• 1
  • 2
2020-02-27, 19:03
Medlem
Mycket nöje yokisuci
Citera
2020-07-09, 19:23
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av the.brutal.truth
Jag håller med helt och hållet. Mycket har hänt sen 2001. De enda dokumentärerna jag känner till som fokuserar på Linux är från millenieskiftet, alltså The Code och Revolution OS. Hade varit schysst med en ny dokumentär om vad som hänt sen 2001 och hur Linux- och open source-världen ser ut just nu.

Lite trist att Richard Stallman blev ett offer för cancel culture, förresten. Bara någon vecka innan spektaklet så hade han hållt tal inne på Microsoft för första gången. Måste ha varit någon som blev sur över det och bestämde sig för att göra sig av med honom. Han har alltid varit lite underlig och gjort märkliga uttalanden, men ingen har brytt sig om det. Nu efter föreläsningen på Microsoft så brydde sig folk helt plötsligt. Epstein-skandalen är ett känsligt ämne, men allt Stallman gjorde var att försöka se objektivt på situationen angående en f.d. jobbarkompis på MIT. De uttalandena han hade gjort om Marvin Minsky fanns redan på nätet sen flera månader innan det att han blev utkickad från FSF, om jag minns rätt. Så timingen är viktig här. Hela situationen är väldigt misstänkt i mina ögon.

Många bryr sig bara om de praktiska fördelarna med open source / fri mjukvara, men de bryr sig inte om de filosofiska och ideologiska bitarna av det. Richard Stallman har alltid varit ett hot och irritationsmoment i ögonen på giriga och korrupta företag som gillar att låsa ner saker.

Han är en udda person och så, men jag förstår inte alls det massiva hatet han får ta emot från alla håll. Jag var själv och såg Stallman i Göteborg 2007, och hans perspektiv är väldigt objektivt och vettigt. Synd att det är så få som faktiskt väljer att sätta sig in i vad han menar, och visar någon form av tacksamhet för hans arbete. Utan GNU, inget Linux, och utan GPLv2-licensen så hade Linux aldrig blivit så stort som det är idag. Hela open source-världen har väldigt mycket att tacka Stallman för, bl.a. GCC-kompilatorn. Än idag kan du se Stallmans namn om du kör 'man ls' och dylikt, vilket betyder att han varit med och skrivit det. Folk använder hans program varje dag samtidigt som de sitter och öser hat över honom.

I grund och botten tror jag det handlar om att folk gillar att hata. Det är väldigt beroende-framkallande att sitta och hänge sig åt negativitet dag in och dag ut.

Du överanalyserar det. Stallman gjorde bort sig själv genom ogenomtänkta uttalanden om tex att det är ok att ha sex med minderåriga om de går med på det, mm mm. Självklart kan inte hans arbetsgivare ställa sig bakom sånt.

Det finns inget krig mot open source som du verkar tro och såna som Stallman tillhör det förgångna inom "rörelsen". Idag är open source en integrerad del av affärsvärlden där alla stora drakarna inom big tech är med som kodgivare.
Med skiftet mot molnet, AI och ML är det en naturlig utveckling.
Citera
2021-03-29, 03:16
Medlem
NixYOs avatar
Dokumentären kan hittas här: https://archive.org/details/the.code...ffyuv.ac3linux

The Code: Story of Linux documentary (Multilingual)
https://www.youtube.com/watch?v=zPt_e9Cdk08
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in