2014-08-24, 23:42
Medlem
Hade tänkt och börja med sparande för att köpa ett hus och undrar därför var någonstans pengarna kan ligga säkert med insättningsgaranti samt få 10% i ränta. Finns det något pensionssparande som erbjuder detta där jag kan ta ut pengarna när jag vill eller finns det bättre alternativ? Har också funderat på (Guaranteed Investment Certificate), vad heter motsvarigheten i Sverige?
http://en.wikipedia.org/wiki/Guarant...nt_Certificate

En annan sak som jag är mer tveksam till är att lägga de på en bank utomlands av personliga skäl och för räntan, finns de några ni kan rekommendera där jag kan slippa skatten? Tänk på att avgiften inte får bli för hög vi snackar om buffertpengar än så länge.

En ytterligare fråga, eftersom pengar förlorar sitt värde över tid, vad kan man göra för att undvika detta? Är guldköp något bra? Går det att köpa guld på banken? Om inte, var är det säkrast att göra detta och inte bli blåst på priset?
Citera
2014-08-24, 23:50
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dlq
Hade tänkt och börja med sparande för att köpa ett hus och undrar därför var någonstans pengarna kan ligga säkert med insättningsgaranti samt få 10% i ränta.

Skojar du? Det finns såklart inte med dagens låga räntor och knappt om vi skulle ha höga räntor heller.
Runt 2% kan du hitta som bäst.

Citat:

Finns det något pensionssparande som erbjuder detta där jag kan ta ut pengarna när jag vill eller finns det bättre alternativ?

Finna inget direkt pensionssparande som du kan dra av på skatten och sen använda när du vill. Först när du blir 65 år får du tillgång. Bättre att öppna en ISK och investera i fonder och aktier för framtiden.

Citat:

En ytterligare fråga, eftersom pengar förlorar sitt värde över tid, vad kan man göra för att undvika detta? Är guldköp något bra? Går det att köpa guld på banken?

Guld kan vara bra och dåligt själv gillar jag mer aktier eller fonder. Det går inte köpa eller sälja guld på banken utan det gör man från andra företag. Googla så hittar du en del.
Citera
2014-08-25, 00:23
Medlem
Fantomsmaertas avatar
Såvitt jag vet är det totalt olagligt att smita från skatten genom att gömma pengar utomlands. Sen är det väl inte jättelätt att ens öppna ett konto utomlands om man inte bor i det landet såvida inte man är en internationell business man. Hela konceptet känns lite för mkt åka yacht och 80talsfrilla.
Citera
2014-08-25, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Skojar du? Det finns såklart inte med dagens låga räntor och knappt om vi skulle ha höga räntor heller.
Runt 2% kan du hitta som bäst.

Finna inget direkt pensionssparande som du kan dra av på skatten och sen använda när du vill. Först när du blir 65 år får du tillgång. Bättre att öppna en ISK och investera i fonder och aktier för framtiden.

Enligt rådgivaren så behöver jag något med 10% för att ta vara på ränta på ränta effekten.

Hur ser det ut med pensionsfonder? Det låter inte så volatilt

Citat:
Ursprungligen postat av Fantomsmaerta
Såvitt jag vet är det totalt olagligt att smita från skatten genom att gömma pengar utomlands.

Är det inte så de rika gör för att förbli rika?
Citera
2014-08-25, 13:09
Medlem
Citat:
Enligt rådgivaren så behöver jag något med 10% för att ta vara på ränta på ränta effekten.

Byt rådgivare. Det finns inga räntekonton som ger i närheten av 10 %, om någon erbjuder ett sånt konto så fråga om de känner någon afrikansk prins också. Köp indexfonder om du vill att pengarna ska ge avkastning, de följer marknaden och har låg avgift. Köp inte fonder som tar ut hög avgift. Låt in en rådgivare på banken ta ut sin avgift på ditt sparande. Köp bara individuella aktier om du själv personligen känner till mer om ett företag än de flesta andra investerare. Är du läkare och kan mycket om bakterier och hittar ett företag som utvecklar en ny medicin inom ditt område SOM DU TROR PÅ, då kan du köpa den aktien. Köp inte aktier som du inte har superkoll på om du inte vill spela med pengarna, finns chans att du lyckas med också stor risk. Bättre med indexfonder i så fall

Du måste ha gott om pengar för att det ska vara värt att försöka dölja dom utomlands. Sitter du på småpotatis är det enklare att bara skatta här i Sverige. Det låter inte som att du ska spara ihop särskilt mycket pengar, ett första hus kostar väl 500 k till 3 m och då behöver du max 500 k på kontot.
Senast redigerad av nice88 2014-08-25 kl. 13:13.
Citera
2014-08-25, 13:23
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:

Vilken "rådgivare" är det som kommer med ett sådant påstående?
Citera
2014-08-25, 13:50
Medlem
Det låter klokt, tack för tipsen

Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Vilken "rådgivare" är det som kommer med ett sådant påstående?

David Bach
Citera
2014-08-25, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nice88
Det låter inte som att du ska spara ihop särskilt mycket pengar, ett första hus kostar väl 500 k till 3 m och då behöver du max 500 k på kontot.

Jag räknar med att betala omkring 800k, så att jag inte får ett ruckel.
Citera
2014-08-25, 14:18
Medlem
Citat:
Jag räknar med att betala omkring 800k, så att jag inte får ett ruckel.

Ska du köpa ett hus för 800 k behöver du under 150 k i insats. Eller tänkte du köpa ett hus med 800 k i instats? Ditt första hus ska alltså kosta nästa 6 miljoner? Skulle inte rekommendera det. Eftersom det är så lite pengar skulle jag köpa indexfonder för pengarna och inte tänka mer på saken.
Citera
2014-08-25, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nice88
Ska du köpa ett hus för 800 k behöver du under 150 k i insats. Eller tänkte du köpa ett hus med 800 k i instats? Ditt första hus ska alltså kosta nästa 6 miljoner? Skulle inte rekommendera det. Eftersom det är så lite pengar skulle jag köpa indexfonder för pengarna och inte tänka mer på saken.

Nej, inte insats. Det är priset för huset.
Citera
2014-08-25, 14:46
Medlem
Fantomsmaertas avatar
Citat:
Det låter klokt, tack för tipsen

David Bach

Vem är det? Någon som skrivit en bok om att bli rik? Som redan sagts så är ju 10% en våt dröm men då och då läser man om nån bananrepublik där man kan få sjukt hög ränta och kollar man upp det är det ALLTID nåt lurt typ att landet har inflation på 123% eller så.
Citera
2014-08-25, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fantomsmaerta
Vem är det? Någon som skrivit en bok om att bli rik?

Ja, det stämmer. Han är en författare och har skrivit boken "The Automatic Millionaire" som blev en bästsäljare i USA.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in