Skriv följande i Terminal (du hittar Terminal genom att söka efter det i Spotlight eller Launchpad)

Kod:
defaults write com.apple.loginwindow PowerButtonSleepsSystem -bool no

Tryck på enter och starta sedan om datorn. Nu räcker det med att hålla in strömknappen en kortare tid för att få upp menyn.
Citera
2014-08-28, 00:45
Medlem
tack! har fixat det nu
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här