Vet inte hur stor efterfrågan av nationalekonomer är på grundnivå (dvs. om man har en kandidat). Ofta krävs det minst en master eller allra helst åtminstone en påbörjad doktorandutbildning. Anledningen till detta är att många av NEK jobben är väldigt kvantitativa där man jobbar med mycket data och analys, vilket kräver en viss förståelse av ekonometri. Ekonometrin man får i en kandidatutbildning kommer man inte långt med.
Jobb som nationalekonom:
här finns en alumnirapport från SU. Majoriteten hamnar på offentlig sektor. Har läst andra rapporter, där det ofta är en 50/50 eller 60/40 split mellan offentlig-privatsektor. Jobbar man inom privatsektor är det ofta banker. Jobbar man inom offentligsektor finns Konjukturinstitutet, Finansinspektionen, de olika departementen inom regering & riksdag, Konkurrensverket, Arbetsförmedlingen, SCB, osv.
Tror det är lättare att få jobb om man nischar sig makro än mikro, är dock inte helt säker så ta med en nypa salt. Ofta spelar ju individuella kurserna inte så stor roll när man söker jobb.
Finans är jag rent skeptisk till överlag. Jag känner många (FEK:are) som har utbildat sig inom finans, tagit en master inom finans, men som ändå inte hamnat på några jobb relevanta till utbildningen. Säger inte att de inte fått bra jobb, självklart fick de det, men inget som jag kan koppla till finansen direkt. Rent allmänt skulle jag också påstå att finans är ett NEK ämne snarare än FEK ämne, men det kanske inte alla håller med om.
Vet inte om det hjälpte nåt hehe