2014-08-25, 19:57
Medlem
Tja, råkade tömma ett bilbatteri med att lyssna på radio. Nu ska jag försöka ladda batteriet, och bilens ägare (det är alltså inte min bil) är rätt så inkompetent och vet inte hur man ser om batteriet är dåligt eller inte. Jag försökte förklara att man kan ladda batteriet fullt och sedan sätta igång motorn och vid startmomentet när startmotorn får sin ström mäta ampere med en multimeter. Då jag varit med om en trafikolycka för ett par år sedan och skadade huvudet lite har jag glömt en hel del, speciellt med siffror. Det jag glömt är hur mycket ström som går åt vid startmomentet på ett friskt/nytt batteri. Var går "gränserna" för ett bra batteri respektive dåligt batteri?

Eller är jag helt ute och cyklar?
Citera
2014-08-25, 20:02
Medlem
Nirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KillenSebbe
Tja, råkade tömma ett bilbatteri med att lyssna på radio. Nu ska jag försöka ladda batteriet, och bilens ägare (det är alltså inte min bil) är rätt så inkompetent och vet inte hur man ser om batteriet är dåligt eller inte. Jag försökte förklara att man kan ladda batteriet fullt och sedan sätta igång motorn och vid startmomentet när startmotorn får sin ström mäta ampere med en multimeter. Då jag varit med om en trafikolycka för ett par år sedan och skadade huvudet lite har jag glömt en hel del, speciellt med siffror. Det jag glömt är hur mycket ström som går åt vid startmomentet på ett friskt/nytt batteri. Var går "gränserna" för ett bra batteri respektive dåligt batteri?

Eller är jag helt ute och cyklar?
Hur länge har batteriet stått tomt? Vad har du mätt upp för spänning i batteriet innan, respektive efter, uppladdningen?

Jag vet inte om det går att mäta så som du beskriver, men om du laddar upp batteriet och låter det stå ett dygn ska spänningen fortfarande ligga på minst 12.7V. Åk till en verkstad så har de troligtvis en startbatteritestare, med vilken du kan mäta upp CCA-värdet som ska överenstämma med vad som är angivet på batteriet (-30% är absolut minimum om det är ett gammalt batteri). Dessutom ska inte spänningen sjunka nämnvärt om det får stå ett par dagar utan belastning.
Citera
2014-08-25, 20:04
Medlem
Mack-Bolans avatar
Hur långt är ett snöre, beror på hur tungt motorn snurrar, hur stor motorn är.
Ett bilbatteri har angivet startström som den kan leverera och även ström den levererar kontinuerligt typ 55Ah/180Ah.

Ja, du kan oftast ladda upp ett batteri, men du kan också ladda ur det så pass att det inte går att ladda upp igen.
Citera
2014-08-25, 20:05
Medlem
Hur mycket ström som dras beror på startmotorn och det är lika mycket oavsett om batteriet är dåligt eller inte. Är batteriet riktigt dåligt så klarar det inte att leverera nog med ström och då går inte startmotorn igång. Givetvis finns det väl någon mellanläge, när batteriet "nätt och jämt" orkar leverera ström till startmotorn....
I allmänhet så skulle jag nog säga att ett dåligt batteri får SLUT ström fort och likaså inte kan laddas upp med så mycket ström.
Kolla på din laddare hur många ampere den ger vid laddning och kolla hur lång tid det tog att ladda ditt batteri. Multiplicera siffrorna och du får ut hur många amperetimmar ström du (exkl. försluster) har i ditt batteri.
Citera
2014-08-26, 01:08
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mack-Bolan
Ett bilbatteri har angivet startström som den kan leverera och även ström den levererar kontinuerligt typ 55Ah/180Ah.

Ja, du kan oftast ladda upp ett batteri, men du kan också ladda ur det så pass att det inte går att ladda upp igen.
Dock bör man inte ladda ur startbatterier under ~20%

Citat:
Ursprungligen postat av vardagsbekymmer
Hur mycket ström som dras beror på startmotorn och det är lika mycket oavsett om batteriet är dåligt eller inte.
Stämmer inte riktigt, belastningen påverkar hur mycket ström startmotorn behöver och är startmotorn helt låst så är det sinnessjuka siffror, mätt upp en vindrutetorkarmotor till en bit över 8A när den stog still men "bara" 4A obelastad.

Citat:
Ursprungligen postat av KillenSebbe
...och vid startmomentet när startmotorn får sin ström mäta ampere med en multimeter.
Tack å hej säger multimetern om du testar, tänk hur klena sladdarna är jämfört med hur grova kablarna till startmotorn är.

1Hk = 736W = 61.33A grovt räknat men i startögonblicket är det mycket mer ström som flyter genom startmotorn.
http://www.junk.se/sv/allt/234-bmw-02-1602-2002-startmotor-1hk.html

Upp till 1000A för dieselmotorer nämns lite varstans, för att krångla till det påverkar kablarnas och batteriets egna resistans också hur bra ett batteri fungerar som startbatteri.
Senast redigerad av Arne.Anka 2014-08-26 kl. 01:17.
Citera
2014-08-26, 10:08
Medlem
glimmandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Tack å hej säger multimetern om du testar, tänk hur klena sladdarna är jämfört med hur grova kablarna till startmotorn är.

Man kan använda en strömtång för dc-mätning om maxströmmen intresserar en. Finns modeller som sparar det uppmätta maxvärdet under mätningen. Då slipper man koppla in en multimeter i mätkretsen. Om TS har en sån liggandes så är det bara att köra.
Citera
2014-08-26, 13:57
Medlem
INTPs avatar
Tror att TS syftar på att mäta spänningen på batteriet under belastning (alltså under startförsök), för låg spänning antyder ett dåligt batteri.

Man kan ju göra så, men det är enklare att ladda batteriet och bara se om det fungerar. Startar bilen normalt är et lugnt, är den seg på startmotorn eller rent av inte orkar komma igång är det dags för nytt batteri. Ingen raketforskning.
Citera
2014-08-26, 17:14
Moderator
rotadents avatar
Övriga fordon --> Bilar
/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem