Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-08-25, 18:53
Medlem
Hej!

Jag har två olika datorer, en stationär och en laptop. För ett tag sedan så gick min laptop sönder och jag hade inga planer på att laga den. Efter det så flyttade jag över hårddisken från min laptop in i min stationära. Vad jag nu undrar är hur man gör för att boota från den andra disken, alltså den från laptopen. Jag vill alltså ha valet att välja mellan vilket OS jag vill använda.

Vad jag använder för OS på den stationära är Windows 7 och på min "nya" hårddisk är det Windows Vista installerat (funderar på att testa Windows 8 eller Linux på den sen men vill få detta att fungera först).

Vad som händer nu är att startas Windows 7 startar direkt, och när jag loggar in så ser jag min andra disk som det enbart står OS på. Går jag in i kontrollpanelen på "startup and recovery" så kan jag enbart välja Windows 7 som defualt.

Är det ens möjligt att göra på detta viset? (Rumpnisse )

Tack på förhand!
Citera
2014-08-25, 19:32
Medlem
Varför vill du det?

Det är en ur dålig ide. Bättre att bara använda laptop disken som lagring eller reserv disk att testa att installera olika OS på.

Dator reagerar som du och din mormor försökte byta kläder/skor (Windows disk) med varandra. Ni har inte samma storlek (delar i datorerna) och ni skulle inte trivas.

Om du ens kom in Windows så skulle du få buggar och fel då och då. Även om du tog dig förbi eller strunta i dom på nått sätt så skulle datorn vara seg/långsammare än vad den borde vara.

Man väljer i bios vilken disk datorn ska starta från. I eller precis utanför den vanliga boot listan finns en extra lista som ofta är gömd med konstiga modell nämn. Om du just då har ett USB minne i dator kommer du att se 3 st.
Senast redigerad av panpo98 2014-08-25 kl. 19:35.
Citera
2014-08-25, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av panpo98
Varför vill du det?

Det är en ur dålig ide. Bättre att bara använda laptop disken som lagring eller reserv disk att testa att installera olika OS på.

Dator reagerar som du och din mormor försökte byta kläder/skor (Windows disk) med varandra. Ni har inte samma storlek (delar i datorerna) och ni skulle inte trivas.

Om du ens kom in Windows så skulle du få buggar och fel då och då. Även om du tog dig förbi eller strunta i dom på nått sätt så skulle datorn vara seg/långsammare än vad den borde vara.

Man väljer i bios vilken disk datorn ska starta från. I eller precis utanför den vanliga boot listan finns en extra lista som ofta är gömd med konstiga modell nämn. Om du just då har ett USB minne i dator kommer du att se 3 st.

Hur menar du att jag skall testa att installera olika OS om jag inte ens kan använda det OS jag har på den nu?
Citera
2014-08-25, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JaffaKree
Hej!

Jag har två olika datorer, en stationär och en laptop. För ett tag sedan så gick min laptop sönder och jag hade inga planer på att laga den. Efter det så flyttade jag över hårddisken från min laptop in i min stationära. Vad jag nu undrar är hur man gör för att boota från den andra disken, alltså den från laptopen. Jag vill alltså ha valet att välja mellan vilket OS jag vill använda.

Vad jag använder för OS på den stationära är Windows 7 och på min "nya" hårddisk är det Windows Vista installerat (funderar på att testa Windows 8 eller Linux på den sen men vill få detta att fungera först).

Vad som händer nu är att startas Windows 7 startar direkt, och när jag loggar in så ser jag min andra disk som det enbart står OS på. Går jag in i kontrollpanelen på "startup and recovery" så kan jag enbart välja Windows 7 som defualt.

Är det ens möjligt att göra på detta viset? (Rumpnisse )

Tack på förhand!

Förmodligen kommer du inte in i Windows oavsett. Eftersom laptopens drivrutiner är installerad och läses in med det aktuella operativsystemet. Du kommer att få konflikter som i sin tur leder till att du ställer en ny fråga här och undrar varför inget fungerar....

Men annars har du väl en bootmeny, brukar kunna vara F10 eller F12 vid uppstart. Annars får du gå in via BIOS.
Citera
2014-08-26, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JaffaKree
Hur menar du att jag skall testa att installera olika OS om jag inte ens kan använda det OS jag har på den nu?
När Windows installeras ska disken vara i datorn som Windows ska användas. Gör du inte det så ska disken bara användas som lagrings/reserv disk.

OS som ligger på laptop disken har du ju snott från laptopen. Det blir som om du (en kille) skulle försöka ta på sig mormors högklackade skor. Laptopen har inte samma delar som din stationära.

Så jag frågar igen.
Varför vill du starta datorn från laptop disken när din stationära redan har ett fungerande Windows disk?

Program och spel som du hade på laptop disken måste man i de flesta fall installeras om för att för att de ska funka.
Senast redigerad av panpo98 2014-08-26 kl. 11:32.
Citera
2014-08-31, 22:45
Medlem
Troligen har din andra hårddisk också en OEM-licens vilket gör att licensen blir ogiltig då den inte får flyttas till en annan dator, är det inte samma modell blir det en del problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in